Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Udland

- Museumssporvejen i Malmköping
Goddag i forummet

Da jeg i sidste måned var i Stockholm, havde jeg også lejlighed til at besøge sporvejsmuseet i Malmköping.
Malmköping ligger ca. 115 km. sydvest for Stockholm, og jeg kom dertil med tog til Eskilstuna (Mälartåg, ca. 1 time) og derfra bus til Malmköping (ca. 50 min.). Det var lørdag, og der var i begge retninger rimelige forbindelser mellem tog og bus i Eskilstuna. Jeg undersøgte også muligheden for at rejse via Flen, som er nærmeste jernbanestation i forhold til Malmköping, men har var forbindelserne for dårlige, med mindst 1 times ventetid i Flen.
Sporvejsmuseet i Malmköping, som officielt hedder 'Museispårvägen Malmköping, Sveriges Lokaltrafikmuseum', åbnede i 1969. Det er placeret omkring byens nedlagte jernbanestation, hvor der er indrettet kiosk, café og personalelokaler i den tidligere stationsbygning, og værksted i den tidligere lokomotivremise. Sporvejen forløber på en nedlagt jernbanes tracé 2,6 km mod nord til endestationen Hosjö. Den enkeltsporede linie har to krydsningsstationer undervejs (Trumslagarskogen og Östersjön).
Mere om Museispårvägen Malmköping kan læses her: https://sv.wikipedia.org/wiki/Museisp%C3%A5rv%C3%A4gen_Malmk%C3%B6ping
Jeg har besøgt museumssporvejen et par gange i begyndelsen af 1980erne, og dengang var hele anlægget stadig ret jernbanepræget, men nu er der udbygget med sløjfer ved begge endestationer og 'sporvejstorv' med rilleskiller og stoppesteder foran stationsbygningen, hvor der også er opført en remise, kaldet 'Vagnorama' med 4 spor. I forbindelse med endestationen i Malmköping findes også en bushal med udstilling. Ved stoppestedet Trumslagarskogen findes en stor depotremise, hvor ikke-driftklare vogne opbevares. Museet har mere end 40 sporvogne fra alle Sveriges 13 sporvejsbyer. Omkring en trediedel af sporvognene er køreklare.
Her er nogle af mine billeder fra 1.7.2023:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
'Sporvejstorvet' i Malmköping. I baggrunden stationsbygningen, og til højre en karakteristisk ventebygning fra en stockholmsk forstadslinie. Alleryderst til venstre ses et hjørne af remisen. I baggrunden til venstre, bag remisen, er vendesløjfen placeret. På billedet ses også 2 af dagens 3 driftsvogne. Det er den gule Norrköping nr. 15 (ASEA 1906) og den fine, teakstræsbeklædte Södra Lidingöbanan (SSLidJ) nr. 5 (ASEA 1914).

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Norrköping 15 ved stoppestedet Östersjön

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Remisen i Malmköping. Til venstre arbejdsvogn 1342 fra Malmö (ASEA 1908), til højre Göteborg 186 (GS 1930)

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Dagens tredje driftsvogn var Uppsala 10 (ASEA 1906), som er tilbageført til sin oprindelige skikkelse med åbne endeperroner – som da den blev leveret til åbningen af sporvejen i Uppsala i 1906. Den holder her ved endestationen i Hosjö.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
SSLidJ 5 er ankommet til dobbeltsporet nærmest Malmköping, og vognstyreren har lige placeret de tre togstave (en for hver enkeltsporet strækning, han lige har befaret på vejen fra Hosjö) i holderen til venstre. Så nu skal han køre, historisk korrekt ad venstre spor, til stoppestedet i Malmköping, og et øjeblik senere kommer en 'udadgående' vogn og tager togstavene med.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Uppsala 10 på vej ind i vendesløjfen i Malmköping. Her ses remisen, og til venstre, bag remisen,  lidt af værkstedsbygningen.

Her er nogle af de køretøjer, som var udstillet i remisen:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Godslokomotiv Helsingborg-Råå-Ramlösa Järnväg nr. 2  (ASEA 1907).

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Til venstre Göteborg 14 (Hägglund 1947, 'Mustang'), vogntoget Malmö 34 (ASEA 1907, ombygget 1928) og bivogn 176 (ASEA 1907, ombygget 1926 og 1953), og til højre Stockholm 143 (Arlöf 1907).

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Stockholm forstadsbane-bivogn 521 (ASEA 1936)

Efter en hyggelig dag på en spændende museumssporvej med et meget imødekommende personale tog jeg sidst på eftermiddagen bussen tilbage til Eskilstuna, og derfra med toget til Stockholm.

v.h.
Ottoemil

Gå op Sider:[1]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak