Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Generelt

- Problemer med log in på det historiske forum?
Gå ned Sider: 1 2 [3]
Citat fra: Krabsen Dato 17/08-23, 09:00Har lige prøvet på fruens iPad (der ikke har været brugt tidligere til jernbanen.dk):

login på forum2 (jernbanehistorisk) fungerer.
Det er jo så godt for dig.

Vi andre kan blot konstatere at adgang til de 2 fora kun virker gennem 5G nettet med ikke via wifi.
Så det er derfor næppe noget med hvordan ens cache har det eller ens enhed (smartphone eller laptop).
Og da alle andre applikationer og internetsider virker så er det fortsat mest sandsynligt at fejlen ligger i Tommys server.

Problemer med log in på det historiske forum?
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 17/08-23, 13:29.
...og teorien om at IPv6 kan være spøgelset her er meget sansynligt.
Det at de forskellige opkoblingsformer gør en forskel kan netop underbygge dette. Hvis ikke man har en PC der fuldt understøttter og er konfigureret til IPv6 og samtidig ved at man ikke tilgår nogen IPv6 baserede servere, så tjener det en bedst at disable det i Wifi routeren og på telefonen.

Citat fra: TWB Dato 17/08-23, 12:55
Citat fra: Krabsen Dato 17/08-23, 09:00Har lige prøvet på fruens iPad (der ikke har været brugt tidligere til jernbanen.dk):

login på forum2 (jernbanehistorisk) fungerer.
Det er jo så godt for dig.

Det er også godt for andre, herunder Tommy.  ;)
For det er med til at vise, at det ikke bare er opkoblingen via wifi, der er årsagen, men en mere kompliceret problemstilling.

Citat fra: TWB Dato 17/08-23, 12:55Vi andre kan blot konstatere at adgang til de 2 fora kun virker gennem 5G nettet med ikke via wifi.
Nogle af I andre har konstateret dette.
At problemet ikke er synkront med om man anvender wifi er en vigtig parameter for webmaster i dennes fejlsøgning.



Citat fra: Krabsen Dato 17/08-23, 14:15
Citat fra: TWB Dato 17/08-23, 12:55
Citat fra: Krabsen Dato 17/08-23, 09:00Har lige prøvet på fruens iPad (der ikke har været brugt tidligere til jernbanen.dk):

login på forum2 (jernbanehistorisk) fungerer.
Det er jo så godt for dig.

Det er også godt for andre, herunder Tommy.  ;)
For det er med til at vise, at det ikke bare er opkoblingen via wifi, der er årsagen, men en mere kompliceret problemstilling.

Citat fra: TWB Dato 17/08-23, 12:55Vi andre kan blot konstatere at adgang til de 2 fora kun virker gennem 5G nettet med ikke via wifi.
Nogle af I andre har konstateret dette.
At problemet ikke er synkront med om man anvender wifi er en vigtig parameter for webmaster i dennes fejlsøgning.




Teoretisk kunne man forestille sig at udbyderen af router og internetforbindelse til f.eks. min fibernet havde blokeret for de 2 fora-sider.
Blot ejendommeligt hvis du skulle gøre det medmindre opdateringen indeholder noget som får udbyderen til at tro der er problemer med siden.

Så mit bedste bud er stadig at et eller andet i opdateringen af de 2 fora er behæftet med en "fejl" som nogle internetudbydere opfatter som farligt.

Min udbyder er Hiper.- såfremt det kan bære en hjælp.
Interessant ifald andre Hiperbrugere har samme udfordring.

Problemer med log in på det historiske forum?
Af thomastog. 17/08-23, 15:21.
Seneste redigering: 17/08-23, 15:23 af thomastog
Citat fra: Michael Deichmann Dato 17/08-23, 13:29...og teorien om at IPv6 kan være spøgelset her er meget sansynligt.
Det at de forskellige opkoblingsformer gør en forskel kan netop underbygge dette. Hvis ikke man har en PC der fuldt understøttter og er konfigureret til IPv6 og samtidig ved at man ikke tilgår nogen IPv6 baserede servere, så tjener det en bedst at disable det i Wifi routeren og på telefonen.

Passer ikke helt. Du kan sagtens bruge en enhed der ikke understøtter ipv6, men alligevel komme med en ipv6-adresse som afsender når du får fat i serveren.

Så godt som alle private opkoblinger, kobler op via en router der udfører NAT/PAT. Så det der sker er, at den spørger på klientens vegne med sin ip-adresse, der sagtens kan være en ipv6 adresse.

At slå ipv6 fra er ikke løsningen (husk du skal slå det fra på WAN-siden, hvis det skal gøre en forskel her, og det er bestemt ikke simpelt for den typiske bruger) måske her-og-nu, for problemet er (min vurdering) højst sandsynlig i forum-softwaren på serveren, i forbindelse med login fra en ipv6 adresse.

Så løsningen er, at finde ud af om det er det der er problemet, og få det løst.

Alternativt kan webmaster fjerne ipv6 adressen i DNS, indtil fejlen er fundet. Eller oprette f.eks www4.jernbanen.dk som kun peger på ipv4 adressen, som vi så kan teste med.

% host www.jernbanen.dk
www.jernbanen.dk has address 46.30.213.26
www.jernbanen.dk has IPv6 address 2a02:2350:5:10a:d2:8977:d995:eb78

Noget er sket.
Begge fora kan jeg nu tilgå både med tændt wifi og via 5G.

Jeg kommer også nu igennem på alle fora. Og jeg kører ipv6....

Den historisk forum har jeg været logget ind på en browser uden det gav problemer. Men det var et problem at komme ind i de andre fora, hvor jeg ikke have login. Det kunne ligne problemer med at sætte en session-cookie.

Mvh
Steen

Problemer med log in på det historiske forum?
Af Administrator Tommy Nilsson, Ringsted. 17/08-23, 16:27.
Fejlen er fundet!
Se en længere forklaring her:
https://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=76037

Tommy Nilsson
Webmaster
Jernbanen.dk

Citat fra: steenth Dato 17/08-23, 16:01Jeg kommer også nu igennem på alle fora. Og jeg kører ipv6....

Den historisk forum har jeg været logget ind på en browser uden det gav problemer. Men det var et problem at komme ind i de andre fora, hvor jeg ikke have login. Det kunne ligne problemer med at sætte en session-cookie.

Alle min test, der tidligere fejlede, virker nu. Så nu ser det ud som om det virker fra/med en ipv6 adresse.

Måske webmaster, vil gøre os oplyste om, hvad der skete og hvem der var berørt. (EDIT: det gjorde han så inden/samtidigt med mit indlæg ;-) )

Problemer med log in på det historiske forum?
Af hummel_62, Biltris trinbræt. 17/08-23, 16:45.
Citat fra: thomastog Dato 17/08-23, 16:30
Citat fra: Tommy Nilsson Dato 17/08-23, 16:27Fejlen er fundet!
Se en længere forklaring her:
https://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=76037

Godt arbejde !
Som IT mand, elsker den typer fejl søgning.
Så bare blive ved. Vel dette er ikke it forum, men brugbart info

Gå op Sider: 1 2 [3]

Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak