Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- S-tog til Roskilde OG udvidelse af Glostrup st...
Gå ned Sider: 1 ... 3 4 [5]
Citat fra: stassc Dato 17/08-23, 02:26
Citat fra: KKLD Dato 10/08-23, 17:41
Citat fra: stassc Dato 10/08-23, 07:09
Citat fra: tscheel Dato 14/07-23, 23:07Det var alligevel en alvorlig udtalelse!

Jeg pendler faktisk på Kystbanen. Jeg har også pendlet med S-tog, og der må jeg bare sige at det er en væsentlig dårligere oplevelse. At forsøge at arbejde på et S-tog i myldretiden fungerer feks ikke. Komforten i kørslen/sporet er også dårligere. Og som det også noteres af andre pendler mange længere på Kystbanen og S-tog med stop hele vejen er derfor ikke en god løsning. Igen, det svarer til at foretrække Lint Fredericia-Struer fremfor IC3.
Jeg forstår at S-tog accellererer bedre, men tvivler også lidt på det med tidsbesparelsen. Da ringbanen gik fra manuel styring til CBTC måtte man gå fra 5- til 6-min drift da automatikken kræver for meget sikkerhed til man kan køre lige så effektivt som med lokofører i fuld kontrol. Og det ville vel være tanken at automatisere hvis man - Generaldirektøren forbyde det - skulle indføre S-tog til Helsingør. Lad os nu ikke devaluere flere strækninger og i stedet forbedre hvad vi har.

Længe leve Kystbanen!

Ja den var med vilje lidt haard i kanten :)

Men, hvis du laeser rapporter om S-tog paa den straekning saa er der gode tidsbesparelser for langt de fleste rejsende. Men ja, kommer du HELT nordfra (ikke mange), og skal HELT ind til byen (de fleste) saa er komforten vigtig. Men jeg synes ikke muligheden for at arbejde i toget boer vaere hovedargument. Hvis du kigger paa den gennemsnitlige rejsende i toget saa kigger de fleste paa sin telefon, de arbejder ikke paa en baerbar. Saa hellere spare lidt tid og have bedre frekvens OG have et ekstra roer til resten af netvaerket som ville vaere en GIGANTISK forbedring for hele byen.

Man behøver ikke engang at inddrage sporene. Prøv at læse hvad jeg skrev her på det gamle forum: https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?mode=thread&id=141447#p141461

Som man kan se på billederne der så bliver Hellerup endestationen for regionaltog. Det betyder at man ikke reducerer kapaciteten på København H/Østerport/Helgoland.

Forlængelse af Linje C giver ikke flere tog i timen gennem røret, ej Linje H.
Man kunne fordoble antallet af afgange på Linje H så man kommer op på 33 tog i timen i myldretiden i røret hvilket er helt fint for CBTC.
Derudover er der også Linje F der kunne forlænges.

Mon ikke komforten bliver bedre med de nye S-tog som har 30 års teknologiske forbedringer. Derudover er der også det faktum at man baserer dem på en regionaltogsplatform.

Derudover er der også alt snakken om eksprestunellen.

Saa laenge man koerer regionaltog nord for roeret kan manikke inddrage roeret.

Jeg har laest mange  sige at det nye signalsystem vil klare kapacitets problemerne i roeret, men jeg synes efterhaanden der er nok evidens for at det ikke er korrekt.

Jeg synes personligt helst man skal lave forenklingen af Kbh H som muliggoer vending af alle tog der, og saa bruge roer nummer 2 til S tog ogsaa. Saa er systemet super efter man forlaenger Stog til Hels/Rosk. Jeg forstaar ikke rigtigt ulemperne ved det.

Hvad er evidensen du henviser til om at det nye signalsystem ikke kan klare kapacitetsproblemerne i røret?

Jeg tænker da nemlig at CBTC kan klare det. Tidligere var maks. 30 tog i timen. Med CBTC er det 40. Det er en stigning på en tredjedel.
Derudover med indkøb af de næste S-tog ville man kunne købe mange flere tog så alle tog kunne være fuld længde i myldretiden. Dermed er folk spredt ud på perronerne over 180 meter.

Så vidt jeg ved vil en forenkling af København H ikke have nok kapacitet til at vende alle tog, for i det jeg har læst kørte regionaltogene stadigvæk til Helsingør og Helgoland/Østerport.

Citat fra: KKLD Dato 17/08-23, 20:56
Citat fra: stassc Dato 17/08-23, 02:26
Citat fra: KKLD Dato 10/08-23, 17:41
Citat fra: stassc Dato 10/08-23, 07:09
Citat fra: tscheel Dato 14/07-23, 23:07Det var alligevel en alvorlig udtalelse!

[slettet]
Længe leve Kystbanen!

Ja den var med vilje lidt haard i kanten :)

[slettet]

Man behøver ikke engang at inddrage sporene. Prøv at læse hvad jeg skrev her på det gamle forum: https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?mode=thread&id=141447#p141461

[slettet]

Saa laenge man koerer regionaltog nord for roeret kan manikke inddrage roeret.

[slettet]

Hvad er evidensen du henviser til om at det nye signalsystem ikke kan klare kapacitetsproblemerne i røret?

Jeg tænker da nemlig at CBTC kan klare det. Tidligere var maks. 30 tog i timen. Med CBTC er det 40. Det er en stigning på en tredjedel.
Derudover med indkøb af de næste S-tog ville man kunne købe mange flere tog så alle tog kunne være fuld længde i myldretiden. Dermed er folk spredt ud på perronerne over 180 meter.

Så vidt jeg ved vil en forenkling af København H ikke have nok kapacitet til at vende alle tog, for i det jeg har læst kørte regionaltogene stadigvæk til Helsingør og Helgoland/Østerport.

har slettet lidt af traaden for at kunne citere dig uden at lave indlaegget kilometer langt :)

Det har vaeret diskuteret i megen laengde paa skyscrapercity. Jeg har desvaerre ikke tid til at sidde og grave en masse ud, men du kan laese paa det forum. Isaer nedenstaaende traad, fra cirka side 123 til 135, har en del detaljer (primaert af brugeren "HenningM" som er (i mine oejne) "geniet" bag ideen (jeg kalder ideen "Henning tunnellen", som modpart til landex/express tunnellen :) ))

Der er dog ogsaa detaljer andetsteds i forskellige traade som jeg mener besvarer dine spm. Mht CBTC kapacitet, saa virker det til ikke at vaere et super godt belyst emne. Der er nogen (som bla du) der skriver at kapaciteten gaar fra 30 til 40. Der er andre der mener det er mere 30 til 32-ish fordi man aldrig vil kunne bruge kapaciteten optimalt. Jeg er ikke religioes om dette, men har bare ikke set nok der virkelig "beviser" at man ikke stadig, efter CTBC, kommer til at have kapacitets problemer. At serioese forskere som Otto Anker og andre siger at en Landex/Express tunnel virkelig ville vaere et super build for den Kbh'ske infrastruktur har jeg ogsaa lidt taget som "bevis" for at CTBC nok desvaerre ikke bliver en magisk loesning. HVIS det var, ville jeg ikke have noget problem med at sige jeg tog fejl.

https://www.skyscrapercity.com/threads/transport-infrastructure.1373559/page-123

Selvom man ikke nødvendigvis ville køre flere tog gennem røret ville CBTC vel stadig give en fordel ved at man kan opretholde bedre drift ved uregelmæssigheder og vende tog nord og syd for røret så man kan køre flere tog på fingrene. Tager man en "fugl-i-hånden" tilgang til det vil det at køre tog i fuld længde i myldretiden i sig selv give et kapacitetsløft også selvom man ikke kører flere tog.

Interessant dialog på Skyscrapercity, men både der og her og i DSBs planlægningsgruppe kører man stadig efter at alle kunder skal til Kbh city. Ingen tænker tilsyneladende på trafik fra en finger til en anden. Resultatet ser man jo på Motorring 3.
I diskussionen om omlægning af Kystbane og Roskilde til S-tog planlægger man kun af nød at fastholde linie F ad ringbanen, men hvorfor ikke lade den fortsætte ud mod Roskilde i den anden ende? Og hvorfor ikke en tilsvarende linie fra Hillerød eller Holte der også kører ad ringbanen og fortsætter til Høje Tåstrup? Når der måske ikke er så mange kunder der tager den vej, så er det måske fordi den trafik idag er uattraktiv.

Der vil skulle laves en gigantisk ombygning hvis ringbanen skal tilsluttes mod syd eller vest. Derudover er turen fra Hellerup til Ny Ellebjerg kun marginalt hurtigere via ringbanen end via røret (18 mod 22 minutter) og med regionaltog kunne man nok køre hurtigere gennem røret end med ringbanen (det tager 19 minutter nu, givetvist med forlænget ophold på Kbh H). Og så er ringbanen jo i forvejen en bybane med mange stationer.

Citat fra: mpp Dato 18/08-23, 13:56Der vil skulle laves en gigantisk ombygning hvis ringbanen skal tilsluttes mod syd eller vest. Derudover er turen fra Hellerup til Ny Ellebjerg kun marginalt hurtigere via ringbanen end via røret (18 mod 22 minutter) og med regionaltog kunne man nok køre hurtigere gennem røret end med ringbanen (det tager 19 minutter nu, givetvist med forlænget ophold på Kbh H). Og så er ringbanen jo i forvejen en bybane med mange stationer.

Rejseplanen siger 21 minutter med S-tog via røret, og 20 minutter med regionaltog.

Citat fra: Michael Deichmann Dato 18/08-23, 12:05Interessant dialog på Skyscrapercity, men både der og her og i DSBs planlægningsgruppe kører man stadig efter at alle kunder skal til Kbh city. Ingen tænker tilsyneladende på trafik fra en finger til en anden. Resultatet ser man jo på Motorring 3.
I diskussionen om omlægning af Kystbane og Roskilde til S-tog planlægger man kun af nød at fastholde linie F ad ringbanen, men hvorfor ikke lade den fortsætte ud mod Roskilde i den anden ende? Og hvorfor ikke en tilsvarende linie fra Hillerød eller Holte der også kører ad ringbanen og fortsætter til Høje Tåstrup? Når der måske ikke er så mange kunder der tager den vej, så er det måske fordi den trafik idag er uattraktiv.

Paa skyscrapercity snakkes der tit om en "Ring6" jernbane der forbinder endestationerne i fingrene. (baade for at forbinde fingre men ogsaa for gods via en HH tunnel)

Det er nok en utopi, men for mig, saa ville Stog til Rosk+Hels, en Ring6 bane, samt indragelse af roeret til Stog (med kapacitet for at vende tog paa KbhH), plus den snarlige ring3 letbane samt potentielt ring4 BRT, give et enorm boost til tog-koersel i hele regionen.

Selv hvis man ikke, som du siger, lader linje F koere videre, saa kan man med 2 roer, som baade landex planen og express gruppen beskrev, kunne koere flere hurtigtog i de forskellige fingre. Det betyder at man for eksempel kommende fra Hels/Klampenborg fingeren kan tage et "hurtig-tog" og saa enten fortsaette (hvis man er i det rigtige tog) eller skifte til et hurtigtog der gaar til den finger man skal i. Allerede en stor opgradering.

Ring6 banen giver saa mulighed for den ultimative "finger connection", og med letbanen in ring 3, linje F, samt evt en BRT i ring 4, saa har man sgu et relativt godt forbundet system.

S-tog til Roskilde OG udvidelse af Glostrup st...
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 21/08-23, 08:48.
Når/hvis S-togene bliver førerløse vil det sikkert være forholdsvis overkommeligt anlægsmæssigt at lade linje F rebroussere på København Syd og derfra køre ud vestpå på 25 kV til Roskilde Vest eller Holbæk.

Men vil det være pengene værd?

Når Ring Syd er færdig vil der i forvejen være en højfrekvent forbindelse den vej som der nemt og bekvemt kan omstiges til og fra på København Syd.

Skal det være helt perfekt tilføjes et standsningssted Danshøj Fjern og linje F vil være den ideelle "ring"-linje som den er.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: Per Holm Dato 21/08-23, 08:48Men vil det være pengene værd?
Som hele trafiksystemet er nu, er det optimeret til trafik imod Kbh city. Grundlaget er en struktur der var i 1930'erne hvor city var fyldt med arbejdspladser og alt uden for Københavns kommune var nårmest åbent land.
Idag bor der mange flere ude ad fingerene og mange arbejder ude ad en af de andre fingre i de store erhvervsområder langs ring 3/motorringvejen. Det er meget dårligt til at understøtte trafik fra den ene finger til den anden hvorfor disse folk køber og bruger biler - og Motorringvejen. Den er idag 6 sporet og en udvidelse igen til 8 spor ligger nok og spøger i Vejdirektoratet og den bliver ikke billig. Der skal eksproprieres store mængder dyre villagrunde hele vejen.
Alternativet er at opdatere S-banen med de eksisterende baner til at give bedre forhold på tværs. Letbanen kommer til at løse noget af det men er den hurtig nok. Det bliver spændende at se.

Citat fra: Michael Deichmann Dato 21/08-23, 11:26
Citat fra: Per Holm Dato 21/08-23, 08:48Men vil det være pengene værd?
Som hele trafiksystemet er nu, er det optimeret til trafik imod Kbh city. Grundlaget er en struktur der var i 1930'erne hvor city var fyldt med arbejdspladser og alt uden for Københavns kommune var nårmest åbent land.
Idag bor der mange flere ude ad fingerene og mange arbejder ude ad en af de andre fingre i de store erhvervsområder langs ring 3/motorringvejen. Det er meget dårligt til at understøtte trafik fra den ene finger til den anden hvorfor disse folk køber og bruger biler - og Motorringvejen. Den er idag 6 sporet og en udvidelse igen til 8 spor ligger nok og spøger i Vejdirektoratet og den bliver ikke billig. Der skal eksproprieres store mængder dyre villagrunde hele vejen.
Alternativet er at opdatere S-banen med de eksisterende baner til at give bedre forhold på tværs. Letbanen kommer til at løse noget af det men er den hurtig nok. Det bliver spændende at se.

Angående Motorring 3: https://www.vejdirektoratet.dk/projekt/motorring-3/om-projektet

Gå op Sider: 1 ... 3 4 [5]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak