Citat fra: Niels Bak Dato 14/09-23, 13:28Citat fra: RasmusR Dato 4/09-23, 06:29Citat fra: mpp Dato 1/09-23, 11:43Her vil det give mening at man kan køre relativt lige igennem fra Hellerup til i hvert fald Holte og der vil givetvist være et vist publikum til de ture.
Ja, og især hvis det omfatter samdrift med lokalbanerne, således at de nye S-tog (som selvfølgelig får batteri til kørsel på skinner uden køreledning :-) ) skiftevis fortsætter ud på disse, så skift i Hillerød undgås.
Det kræver jo selvfølgelig en del investeringer og ombygninger, men hvis man mener noget med ønskerne om af nedbringe trængsel og CO2-udledning, så er det nok naivt at tro det vil være gratis.
Og inden Lokaltogs rettidighed prises som argument mod samdrift, så check lige forskellen i rejsetid på en tur fra det Nordsjællandske til hovedstaden med tog inkl. skift i Hillerød vs samme tur i bil.
/R
Så blev den døde hest gravet op igen.
Har du set på hvor mange pladser der typisk er i et lokaltog i forhold til et S-tog?
Har du tænkt over hvor mange tomme sæder der ville køre mellem Hillerød og Tisvilde, hvis det var S-togs-længde tog? (og hvad dette ville koste som man ingenting fik for)
Har du tænkt over hvor mange perroner der i givet fald skulle forlænges og forhøjes?
Har du tænkt over hvordan de nye førerløse S-tog skal køre på baner med et større antal overkørsler i niveau?
S-togene (højkapacitets bybane) og lokaltogene (lokalbetjening af mange små stationer) er to meget forskellige dyr. De får næppe levedygtigt afkom, hvis man parrer dem.
[Off-Topic] Løsningen ligger vel i, at Lokaltogets serviceniveau bliver øget. Det er i forvejen ærgerlig at halvtimesbetjening blive droppet på lørdage. Egentlig skulle man havde prøvet at øge frekvensen til 3 eller snarere 4 tog i timen på hverdage for at tiltrække flere passagerer. Og ja, jeg ved godt at det ville koste penge, både mht. ekstra krydsningspor, flere togsæt og selvfølgelig lokofører. Men det ville ellers være meget meget billigere at gøre det, fremfor at forlænge s-toget og heller ikke kræve at man genopfinder hjulet. Og sandheden er at Lokaltogets betjeningsniveau er utilstrækkeligt mange steder. Det gøres synligt og tydeligt idet der nu er kommet mere og mere trængsel på hovedvejene, i hvert fald i Gribskov kommune.
Så når der nu gås i gang med udbud af nye batteridrevne lokaltog, så skulle man *i det mindste* tænke på at der bestilles nogle enkelte tog på reserve, fordi selv hvis der ikke skulle findes politisk opbakning til flere tog i timen lige nu og her, så kunne det måske lade sig gøre allerede om få år. Problemet er at det ellers tager alt for lang tid for at indføre en ny køreplan med flere afgange fordi alt fra udbud til levering og idriftsættelse af nyt materiel tager omkring 3-5 år, nogle gange endnu længere end det.
Bottom line er: Ja, Lokaltogets betjeningsniveau er utilstrækkeligt mange steder, men løsningen er selvfølgelig ikke at indføre hverken s-tog drift eller betjening.