Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Billeder og video

- Hirtshals Godsterminal (+1 foto)
Gå ned Sider: 1 2 [3]
Hirtshals Godsterminal (+1 foto)
Af andersj, Aalborg. 7/05-24, 23:18.
Citat fra: PC Dato  7/05-24, 23:00Frederikshavn en nok den station i Nordjylland med den største kapasitet til godshåndtering, så bare kom igang - 5 opstillingsspor + et omløbsspor.
 

Der er bare ikke ret meget gods at køre med over Frederikshavn. Det er næsten kun lastbiler med chauffør der er med færgerne. Løstrailerne sejler Stena Line jo direkte til Kiel med. Color Line sejler også direkte Oslo-Kiel med trailere.

Anders

Hirtshals Godsterminal (+1 foto)
Af RBruns. 21/05-24, 13:56.
Seneste redigering: 21/05-24, 13:59 af RBruns
Jeg er en af dem der "drømmer om" "Rullende Landevej" her i DK.

Ved godt at det vil kræve noget udbygning af infrastruktur (økonomi og tid), men jeg tror på, at det vil gavne på flere andre punkter f.eks. :mindre slidtage på motorveje, reducering af trafiktæthed, større færdselssikkerhed, bedre for miljøet mm.

Jeg er selv bl.a. uddannet inden for logistikbranchen, og har kørt lastbil også. Underviser i dag inden for logistik.

Og jeg må (med stolthed) indrømme, at jeg har mødt mange-både unge og gamle (men især gamle) lastbilchauffører, der kan se ideen i "Rullende Landevej"(nogle har jo prøvet det).

Med hensyn til "køre-hviletid" er det jo rent win-win for chaufførerne.

Tænkt eksempel: De bruger deres 8-9 timers køretid, på at bringe og hente varer. Kører så lastbilen på toget i f.eks. Hamborg. Toget kører derfra til f.eks. Frederikshavn. I Frederikshavn, kører de fra toget og på færgen til Oslo. I Oslo køres fra borde og de har nu en frisk køretid, der kan udnyttes fuldt ud.
6-8 timer fra Hamborg til Frederikshavn, derefter færgetiden--det bliver jo til mere end det daglige daglige "hvil" de skal have. Selv med afbrydelser til af og pålæsning (tog/færge regl.) Så i den tid, hvor de alligevel "skal sove", kommer de fra Hamborg til Oslo, klar til nye 8-9 timers kørsel plus 3-4 timers andet arbejde.


Men hvorfor skulle vognmænd betale for at chaufføren tager med? Hvorfor ikke bare en ny chauffør i den anden ende.

Hirtshals Godsterminal (+1 foto)
Af andersj, Aalborg. 21/05-24, 16:03.
Citat fra: Frank Poulsen Dato 21/05-24, 14:55Men hvorfor skulle vognmænd betale for at chaufføren tager med? Hvorfor ikke bare en ny chauffør i den anden ende.

Det er jo lige det. Selv på de lidt længere færgeoverfarter er chaufføren sjældent med, bare se på Kiel-Göteborg hvor det stort set kun er løstrailere.

Dertil skal det jo også lige præcis passe med at lastbilen skal være på terminalen til rette tid, for en rullende landevej Hamburg-Frederikshavn vil ikke køre 2 gange i timen som eksempelvis Rødby-Puttgarden færgerne. Når det blot er løstrailere, så afleverer man bare traileren på terminalen inden deadline, men der er ingen spild ved at traileren måske skal stå på terminalen i 8 timer inden afgang. Den samme chauffør kan måske nå at bringe flere trailere til terminalen på samme arbejdsdag.

Anders

Gå op Sider: 1 2 [3]
DSB MH 357Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak