Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Fjernelse af den gule 1. klasse stribe.
Gå ned Sider: 1 [2]
Citat fra: steenth Dato 24/07-23, 13:06
Citat fra: Theis Andersen Dato 21/07-23, 21:23DSB burde variere prisen på første klasse afhængig af hvor fyldt toget er, ligesom man gør i Sverige, så man kunne få fyldt alle pladser i toget. Der sidder jo næsten aldrig nogen på første klasse, men ofte mange mennesker i gangene.
De fleste kunder i DSB's tog er faste kunder - det gælder også Intercity og Lyntog - som rejser på pendler- eller rejsekort. Det gør det svært at overfører hvad man gør i Sverige til Danmark, hvor SJ's tog (X2000 mv) er langt mere langdistance, hvor man i større grad køber billet til hver rejse.

Men det gælder vel også om at få slæbt nye kunder til og ikke bare "nøjes" med de faste. I min optik kunne man sagtens lave den svenske udgave med Orange-billetter til første klasse - jeg kan ikke se det svære i det.

Måske fordi jeg er en af "de få", der køber billet fra gang til gang og virkelig undersøger afgangstid, pris og vælger den bedste plads. 😜

Jeg tror det ville være bedre indtægter, ved og lukke 1 kl. helt og sælge sædderne som orange, belægningen er ikke ret stor på dsb 1,  det kan kører 4 sæt samlet hvor der ialt måske sidder 2- 3 mennesker samlet, mens resten af toget er overfyldt / udsolgt ,  og servicen bliver hele tiden ned graderet fordi der ikke er personale med mere

Det viser jo egentligt meget godt behovet for dynamisk prissætning i toget, at DSB selvom toget er helt fyldt ikke kan sælge billetterne til første klasse. Omvendt er det også meget lækkert at vide, at vil man være sikker på en plads så kan man netop købe en billet til første klasse.

Så er der det med omsætningen hos DSB og jeg tror man skal være påpasselig med at droppe første  klasse for at nå et eller andet kortsigtet vækstmål. For det første er der et segment der netop har råd til at køre på første klasse og det er samtidigt også dem, der har bedst råd til og mulighed for at vende toget ryggen.

Skal man fra København til Aarhus kan man jo tage bilen med på færgen, hvor der er en "blue business" sejlklasse. Det er dyrere end toget samlet set og man er bundet til en færgeafgang på samme vis som med en togbillet, men det er alligevel noget folk vælger. Mellem København og Aalborg kan flybilletterne godt koste over 1000 kroner hvis man vil være fremme inden klokken 10 eller tage det første fly hjem efter klokken 17.

Samtidig er det også med til at fortælle en historie om hvad toget er og hvad det kan. Flyselskaber flyver også tit med tomme sæder på første klasse, men det er alligevel med til at skabe fortællingen om hvad flyselskabet kan og hvordan det er anderledes end andre flyselskaber, uanset at oplevelsen på economy jo ofte er ret meget den samme.

Og så er en anden mulighed jo at første klasses orangebilletter først bliver frigivet tæt på afgang eller når man er i toget ligesom flyselskaber også har upgrades der først bliver frigivet lige før afgang.

Citat fra: mpp Dato 26/07-23, 12:40Skal man fra København til Aarhus kan man jo tage bilen med på færgen, hvor der er en "blue business" sejlklasse. Det er dyrere end toget samlet set og man er bundet til en færgeafgang på samme vis som med en togbillet, men det er alligevel noget folk vælger.
Nej.  ..vælger fordi man netop ikke er bundet til en bestemt afgang..

Citat fra: Krabsen Dato 26/07-23, 20:08
Citat fra: mpp Dato 26/07-23, 12:40Skal man fra København til Aarhus kan man jo tage bilen med på færgen, hvor der er en "blue business" sejlklasse. Det er dyrere end toget samlet set og man er bundet til en færgeafgang på samme vis som med en togbillet, men det er alligevel noget folk vælger.
Nej.  ..vælger fordi man netop ikke er bundet til en bestemt afgang..

Og netop derfor plads-garantien gav mening. Man kunne bare hoppe på første afgang, og være "garanteret" en plads, med 1'te.

Fjernelse af den gule 1. klasse stribe.
Af andersj, Aalborg. 27/07-23, 00:07.
Der er helt klart et stort kommercielt potentiale i et nyt salgssystem til DSB, for det nuværende er gammelt og har mange begrænsninger.

Eksempelvis er det svært at få et overblik over dagens billigste afgang og man får heller ikke vist afgange med flere skift der potentielt kunne være billigere. Jeg har formået at booke en meget billig Orange billet med kort varsel en fredag eftermiddag fra København til Aalborg, fordi jeg gennem Rejseplanen fik DSB's webshop til at sælge mig København-Aarhus udelukkende med regionaltog, der havde massere af ledig Orange kontingent. 

Flybranchen har vist vejen til mange af de greb man kan tage i brug for at udnytte kapaciteten bedre. Man får bl.a. ofte vist en afgang med mellemlanding der er billigere end den direkte og flyselskaberne sælger også resterende business billetter på forskellig måde, ofte til dem der allerede har købt en billet på economy som en billig opgradering - evt. til medlemmer af selskabets loyalitetsprogram.

En mangel hos DSB er også muligheden for at informere kunden direkte ved ændringer og evt. tilbyde ombookning til en anden afgang hvis der mangler vogne eller toget er aflyst - inklusiv automatisk ombookning af pladser hvis man har købt pladsbillet. Kuponen til køb af noget vådt og tørt i 7-Eleven kunne også automatisk blive fremsendt ved forsinkelser, så man ikke selv skal bruge tid på at sende kvitteringen ind til refusion.
Der er en del dårlige oplevelser der kan vendes til bedre oplevelser med den rette teknologi og listen med muligheder er relativt lang. 

Anders

Fjernelse af den gule 1. klasse stribe.
Af PD Hansen. 28/07-23, 23:42.
Seneste redigering: 28/07-23, 23:43 af PD Hansen
At 1. klasse tillæg er fast uanset rejsens længde, er også dybt godnat.

- For en rejse Kbh.-Ålborg er det ca. 35% ekstra, hvilket virker rimeligt nok.
- For Kbh.-Slagelse eller lignende er det et tillæg på ca. 225%... - altså over 3-dobbelt pris!

I "gamle dage" fandtes klippekort til 1. klasse med 20% tillæg. Det var selvfølgelig før det nye "koncept". Men størrelsen af tillæg i kr. varierede den gang efter rejsens længde. Med rejsekort nu om dage kan man dog glemme alt om en rimelig pris på korte afstande - 1. klasse tillæg er også på rejsekort 180 kr. uanset længde.

Har en jysk beslutningstager i DSB tænkt at København og Sjælland er cirka det samme? ;)
Vil DSB m.fl helst ikke tiltrække 1. klasses passagerer, som rejser på kortere afstande?

En del af fornøjelsen ved. 1. klasse er/var den gode plads, ikke kun det enkelt sæde (som snart forringes yderligere på IC5), men også den lave belægningsgrad (og fraværet af skrigende børn og råbende unge).

Men lige nu vil DSB m.fl åbenbart hellere have helt tomme 1. klasses sektioner på Sjælland, end at prissætte så DSB kunne tiltrække de kunder, der gerne betaler ekstra, men ikke 3-dobbelt pris. Uanset hvilken bortforklaring der findes, så virker det bare ikke særligt professionelt.

Ret beset er det kun på Vestbanen, at første-tillægget er 180. På Syd-, Kyst- og Nordvestbanen er tillægget 40 kroner da der køres med regionaltog og det gavner jo også forvirringen i usædvanlig grad. Særligt festlig var det der blev sejlet over Femarn og man havde ICE- og EC-tog imellem regionaltogene så prissætningen endte med at blive noget kaotisk

Gå op Sider: 1 [2]
Maribo Sukkerfabrik
Maribo Sukkerfabrik

A/S Maribo Sukkerfabrik blev grundlagt i 1896 af Storkøbmand C. A. Quade i Maribo og to store københavnske firmaer. Allerede to år senere blev fabrikken solgt til De danske Sukkerfabrikker og i denne koncern fungerede fabrikken frem til nedlæggelsen i 1963.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak