Citat fra: metrohenrik Dato 16/08-23, 08:18Citat fra: Per Holm Dato 15/08-23, 13:06Vil næste skridt på M1 og M2 så blive nyt CBTC og 4-vogns togsæt for det tilfælde at "Ring Syd" fra 2032 ikke skulle vise sig tilstrækkelig til at aflaste M1 og M2s "havnesnit"?
CBCT er i støbeskeen, som jeg ha hørt på vandrørene.
4 vognstog er noget vanskeligere. Stationerne er nok forberedte til 4 vogne, men det er vendespor, opstillingsspor, vaskehal, og værksted ikke. Det er en større ombygning, hvor der ikke er plads.
Derfor er hele projektet med flere tog sat i søen.
Med CBTC på M1+M2, ville det så give mening at skinneforbinde dem med M3+M4 så togene kan benytte alle faciliteter?
Så kunne der måske være nogle stordriftsfordele.
-----
Og nu til min fantasi: hvad med S-tog når de bliver førerløse? Der er jo også CBTC. Måske man kunne have nogle sjove, men også praktiske, linjer.
Fx kunne et førerløst S-tog fra Frederikssund forbinde til M1/M2 ved Vanløse/Flintholm hvor man kunne have et 5. gen. S-tog køre direkte til lufthavnen eller Vestamager. Det ville have bedre komfort end et metrotog.
Men her stopper min fantasi så fordi jeg tænker at dørene så skulle passe ind med dem på perronerne når man køber 5. gen. S-tog. Derudover så skulle der også laves om på leveringen af strøm. Men havde det ikke været ret praktisk at have sådan et system hvis det var indtænkt fra starten?