At 1. klasse tillæg er fast uanset rejsens
længde, er også dybt godnat.
- For en rejse Kbh.-Ålborg er det ca. 35% ekstra, hvilket virker rimeligt nok.
- For Kbh.-Slagelse eller lignende er det et tillæg på ca. 225%... - altså over 3-dobbelt pris!
I "gamle dage" fandtes klippekort til 1. klasse med 20% tillæg. Det var selvfølgelig før det nye "koncept". Men størrelsen af tillæg i kr. varierede den gang efter rejsens længde. Med rejsekort nu om dage kan man dog glemme alt om en rimelig pris på korte afstande - 1. klasse tillæg er også på rejsekort 180 kr. uanset længde.
Har en jysk beslutningstager i DSB tænkt at København og Sjælland er cirka det samme?
Vil DSB m.fl helst ikke tiltrække 1. klasses passagerer, som rejser på kortere afstande?
En del af fornøjelsen ved. 1. klasse er/var den gode plads, ikke kun det enkelt sæde (som snart forringes yderligere på IC5), men også den lave belægningsgrad (og fraværet af skrigende børn og råbende unge).
Men lige nu vil DSB m.fl åbenbart hellere have helt tomme 1. klasses sektioner på Sjælland, end at prissætte så DSB kunne tiltrække de kunder, der gerne betaler ekstra, men ikke 3-dobbelt pris. Uanset hvilken bortforklaring der findes, så virker det bare ikke særligt professionelt.