Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- K24?
Gå ned Sider: 1 2 [3] 4 5
K24?
Af LM94. 26/09-23, 22:54.
Kan se at EuroCity ikke fremgår i K24, men EuroCityNight fremgår. Det er da spændende at se hvilke nattog det drejer sig om.

K24?
Af 1993matias, Kh. 27/09-23, 10:22.
Seneste redigering: 27/09-23, 10:25 af 1993matias
Citat fra: LM94 Dato 26/09-23, 22:54Kan se at EuroCity ikke fremgår i K24, men EuroCityNight fremgår. Det er da spændende at se hvilke nattog det drejer sig om.
Togene mellem København og Hamborg bliver til EuroCity (numre 390-399 og 1190, 1191, 1194, 1195, 1198, 1199). De køres af EB og IC1-vogne som i dag.
SJ's nattog er vist klassificeret som EuroNight, men det er Snälltågets ikke.

Der er tilsyneladende ingen tog med EN i togkategori. SJ's nattog køres som HV af HectorRail

Mvh Matias
www.Tognål.dk - pins og slipsenåle med masser af danske og svenske tog

K24?
Af Mikkelhk, Lunderskov. 27/09-23, 11:46.
Seneste redigering: 27/09-23, 11:49 af Mikkelhk
Citat fra: 1993matias Dato 27/09-23, 10:22
Citat fra: LM94 Dato 26/09-23, 22:54Kan se at EuroCity ikke fremgår i K24, men EuroCityNight fremgår. Det er da spændende at se hvilke nattog det drejer sig om.
Togene mellem København og Hamborg bliver til EuroCity (numre 390-399 og 1190, 1191, 1194, 1195, 1198, 1199). De køres af EB og IC1-vogne som i dag.
SJ's nattog er vist klassificeret som EuroNight, men det er Snälltågets ikke.

Der er tilsyneladende ingen tog med EN i togkategori. SJ's nattog køres som HV af HectorRail
Jeg tror LM94 mener at EC ikke fremgår af togkategori-oversigten forrest i Tjenestekøreplanen (selvom der findes planlagte afgange med denne togkategori), men at det gør EN (som ikke har nogen planlagte afgange - ligesom flere andre togkategorier heller ikke har). Jeg ville egentlig selv skrive et indslag om det i aftes, da jeg også lagde mærke til det, men man ved jo ikke hvilke ligegyldige småting man kommer til at skrive forkert herinde (!!).

I øvrigt er TKV og TKG nu også tilgængelige på bane.dk. I TKV findes EC heller ikke oversigten, men EN gør.

Hilsen Mikkel

K24?
Af frederikhk. 27/09-23, 12:07.
Der er dukket en masse godstog op i TKG som starter med KB, der står for "Kørsel for Banedanmark", men er der nogen der kan uddybe hvad det kan være? Nogle af togene skal køre på strækninger med ERTMS, hvor der mig bekendt kun er maskinen fra NJ som har ETCS.

K24?
Af andersj, Aalborg. 27/09-23, 12:30.
Citat fra: frederikhk Dato 27/09-23, 12:07Der er dukket en masse godstog op i TKG som starter med KB, der står for "Kørsel for Banedanmark", men er der nogen der kan uddybe hvad det kan være? Nogle af togene skal køre på strækninger med ERTMS, hvor der mig bekendt kun er maskinen fra NJ som har ETCS.

Det ligner noget målevognskørsel, da alle de tog kun kører en enkelt dag. Der er angivet ME som trækkræft og det er muligt at der er ME'er klar med ETCS i 2024. Men disse kørsler plejer at blive tillyst gennem toganmeldelser og ikke i TKG.

Anders

K24?
Af Mikkelhk, Lunderskov. 27/09-23, 13:04.
Citat fra: andersj Dato 27/09-23, 12:30
Citat fra: frederikhk Dato 27/09-23, 12:07Der er dukket en masse godstog op i TKG som starter med KB, der står for "Kørsel for Banedanmark", men er der nogen der kan uddybe hvad det kan være? Nogle af togene skal køre på strækninger med ERTMS, hvor der mig bekendt kun er maskinen fra NJ som har ETCS.
Det ligner noget målevognskørsel, da alle de tog kun kører en enkelt dag. Der er angivet ME som trækkræft og det er muligt at der er ME'er klar med ETCS i 2024. Men disse kørsler plejer at blive tillyst gennem toganmeldelser og ikke i TKG.
Det er måletog. Det kan ses ved at der under køreplanen er angivet specifikke sporbenyttelser på stationer. Jeg ved ikke hvorfor de er optaget i Tjenestekøreplanen, måske noget kontraktuelt om at kørslerne skal være kendt/offentliggjort på forhånd eller noget lignende.
Husk at togart og hastighed kun har betydning for beregning af køreplanen, det kan ændres på selve dagen, så man kunne i teorien godt køre togene med Z70, selvom man så måske ville få problemer med at overholde køreplanerne, da de er beregnet ud fra 120 km/t.

Hilsen Mikkel

K24?
Af KKLD. 3/10-23, 19:32.
Nu kan man også se S-tog på www.rejseplanen.dk

Her fremgår Favrholm med 0-1 minut længere køretid til og fra Hillerød i forhold til før. Bliver sjovt at se hvor længe Ny Ellebjerg fortsætter med det navn.
Kan ikke rigtig se nogen store ændringer end at togene er skubbet 1 minut i røret. Der er samme betjening som før så vidt jeg kan se.

Er der nogen der ved hvordan det kan være at regionaltogene holder i 2 minutter på Østerport St. fra Helsingør mod København H? Det er 1 minut i dag. Var man nemlig ikke med den nye stop-køreplan mere robust overfor forsinkelser til at man ikke vil tilføje et minut som buffer?

K24?
Af Trainee. 3/10-23, 23:43.
Citat fra: KKLD Dato  3/10-23, 19:32Bliver sjovt at se hvor længe Ny Ellebjerg fortsætter med det navn.

Ny Ellebjerg skifter navn til København Syd med K24 (10. december 2023). Inden da arbejdes der på at indføre "København Syd" som binavn eller alias/alternativ på Rejseplanen.

K24?
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 4/10-23, 10:15.
Citat fra: KKLD Dato  3/10-23, 19:32Bliver sjovt at se hvor længe Ny Ellebjerg fortsætter med det navn.

Til efter næste istid.

"Kastrup Lufthavn" har foreløbig holdt 84 år efter den fik nyt navn, så ...

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

K24?
Af Krabsen. 4/10-23, 11:44.
Citat fra: Per Holm Dato  4/10-23, 10:15"Kastrup Lufthavn" har foreløbig holdt 84 år efter den fik nyt navn, så ...

Hvilket et par gange har givet lidt forvirring, når man efter et møde er sent på den, kaster sig i en taxa på Kultorvet og siger 'Kastrup'.  Chaufføren kører, stopper midt på Amagerbrogade og spø'r 'hvad så nu?'  :o

For en nordjyde var Kastrup=Lufthavnen.

K24?
Af Rørvig Station. 4/10-23, 14:13.
Citat fra: Krabsen Dato  4/10-23, 11:44Hvilket et par gange har givet lidt forvirring, når man efter et møde er sent på den, kaster sig i en taxa på Kultorvet og siger 'Kastrup'.  Chaufføren kører, stopper midt på Amagerbrogade og spø'r 'hvad så nu?'  :o

For en nordjyde var Kastrup=Lufthavnen.

Nutildags er det hurtigere at tage toget eller metroen - for nu at komme tilbage til emnet.  ;)

K24?
Af Mikkelhk, Lunderskov. 14/10-23, 02:12.
Så vidt jeg kan udlede af forskellige søgninger på Rejseplanen og bahn.de, vil man fremover kunne komme fra Aalborg til Hamburg og omvendt med kun ét skift i Kolding fem gange om dagen, mod kun to gange i K23 (ved skift i Aarhus til/fra 38x). Det ser nemlig ud til at 4xx-togene imellem Aarhus og Kolding fortsætter til/kommer fra 43xx-togene (med samme to slutcifre) imellem Aarhus og Aalborg.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Hilsen Mikkel

K24?
Af 1993matias, Kh. 14/10-23, 12:13.
Det var da en utrolig god pris!

Mvh Matias
www.Tognål.dk - pins og slipsenåle med masser af danske og svenske tog

K24?
Af Togiudlandet. 14/10-23, 12:13.
Citat fra: Per Holm Dato  4/10-23, 10:15
Citat fra: KKLD Dato  3/10-23, 19:32Bliver sjovt at se hvor længe Ny Ellebjerg fortsætter med det navn.

Til efter næste istid.

"Kastrup Lufthavn" har foreløbig holdt 84 år efter den fik nyt navn, så ...

Ganske vidst hedder stationerne ikke noget med "Kastrup", men selve lufthavnen hedder jo officielt "Københavns Lufthavn, Kastrup", så jeg synes nu ikke det er så underligt, at den i folkemunde stadig hedder Kastrup. Selvom regionaltogsstationen vel blev indviet som "Københavns Lufthavn, Station Kastrup" af Kronprins Frederik i 1998, hvis jeg ikke husker helt forkert. ;)

K24?
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 14/10-23, 13:19.
Kastrup Station er mest til når man vil besøge Danmarks Akvarium, persontogene er små, korte men hyppige, det er længe siden seneste godstog kørte forbi og der er ikke meget lufthavn at gå til  ::)

Men skal man af nød tilkalde ambulance, brandvæsen eller politi er det ikke lige gyldigt om det sker til den forkerte station.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Gå op Sider: 1 2 [3] 4 5

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak