Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Fjernelse af den gule 1. klasse stribe.
Gå ned Sider:[1] 2
Jeg har lagt mærke til at DSB har fjernet den gule stribe som markerer "1. Klasse" på ER og MF5051 som er blevet malet om, samt nogle enkelte ABs'er. I stedet markeres det med en sort stribe med en tekst i midten "1'". Kontrastsmæssigt ser det ikke godt ud, og tænker også på om DSB overholder TSI reglerne omkring tydelig brug af kontrastfarver?

Har også set det på enkelte dobbeltdækkervogne. I sidste ende kommer placeringen af 1. klasse til at spille en mindre og mindre rolle fremover. Især når DSB på IC5 vognene vil have et fleksibelt interior... eller rettere sagt fleksiblet funktion således at der på et regionaltog måske kun er en lille bitte mængde af 1. klasse sæder mens et lyn+ tog vil have en helt vogn til 1. klasse. At have fysisk skiltning skaber allerede forvirring den dag i dag på Lyn+ togene som DSB kører med IC4 tog hvor skærmende ombord på toget siger at 1. klasse er ét sted, mens de gule striper uden på siger noget andet.

Det er vel et symptom af nedgraderingen af 1.-klassekvaliteten? Samme sæder, samme plads, samme alt i forhold til 2. klasse. Ligesom fly i Europa. Fleksibelt, men ikke særligt eksklusivt.

Der kan man lære af Italien, hvor Italo har virkelig stor forskel mellem 2., 1., og business class.

Mvh Matias
www.Tognål.dk - pins og slipsenåle med masser af danske og svenske tog

Citat fra: 1993matias Dato 21/07-23, 12:27Det er vel et symptom af nedgraderingen af 1.-klassekvaliteten? Samme sæder, samme plads, samme alt i forhold til 2. klasse. Ligesom fly i Europa. Fleksibelt, men ikke særligt eksklusivt.

Der kan man lære af Italien, hvor Italo har virkelig stor forskel mellem 2., 1., og business class.

Jeg er enig. Men nu er det ikke kun sædet der gør forskellen til 1'te.

https://www.dsb.dk/find-produkter-og-services/dsb-1-voksen/service-pa-dsb-1/

En gang, var der også plads-garanti på 1'te, uden pladsbillet. Er det afviklet (anyone) ?

Citat fra: thomastog Dato 21/07-23, 14:17En gang, var der også plads-garanti på 1'te, uden pladsbillet. Er det afviklet (anyone) ?
Forhåbentligt.

Det er/var et ulogisk, absurd markedsføringsstunt, som blot en smule sund sans vil vise ikke har nogen fornuftig mulighed for at blive håndhævet i praksis.

Citat fra: thomastog Dato 21/07-23, 14:17
Citat fra: 1993matias Dato 21/07-23, 12:27Det er vel et symptom af nedgraderingen af 1.-klassekvaliteten? Samme sæder, samme plads, samme alt i forhold til 2. klasse. Ligesom fly i Europa. Fleksibelt, men ikke særligt eksklusivt.

Der kan man lære af Italien, hvor Italo har virkelig stor forskel mellem 2., 1., og business class.

Jeg er enig. Men nu er det ikke kun sædet der gør forskellen til 1'te.

https://www.dsb.dk/find-produkter-og-services/dsb-1-voksen/service-pa-dsb-1/

En gang, var der også plads-garanti på 1'te, uden pladsbillet. Er det afviklet (anyone) ?

den måde dsb 1' plads garantien virkede på, så vidt jeg husker, er at hvis der ikke var plads fik du en gratis billet til at rejse på strækningen igen på 1 klasse, til en anden lejlighed. og så måttedu sidde på standard.

det er aldrig noget som jeg prøvede selv, og det er afskaffet nu.

Fjernelse af den gule 1. klasse stribe.
Af andersj, Aalborg. 21/07-23, 18:10.
Citat fra: nrk Dato 21/07-23, 17:54
Citat fra: thomastog Dato 21/07-23, 14:17
Citat fra: 1993matias Dato 21/07-23, 12:27Det er vel et symptom af nedgraderingen af 1.-klassekvaliteten? Samme sæder, samme plads, samme alt i forhold til 2. klasse. Ligesom fly i Europa. Fleksibelt, men ikke særligt eksklusivt.

Der kan man lære af Italien, hvor Italo har virkelig stor forskel mellem 2., 1., og business class.

Jeg er enig. Men nu er det ikke kun sædet der gør forskellen til 1'te.

https://www.dsb.dk/find-produkter-og-services/dsb-1-voksen/service-pa-dsb-1/

En gang, var der også plads-garanti på 1'te, uden pladsbillet. Er det afviklet (anyone) ?

den måde dsb 1' plads garantien virkede på, så vidt jeg husker, er at hvis der ikke var plads fik du en gratis billet til at rejse på strækningen igen på 1 klasse, til en anden lejlighed. og så måttedu sidde på standard.

det er aldrig noget som jeg prøvede selv, og det er afskaffet nu.

Korrekt. Senere blev det nedgraderet til at du blot fik et gratis 1. klasse tillæg som kompensation.

Anders

Citat fra: thomastog Dato 21/07-23, 14:17
Citat fra: 1993matias Dato 21/07-23, 12:27Det er vel et symptom af nedgraderingen af 1.-klassekvaliteten? Samme sæder, samme plads, samme alt i forhold til 2. klasse. Ligesom fly i Europa. Fleksibelt, men ikke særligt eksklusivt.

Der kan man lære af Italien, hvor Italo har virkelig stor forskel mellem 2., 1., og business class.

Jeg er enig. Men nu er det ikke kun sædet der gør forskellen til 1'te.

https://www.dsb.dk/find-produkter-og-services/dsb-1-voksen/service-pa-dsb-1/
[...]
Man kan købe en valgfri vand, rundstykke, kaffe/te og en avis i 7-11 og stadig have penge til overs, hvis man lod være med at købe en 1.-klassesbillet. Her har DSB fejlet, for der er virkelig ikke noget ekstra ved at køre på 1. i Danmark.

Mvh Matias
www.Tognål.dk - pins og slipsenåle med masser af danske og svenske tog

Citat fra: 1993matias Dato 21/07-23, 18:56
Citat fra: thomastog Dato 21/07-23, 14:17
Citat fra: 1993matias Dato 21/07-23, 12:27Det er vel et symptom af nedgraderingen af 1.-klassekvaliteten? Samme sæder, samme plads, samme alt i forhold til 2. klasse. Ligesom fly i Europa. Fleksibelt, men ikke særligt eksklusivt.

Der kan man lære af Italien, hvor Italo har virkelig stor forskel mellem 2., 1., og business class.

Jeg er enig. Men nu er det ikke kun sædet der gør forskellen til 1'te.

https://www.dsb.dk/find-produkter-og-services/dsb-1-voksen/service-pa-dsb-1/
[...]
Man kan købe en valgfri vand, rundstykke, kaffe/te og en avis i 7-11 og stadig have penge til overs, hvis man lod være med at købe en 1.-klassesbillet. Her har DSB fejlet, for der er virkelig ikke noget ekstra ved at køre på 1. i Danmark.

Det største problem ved DSB 1' er som sådan ikke  sæderne i IR4 togene(for de er ikke gode..) og mangel på service, det er derimod det gigantiske pris spring fra en Orange billet til en standard billet plus 180kr i tillæg, som er prisen for 1' klasse.

Jeg har kun rejst på DSB 1' ved udlands rejser og med pendler 1' tillæg.

der var 1 enkelt gang hvor en enkeltstående rejse var med DSB 1' tillæg, jeg havde nemlig 2 rejsetidsgaranti billetter og så var 1. klasse kun 180kr per person.


Fjernelse af den gule 1. klasse stribe.
Af andersj, Aalborg. 21/07-23, 20:35.
I Tyskland, Østrig, Schweiz og Holland er der hverken vådt eller tørt inkluderet i 1. klasse billetten ombord på togene.

DSB, og flere andre statsbaner, har dog lounges som nok også skaber en hvis værdi for kunderne. DSB 1' er ikke målrettet fritidsrejsende, i hvert fald ikke på nationale rejser. Man må gå ud fra at der er nogle tanker bag DSB 1' konceptet og prissætningen. Der var jo en overgang hvor DSB også solgte Orange til DSB 1'.

Anders

Citat fra: 1993matias Dato 21/07-23, 18:56
Citat fra: thomastog Dato 21/07-23, 14:17
Citat fra: 1993matias Dato 21/07-23, 12:27Det er vel et symptom af nedgraderingen af 1.-klassekvaliteten? Samme sæder, samme plads, samme alt i forhold til 2. klasse. Ligesom fly i Europa. Fleksibelt, men ikke særligt eksklusivt.

Der kan man lære af Italien, hvor Italo har virkelig stor forskel mellem 2., 1., og business class.

Jeg er enig. Men nu er det ikke kun sædet der gør forskellen til 1'te.

https://www.dsb.dk/find-produkter-og-services/dsb-1-voksen/service-pa-dsb-1/
[...]
Man kan købe en valgfri vand, rundstykke, kaffe/te og en avis i 7-11 og stadig have penge til overs, hvis man lod være med at købe en 1.-klassesbillet. Her har DSB fejlet, for der er virkelig ikke noget ekstra ved at køre på 1. i Danmark.

Der er klart mest værdi ved at køre mellem 4 og 10, hvor der serveres morgenmad i form af et rundstykke eller grød.
Dog skal der nu også tilbydes grød eller knækbrød resten af døgnet, hvilket jo er en forbedring af servicen i forhold til tidligere.

DSB burde variere prisen på første klasse afhængig af hvor fyldt toget er, ligesom man gør i Sverige, så man kunne få fyldt alle pladser i toget. Der sidder jo næsten aldrig nogen på første klasse, men ofte mange mennesker i gangene.


Det er også lidt sjovt, at da IC4-toget blev bygget, valgte man at der ikke skulle være nogen forskel på sæderne på første og anden klasse, men kun forskel på den service, der blev tilbudt, så man nemt kunne ændre størrelsen på første klasse. Men nu, hvor de har fjernet næsten al service, betaler man kun ekstra for, RRRRRRRRRUUUUUUUUUUUU, RRUUN, RRUUN, RRUUN, (gearskifte) og fwuuush klap, klap, fra toilettet.


Ideen med den "fleksible" første klasse hvor man har noget magisk service er dybt godnat. Det jeg først og fremmest forventer i en første klasse er, at der er mere plads så man f.x. ikke behøver lægge sin taske op på hattehylden. Det kan så gøre forskellen mellem om man kan arbejde fra minuttet man sætter sig i toget til 2 minutter før ankomst eller ej.

Skal man lykkedes med at lave sådan et første klasses produkt kræver det så, at man tænker de her ting ind fra starten, og det er så derfor man de fleste steder har sæderne i 2+1 opstilling og gerne også med lidt ekstra afstand mellem sæderne. Det gør så at man ikke lige kan lave første om til anden eller omvendt, men det er så et problem der kan løses ved at smide en klasse ind imellem.

I Sverige og Italien er der nogle 2+1 sæder der bliver solgt som en mellemting hvor man så ikke får noget service f.x. I IC3-togene er stillezonen også på mange måder en mellemting, når man ser på hvor flittigt der tit bliver arbejdet når der pludseligt er et brugbart bord.

Og det er så også her, at DSB afslører, at de ikke har nogen overordnet strategi. Kører et IC3-tog f.x. som regionaltog er det kun den forreste "første klasse" der kræver tillæg og resten er bare almindelige sæder. På ER4 har man nogle lidt større borde på første men uden slå-ud klappen, så man sidder stadig dårligt – er der så IC3-indretning i stillezonen har man faktisk bedre plads der. IC4 er sin egen sag og ET og DD fuldender så forvirringen.

Når man så siger at flyselskaber kan sælge det samme sæde både som business og economy overser man, at det for det første kun gælder de korte flyvninger og for det andet at de i business ikke sælger midtersædet, så folk netop får lidt mere plads. I tog giver det nok alligevel så bedre mening at have 2+1 end 2+2 hvis man så skal blokere halvdelen af sæderne for at det kan sælges som "business".

Det åndssvage er selvfølgeligt, at DSB kunne fylde deres første klasse på et øjeblik og få en masse nye passagerer med, hvis de gjorde produktet konsistent og åbnede for dynamisk prissætning. Man kan nære et lille håb om, at det vil ske med Talgovognene når begynder at køre Hamborg–Aarhus og folk vil begynde at spørge hvorfor de ikke også kan køre Aarhus–København



Citat fra: mpp Dato 23/07-23, 02:44Ideen med den "fleksible" første klasse hvor man har noget magisk service er dybt godnat. Det jeg først og fremmest forventer i en første klasse er, at der er mere plads så man f.x. ikke behøver lægge sin taske op på hattehylden. Det kan så gøre forskellen mellem om man kan arbejde fra minuttet man sætter sig i toget til 2 minutter før ankomst eller ej.

Skal man lykkedes med at lave sådan et første klasses produkt kræver det så, at man tænker de her ting ind fra starten, og det er så derfor man de fleste steder har sæderne i 2+1 opstilling og gerne også med lidt ekstra afstand mellem sæderne. Det gør så at man ikke lige kan lave første om til anden eller omvendt, men det er så et problem der kan løses ved at smide en klasse ind imellem.

I Sverige og Italien er der nogle 2+1 sæder der bliver solgt som en mellemting hvor man så ikke får noget service f.x. I IC3-togene er stillezonen også på mange måder en mellemting, når man ser på hvor flittigt der tit bliver arbejdet når der pludseligt er et brugbart bord.

Og det er så også her, at DSB afslører, at de ikke har nogen overordnet strategi. Kører et IC3-tog f.x. som regionaltog er det kun den forreste "første klasse" der kræver tillæg og resten er bare almindelige sæder. På ER4 har man nogle lidt større borde på første men uden slå-ud klappen, så man sidder stadig dårligt – er der så IC3-indretning i stillezonen har man faktisk bedre plads der. IC4 er sin egen sag og ET og DD fuldender så forvirringen.

Når man så siger at flyselskaber kan sælge det samme sæde både som business og economy overser man, at det for det første kun gælder de korte flyvninger og for det andet at de i business ikke sælger midtersædet, så folk netop får lidt mere plads. I tog giver det nok alligevel så bedre mening at have 2+1 end 2+2 hvis man så skal blokere halvdelen af sæderne for at det kan sælges som "business".

Det åndssvage er selvfølgeligt, at DSB kunne fylde deres første klasse på et øjeblik og få en masse nye passagerer med, hvis de gjorde produktet konsistent og åbnede for dynamisk prissætning. Man kan nære et lille håb om, at det vil ske med Talgovognene når begynder at køre Hamborg–Aarhus og folk vil begynde at spørge hvorfor de ikke også kan køre Aarhus–København

Jeg tror på at der kommer Open Access operatører i Danmark mellem de største byer, når elektricificeringens og signal programmerne er slut. og så kan de, forhåbentligt, vælge at lave en 2+1 1 klasse afdeling. hvis den operatør så har meget sucess med at tage 1. klasse kunderne, så er det vel ikke udelukket at DSB kan ombygge nogle IC5 sæt til 2+1.

men ja, det er lidt som om at man ikke planlægger så langt frem, der er masser af muligheder hvis DSB ville gå efter dem, jeg tænker også der er et marked for "DSB 1' Orange" eller som du nævner, en mellemklasse "DSB Ekstra"

men sker der nogen innovation i DK på det område er der når open Access operatør(erne) kommer, engang når vi nærmer os 2030.

men bevarer DSB den meget høje prissætning på DSB 1' og samtidigt 2+2 sæder i ic5, så hænger pris og produkt ikke sammen.

Citat fra: Theis Andersen Dato 21/07-23, 21:23DSB burde variere prisen på første klasse afhængig af hvor fyldt toget er, ligesom man gør i Sverige, så man kunne få fyldt alle pladser i toget. Der sidder jo næsten aldrig nogen på første klasse, men ofte mange mennesker i gangene.
De fleste kunder i DSB's tog er faste kunder - det gælder også Intercity og Lyntog - som rejser på pendler- eller rejsekort. Det gør det svært at overfører hvad man gør i Sverige til Danmark, hvor SJ's tog (X2000 mv) er langt mere langdistance, hvor man i større grad køber billet til hver rejse.

Gå op Sider:[1] 2
DSB MW 118Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak