Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

S-tog, metro, letbaner

- Foto mulighed.
Gå ned Sider: 1 [2]
Foto mulighed.
Af anho. 16/08-23, 10:37.
Citat fra: KKLD Dato 16/08-23, 09:20Mon ikke man køber helt nye 4-vogns metrotog når levetidsforlængelsen på togene udløber, så man i år 2036 (eller hvornår det nu er) gradvist udskifter togene. Der er mange år til, så der har man god tid til at ombygge hvor det kræves.

Problemet med en sådan ombygning er at det kræver lukning af Nørreport, Kongens Nytorv og Christianshavn i omkring 2 år. Det kommer formentlig ikke til at ske før Havneringen er åben i 2035, så man har en alternativ metrorute til Amager.

Foto mulighed.
Af Niels Munch. 6/10-23, 10:31.
Citat fra: KKLD Dato 11/08-23, 16:44Hvordan ser det egentlig ud med at man ville køre flere tog på M1 & M2?

Metroselskabets pressemeddelelse af d.d.:

"Passagerer kan se frem til flere metrotog på M1 og M2

Fra slutningen af september har der kørt flere tog på de travle metrolinjer M1 og M2. Det er en vigtig milepæl i Metroselskabets arbejde med at sikre gode passageroplevelser, samtidig med at antallet af passagerer i Metroen stiger.

Som led i en større indsats for at sikre plads til de mange passagerer, der dagligt benytter Metroen, kører Metroselskabet nu med op til 32 metrotog på metrolinjerne M1 og M2, hvilket er rekord.
....."


Læs hele pressemeddelelsen her: https://mailchi.mp/m/passagerer-kan-se-frem-til-flere-metrotog-p-m1-og-m2?e=5c3b9bd81f .

M.v.h.
Niels

Foto mulighed.
Af KKLD. 7/10-23, 10:16.
Citat fra: metrohenrik Dato 16/08-23, 08:18
Citat fra: Per Holm Dato 15/08-23, 13:06Vil næste skridt på M1 og M2 så blive nyt CBTC og 4-vogns togsæt for det tilfælde at "Ring Syd" fra 2032 ikke skulle vise sig tilstrækkelig til at aflaste M1 og M2s "havnesnit"?

CBCT er i støbeskeen, som jeg ha hørt på vandrørene.
4 vognstog er noget vanskeligere. Stationerne er nok forberedte til 4 vogne, men det er vendespor, opstillingsspor, vaskehal, og værksted ikke. Det er en større ombygning, hvor der ikke er plads.
Derfor er hele projektet med flere tog sat i søen.

Med CBTC på M1+M2, ville det så give mening at skinneforbinde dem med M3+M4 så togene kan benytte alle faciliteter?
Så kunne der måske være nogle stordriftsfordele.

-----

Og nu til min fantasi: hvad med S-tog når de bliver førerløse? Der er jo også CBTC. Måske man kunne have nogle sjove, men også praktiske, linjer.

Fx kunne et førerløst S-tog fra Frederikssund forbinde til M1/M2 ved Vanløse/Flintholm hvor man kunne have et 5. gen. S-tog køre direkte til lufthavnen eller Vestamager. Det ville have bedre komfort end et metrotog.

Men her stopper min fantasi så fordi jeg tænker at dørene så skulle passe ind med dem på perronerne når man køber 5. gen. S-tog. Derudover så skulle der også laves om på leveringen af strøm. Men havde det ikke været ret praktisk at have sådan et system hvis det var indtænkt fra starten?

Foto mulighed.
Af Trainee. 7/10-23, 11:18.
Citat fra: KKLD Dato  7/10-23, 10:16
Citat fra: metrohenrik Dato 16/08-23, 08:18
Citat fra: Per Holm Dato 15/08-23, 13:06Vil næste skridt på M1 og M2 så blive nyt CBTC og 4-vogns togsæt for det tilfælde at "Ring Syd" fra 2032 ikke skulle vise sig tilstrækkelig til at aflaste M1 og M2s "havnesnit"?

CBCT er i støbeskeen, som jeg ha hørt på vandrørene.
4 vognstog er noget vanskeligere. Stationerne er nok forberedte til 4 vogne, men det er vendespor, opstillingsspor, vaskehal, og værksted ikke. Det er en større ombygning, hvor der ikke er plads.
Derfor er hele projektet med flere tog sat i søen.

Med CBTC på M1+M2, ville det så give mening at skinneforbinde dem med M3+M4 så togene kan benytte alle faciliteter?
Så kunne der måske være nogle stordriftsfordele.

-----

Og nu til min fantasi: hvad med S-tog når de bliver førerløse? Der er jo også CBTC. Måske man kunne have nogle sjove, men også praktiske, linjer.

Fx kunne et førerløst S-tog fra Frederikssund forbinde til M1/M2 ved Vanløse/Flintholm hvor man kunne have et 5. gen. S-tog køre direkte til lufthavnen eller Vestamager. Det ville have bedre komfort end et metrotog.

Men her stopper min fantasi så fordi jeg tænker at dørene så skulle passe ind med dem på perronerne når man køber 5. gen. S-tog. Derudover så skulle der også laves om på leveringen af strøm. Men havde det ikke været ret praktisk at have sådan et system hvis det var indtænkt fra starten?

Man valgte metrotogene i stedet for S-tog bl.a. fordi de er mindre, så man kan spare penge ved at lave tunnellerne mindre. Tunnellerne er dimensioneret efter metrotogenes størrelse, så jeg tror ikke der er plads til et S-tog.

Foto mulighed.
Af hummel_62, Biltris trinbræt. 7/10-23, 11:24.
Nu var det også bare fantasien der fik frit løb.
Der er nok en lang række ting, som kommer i vejen.

Men så kunne man måske kører i sammen tog fra Sjællandsode til Dragør

Ups, fantasien igen..

God weekend

Foto mulighed.
Af Svend. 7/10-23, 11:50.
Citat fra: KKLD Dato  7/10-23, 10:16
Citat fra: metrohenrik Dato 16/08-23, 08:18
Citat fra: Per Holm Dato 15/08-23, 13:06Vil næste skridt på M1 og M2 så blive nyt CBTC og 4-vogns togsæt for det tilfælde at "Ring Syd" fra 2032 ikke skulle vise sig tilstrækkelig til at aflaste M1 og M2s "havnesnit"?

CBCT er i støbeskeen, som jeg ha hørt på vandrørene.
4 vognstog er noget vanskeligere. Stationerne er nok forberedte til 4 vogne, men det er vendespor, opstillingsspor, vaskehal, og værksted ikke. Det er en større ombygning, hvor der ikke er plads.
Derfor er hele projektet med flere tog sat i søen.

Med CBTC på M1+M2, ville det så give mening at skinneforbinde dem med M3+M4 så togene kan benytte alle faciliteter?
Så kunne der måske være nogle stordriftsfordele.

-----

Og nu til min fantasi: hvad med S-tog når de bliver førerløse? Der er jo også CBTC. Måske man kunne have nogle sjove, men også praktiske, linjer.

Fx kunne et førerløst S-tog fra Frederikssund forbinde til M1/M2 ved Vanløse/Flintholm hvor man kunne have et 5. gen. S-tog køre direkte til lufthavnen eller Vestamager. Det ville have bedre komfort end et metrotog.

Men her stopper min fantasi så fordi jeg tænker at dørene så skulle passe ind med dem på perronerne når man køber 5. gen. S-tog. Derudover så skulle der også laves om på leveringen af strøm. Men havde det ikke været ret praktisk at have sådan et system hvis det var indtænkt fra starten?

Du vil have metrotog på hele S-banenettet?

Foto mulighed.
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 7/10-23, 12:13.
Seneste redigering: 7/10-23, 12:15 af Per Holm
Citat fra: hummel_62 Dato  7/10-23, 11:24... til Dragør

Ups, fantasien igen..

God weekend

Mon ikke M1 og M2 ved en enkeltsporet sløjfe fra Vestamager St. over Viberup, Ullerup, Søvang, Store Magleby, Dragør til Københavns Lufthavn kunne forbindes og dermed også løse busproblematikken?

En udfordring derved kunne være at Dragør Kommune har en anden klimatilpasningspolitik end øens øvrige kommuner men med banen ført som højbane hvor den krydser digerne vil det ikke give anledning til bekymring om Dragør oversvømmes.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Foto mulighed.
Af anho. 7/10-23, 16:34.
Citat fra: Per Holm Dato  7/10-23, 12:13
Citat fra: hummel_62 Dato  7/10-23, 11:24... til Dragør

Ups, fantasien igen..

God weekend

Mon ikke M1 og M2 ved en enkeltsporet sløjfe fra Vestamager St. over Viberup, Ullerup, Søvang, Store Magleby, Dragør til Københavns Lufthavn kunne forbindes og dermed også løse busproblematikken?

En udfordring derved kunne være at Dragør Kommune har en anden klimatilpasningspolitik end øens øvrige kommuner men med banen ført som højbane hvor den krydser digerne vil det ikke give anledning til bekymring om Dragør oversvømmes.

En forlængelse af metroen har vidst være oppe at vende før, og mig bekendt er problemet at hvis man forlænger den længere mod syd, så bliver togene fuldstændigt overfyldt i de centrale afsnit på grund af det øgede passagertal. Man kan altså ikke forlænge metrolinjerne med mindre man først forlænger togene til 4 vogne... og selv det vil ikke med garanti være nok.

Foto mulighed.
Af KKLD. 7/10-23, 20:26.
Citat fra: Svend Dato  7/10-23, 11:50
Citat fra: KKLD Dato  7/10-23, 10:16
Citat fra: metrohenrik Dato 16/08-23, 08:18
Citat fra: Per Holm Dato 15/08-23, 13:06Vil næste skridt på M1 og M2 så blive nyt CBTC og 4-vogns togsæt for det tilfælde at "Ring Syd" fra 2032 ikke skulle vise sig tilstrækkelig til at aflaste M1 og M2s "havnesnit"?

CBCT er i støbeskeen, som jeg ha hørt på vandrørene.
4 vognstog er noget vanskeligere. Stationerne er nok forberedte til 4 vogne, men det er vendespor, opstillingsspor, vaskehal, og værksted ikke. Det er en større ombygning, hvor der ikke er plads.
Derfor er hele projektet med flere tog sat i søen.

Med CBTC på M1+M2, ville det så give mening at skinneforbinde dem med M3+M4 så togene kan benytte alle faciliteter?
Så kunne der måske være nogle stordriftsfordele.

-----

Og nu til min fantasi: hvad med S-tog når de bliver førerløse? Der er jo også CBTC. Måske man kunne have nogle sjove, men også praktiske, linjer.

Fx kunne et førerløst S-tog fra Frederikssund forbinde til M1/M2 ved Vanløse/Flintholm hvor man kunne have et 5. gen. S-tog køre direkte til lufthavnen eller Vestamager. Det ville have bedre komfort end et metrotog.

Men her stopper min fantasi så fordi jeg tænker at dørene så skulle passe ind med dem på perronerne når man køber 5. gen. S-tog. Derudover så skulle der også laves om på leveringen af strøm. Men havde det ikke været ret praktisk at have sådan et system hvis det var indtænkt fra starten?

Du vil have metrotog på hele S-banenettet?

I dette fantasiscenarie var det omvendt og kun enkelte tilfælde som ville give mening :)

Foto mulighed.
Af Thorfinn. 8/10-23, 12:54.
Citat fra: KKLD Dato 16/08-23, 09:20Der er mange år til, så der har man god tid til at ombygge hvor det kræves.
<sncr>
Med den hastighed man ser ved myndighedsgodkendelser af togmateriel her til lands kunne det være en fordel man begyndte med projektet i starten af det nye år.
</scnr>

Gå op Sider: 1 [2]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak