Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

S-tog, metro, letbaner

- Cityringen mangler passagerer
Gå ned Sider:[1] 2 3
Cityringen har ikke meget mere end halvdelen af det antal passagerer, der var forudset, da den blev bygget, skriver flere medier - her DR.

Metroselskabet mener det skyldes Corona, selv om passagertallet stort set har rettet sig på andre toglinjer, men flere eksperter skyder den forklaring ned og peger i stedet på det, som folk i København allerede ved - nemlig at det slappe gummibånd for mange mennesker ikke er særlig anvendeligt, fordi det i forvejen blot dækker det område, hvor det er lettest at cykle rundt.

DR's artikel ender lidt træls i den ørkesløse diskussion om det er metro eller andre transportformer, der er bedst at satse på, og forsømmer at samle diskussionen om linjeføringen op, som de interviewede eksperter ellers peger på. En diskussion som er meget relevant i forhold til snakken om endnu en ulogisk ringlinje.

Cityringen mangler passagerer
Af steenth. 21/08-23, 15:31.
Jeg synes ikke det er en specielt god artikel, som DR kommer med. Det er svært finde hvordan de er kommet til de tal, som de nævner.

Metroen har aktuelle tal på dette sted: https://m.dk/om-metroen/metroen-i-tal/passagertal/ Men metroen er pr. måned og DR bruger pr dag.

Cityringen mangler passagerer
Af tgsen. 21/08-23, 17:53.
Citat fra: Niels Bak Dato 21/08-23, 14:32Cityringen har ikke meget mere end halvdelen af det antal passagerer, der var forudset, da den blev bygget, skriver flere medier - her DR.

Metroselskabet mener det skyldes Corona, selv om passagertallet stort set har rettet sig på andre toglinjer, men flere eksperter skyder den forklaring ned og peger i stedet på det, som folk i København allerede ved - nemlig at det slappe gummibånd for mange mennesker ikke er særlig anvendeligt, fordi det i forvejen blot dækker det område, hvor det er lettest at cykle rundt.

DR's artikel ender lidt træls i den ørkesløse diskussion om det er metro eller andre transportformer, der er bedst at satse på, og forsømmer at samle diskussionen om linjeføringen op, som de interviewede eksperter ellers peger på. En diskussion som er meget relevant i forhold til snakken om endnu en ulogisk ringlinje.
Alle værdiers højeste mål i denne tid er gastronomi. Du må da indrømme at kortet over København med de nye appetitlige metro-sirups-streger ser overordentlig velsmagende ud.

Cityringen mangler passagerer
Af andersj, Aalborg. 21/08-23, 18:01.
Byer af Københavns størrelse bør kun have radiale linjer og tværlinjer. Cityringen M3 er en ringlinje, som man oftest kun finder i mindre provinsbyer af sparehensyn.

En radial linje er en linje der udgår fra centrum og kører udad byen - typisk vil en linje bestå af to radiale linjer og kaldes derfor en dobbeltradial linje. Eksempler på dobbeltradiale linjer er M1/M2 og de fleste S-togs linjer. Eksempler på radiale linjer er M4 (nuværende linjeføring) eller S-tog linje H.

En tværlinje er en linje der forløber på tværs af de radiale linjer, men som ikke kommer gennem centrum. Eksempler på tværlinjer er S-tog linje F (Ringbanen) eller den kommende letbane langs ring 3.

En ringlinje har typisk udgangspunkt i centrum og kører i en ring hvor den betjener en eller flere bydele. Den bringer typisk passagerer til og fra centrum, men kører aldrig den direkte vej for at betjene så stort et opland som muligt. Et eksempel på en ringlinje, udover M3, er Citybussen (linje 10) i Odense.

At cykelinfrastrukturen er god i København, gør at rejser internt indenfor M3's dækningsområde ofte er mere fordelagtig på cykel.
De middelmådige skifteforhold og metrotillæg gør det uattraktivt at benytte M3 som last-mile på rejser der starter eller slutter med DSB-tog.

Noget helt andet er så også passagerprognoserne der er urealistisk høje og hvor kapaciteten langt fra ville kunne matche prognoserne, medmindre man kører med myldretidsbelægning og -frekvens hele døgnet. M1/M2 er også langt fra prognoserne, men har samtidig så voldsomme kapacitetsudfordringer at man vil bygge en helt ny parallel metrolinje... Lignende billede ses i Odense og Aarhus - fyldte letbanetog og ikke-opfyldte prognoser.

Anders

Citat fra: andersj Dato 21/08-23, 18:01Cityringen M3 er en ringlinje, som man oftest kun finder i mindre provinsbyer af sparehensyn.

Det passer vel også strengt taget ret godt på København.. Både sagt i sjov og alvor. Spareiveren er i hvert fald typisk dansk!

Cityringen mangler passagerer
Af andersj, Aalborg. 21/08-23, 22:08.
Citat fra: mikkelwf Dato 21/08-23, 21:25
Citat fra: andersj Dato 21/08-23, 18:01Cityringen M3 er en ringlinje, som man oftest kun finder i mindre provinsbyer af sparehensyn.

Det passer vel også strengt taget ret godt på København.. Både sagt i sjov og alvor. Spareiveren er i hvert fald typisk dansk!

Cityringen er mest et produkt af de arealmæssigt små kommuner i Hovedstadsområdet kombineret med regionens manglende mulighed for finansiering af infrastrukturprojekter og statens manglende vilje til at finansiere infrastrukturprojekter i og omkring København. Samme struktur der spænder ben for Eksprestunnellen - staten vil ikke betale, Københavns Kommune vil ikke betale noget der primært kommer omegnskommunerne til gode og omegnskommunerne hverken kan eller vil betale for et infrastrukturprojekt udenfor kommunegrænsen.

At det overhovedet blev en mini-metro fremfor et omfattende letbanenet (for samme beløb) skyldes jo hensynet til bilisterne. Det er den primære grund til at de borgerlige partier altid er og har været varme fortalere for metrobyggeri i København.

Anders

Vi er nok mange, der med en vis skadefryd konstaterer, at Metrocityringen har færre passagerer end ventet. Man behøver jo bare at se på linjeføringen og spørge, hvor mange skal mon egentlig derfra og dertil? Nogle, men ikke så mange.

Sjovt (pinligt) bliver det, når direktør Carsten Riis forklarer, at det tager fem år, før Københavnerne tager den til sig. Er det ikke en grov undervurdering af Københavnerne? Der er jo bl.a. foregået en omlægning af busruterne, så mon ikke Københavnerne har opdaget, at Cityringen er kommet?

Men Carsten Riis fortæller os, at sådan var det også med den gamle Metro. Ja, det kan vi godt huske, den havde også alt for få passagerer i starten, men den var dog "undskyldt" af, at den til dels gik gennem områder, som ikke var fuldt udbyggede endnu - det kom så efterhånden (bortset fra Sundby) - og det hjalp. Den forklaring redder ikke Cityringen, der er næppe megen udbygning på vej.

At det var af hensyn til bilisterne, at Cityringen kom under jorden køber jeg dog ikke, det er vel også til fordel for cyklister og fodgængere, at en del af trafikken er rykket under jorden.

Er spændt på, hvilke forklaringer der kommer, når Hovedstadens Letbane kommer i drift og også har for få passagerer. Den skal erstatte en bus (300S), som har 10-minutters drift og kører halvtom udenfor myldretiden. Det er svært at få øje på det store passagerpotentiale.

Cityringen mangler passagerer
Af andersj, Aalborg. 21/08-23, 22:41.
Citat fra: Jørgen Pagh Jensen Dato 21/08-23, 22:30At det var af hensyn til bilisterne, at Cityringen kom under jorden køber jeg dog ikke, det er vel også til fordel for cyklister og fodgængere, at en del af trafikken er rykket under jorden.

Jeg mente nu ikke Cityringen, men metroen generelt. Havde man satset på et letbanenet, med underjordisk linjeføring gennem middelalderbyen, havde man nok haft et noget anderledes linjenet uden Cityringen.

Anders

Personligt: Sidst jeg skulle bruge cityringen kørte den ikke. Den var stoppet nytårsnat, da jeg skulle hjem, og så kom jeg for sent til mit tog fra København H.
Og det såkaldte "kvalitetstillæg" på rejsekort-billetter til metroen er også en ret betydelig psykologisk barriere. Jeg vælger alternative transportformer hvis der ikke er en betydelig tidsbesparelse.

Cityringen mangler passagerer
Af 1993matias, Kh. 22/08-23, 12:50.
Der er vel også det problem, at stationstætheden faktisk ikke er særlig tæt, hvis man sammenligner med alternativerne. Busserne har stop hver 3-400 meter, nogle steder er der over en kilometer mellem metrostationerne. Hvis man alligevel skal skifte til en bus på sin rejse, så giver det jo ikke særligt meget mening at tage metroen - man kan lige så godt blive over jorden.
Kig på metroen i Paris, der kører meget mere som en sporvognserstatning med kort afstand mellem stationerne. Det giver en meget bedre dækning.

Det famøse "kvalitets"tillæg hjælper heller ikke på det. Mon ikke det skræmmer flere passagerer væk, end det tjener af penge?

Ja, man skulle nok have bygget et radialnet af sporvogne i stedet. Mange flere kilometer for samme pris.

Mvh Matias
www.Tognål.dk - pins og slipsenåle med masser af danske og svenske tog

Citat fra: andersj Dato 21/08-23, 22:41Jeg mente nu ikke Cityringen, men metroen generelt. Havde man satset på et letbanenet, med underjordisk linjeføring gennem middelalderbyen, havde man nok haft et noget anderledes linjenet uden Cityringen.
Problemet at Letbane ikke give det samme som en Metro. I basisnet, som var rapport før man besluttede at gå videre med Cityringen, er samfundsøkonomien nogenlunde ens, men der er flere, som får gavn af en metro.

Citat fra: steenth Dato 22/08-23, 13:16
Citat fra: andersj Dato 21/08-23, 22:41Jeg mente nu ikke Cityringen, men metroen generelt. Havde man satset på et letbanenet, med underjordisk linjeføring gennem middelalderbyen, havde man nok haft et noget anderledes linjenet uden Cityringen.
Problemet at Letbane ikke give det samme som en Metro. I basisnet, som var rapport før man besluttede at gå videre med Cityringen, er samfundsøkonomien nogenlunde ens, men der er flere, som får gavn af en metro.

Men hvis passagerprognoserne alligevel ikke holder, så er der jo ikke (nødvendigvis) flere, der får gavn af en metro.

Citat fra: Togiudlandet Dato 22/08-23, 13:37
Citat fra: steenth Dato 22/08-23, 13:16
Citat fra: andersj Dato 21/08-23, 22:41Jeg mente nu ikke Cityringen, men metroen generelt. Havde man satset på et letbanenet, med underjordisk linjeføring gennem middelalderbyen, havde man nok haft et noget anderledes linjenet uden Cityringen.
Problemet at Letbane ikke give det samme som en Metro. I basisnet, som var rapport før man besluttede at gå videre med Cityringen, er samfundsøkonomien nogenlunde ens, men der er flere, som får gavn af en metro.

Men hvis passagerprognoserne alligevel ikke holder, så er der jo ikke (nødvendigvis) flere, der får gavn af en metro.
Prognoserne kan også ramt forkert på en letbane.. Her har de prøvet at sammenligne ud fra de oplysninger, som de have på det tidspunkt. Og Corona har fx desværre gjort at alle transportmidler har haft lavere passagertal i de sidste år. Der muligvis først i år man kommer op de tal, som var før Corona lukkede samfundet ned.

Citat fra: steenth Dato 22/08-23, 13:16
Citat fra: andersj Dato 21/08-23, 22:41Jeg mente nu ikke Cityringen, men metroen generelt. Havde man satset på et letbanenet, med underjordisk linjeføring gennem middelalderbyen, havde man nok haft et noget anderledes linjenet uden Cityringen.
Problemet at Letbane ikke give det samme som en Metro. I basisnet, som var rapport før man besluttede at gå videre med Cityringen, er samfundsøkonomien nogenlunde ens, men der er flere, som får gavn af en metro.

Er det ikke den rapport hvor det foreslåede letbanenet, til samme (oprindelige pris) som metroringen, ville være ca. 5 gange længere og have svjh. 5 linier?

I så fald, hvordan virker "men der er flere, som får gavn af en metro" så?
Jeg ikke helt jeg forstår hvad du mener..

Citat fra: steenth Dato 22/08-23, 16:16
Citat fra: Togiudlandet Dato 22/08-23, 13:37
Citat fra: steenth Dato 22/08-23, 13:16
Citat fra: andersj Dato 21/08-23, 22:41Jeg mente nu ikke Cityringen, men metroen generelt. Havde man satset på et letbanenet, med underjordisk linjeføring gennem middelalderbyen, havde man nok haft et noget anderledes linjenet uden Cityringen.
Problemet at Letbane ikke give det samme som en Metro. I basisnet, som var rapport før man besluttede at gå videre med Cityringen, er samfundsøkonomien nogenlunde ens, men der er flere, som får gavn af en metro.

Men hvis passagerprognoserne alligevel ikke holder, så er der jo ikke (nødvendigvis) flere, der får gavn af en metro.
Prognoserne kan også ramt forkert på en letbane.. Her har de prøvet at sammenligne ud fra de oplysninger, som de have på det tidspunkt. Og Corona har fx desværre gjort at alle transportmidler har haft lavere passagertal i de sidste år. Der muligvis først i år man kommer op de tal, som var før Corona lukkede samfundet ned.

De kan også ramme forkert på en letbane, selvfølgelig. Corona kan vi godt give lidt af skylden, men corona har jo kun været dråben, der fik bægeret til at flyde over i den øvrige kollektive trafik - den trafik, som skal føde Cityringen med passagerer.

For som andre nævner, så er "fejlen" ved Cityringen, at den kører i en omkreds på en cirkel, hvor de fleste ture er hurtigere, nemmere og langt billigere på en cykel. Så skal passagererne jo komme fra den øvrige tog- og bustrafik, hvor passagererne ikke er vendt tilbage efter Corona. Og det er ikke kun pga mere hjemmearbejde ;)

Gå op Sider:[1] 2 3

Renovering af DSB MR-tog i Tyskland 1995-98
Renovering af DSB MR-tog i Tyskland 1995-98

I perioden 1995-98 blev DSB´s MR-tog renoveret af Partner für Fahrzeug-Ausstattung (PFA) beliggende i Weiden i det nordøstlige Bayern i Tyskland. Værkmester i DSB Hans Werner Hansen fortæller her historien om sine to år i Bayern.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak