Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

S-tog, metro, letbaner

- Udbud af nye S-Tog
Gå ned Sider: 1 [2]
Udbud af nye S-Tog
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 1/09-23, 22:31.
Citat fra: mss Dato  1/09-23, 11:27Så jeres overvejelser om overhalingsspor er bestemt relevante. Desværre er det jo dyrt ad h... til, men hvis man både vil have stor kapacitet og mange passagerer samtidig er der nok på sigt ingen vej udenom.
Udvidelse af Motorring 3 til 2 x 4 spor vil også være dyrt ad h.... til og det er jo en del af alternativet.

Udbud af nye S-Tog
Af RasmusR. 4/09-23, 06:29.
Citat fra: mpp Dato  1/09-23, 11:43Her vil det give mening at man kan køre relativt lige igennem fra Hellerup til i hvert fald Holte og der vil givetvist være et vist publikum til de ture.

Ja, og især hvis det omfatter samdrift med lokalbanerne, således at de nye S-tog (som selvfølgelig får batteri til kørsel på skinner uden køreledning :-) ) skiftevis fortsætter ud på disse, så skift i Hillerød undgås.

Det kræver jo selvfølgelig en del investeringer og ombygninger, men hvis man mener noget med ønskerne om af nedbringe trængsel og CO2-udledning, så er det nok naivt at tro det vil være gratis.

Og inden Lokaltogs rettidighed prises som argument mod samdrift, så check lige forskellen i rejsetid på en tur fra det Nordsjællandske til hovedstaden med tog inkl. skift i Hillerød vs samme tur i bil.

/R

Udbud af nye S-Tog
Af dysharmonica. 5/09-23, 14:24.
Over på Skyscrapercity diskuterede vi - er der overhovedet nogen regionaltog med GoA 4 i drift? Den eneste jeg har fundet er Coradia Continental i test i Tyskland

https://railway-news.com/alstom-wins-german-innovation-prize-ato/

Udbud af nye S-Tog
Af Niels Bak. 14/09-23, 13:28.
Citat fra: RasmusR Dato  4/09-23, 06:29
Citat fra: mpp Dato  1/09-23, 11:43Her vil det give mening at man kan køre relativt lige igennem fra Hellerup til i hvert fald Holte og der vil givetvist være et vist publikum til de ture.

Ja, og især hvis det omfatter samdrift med lokalbanerne, således at de nye S-tog (som selvfølgelig får batteri til kørsel på skinner uden køreledning :-) ) skiftevis fortsætter ud på disse, så skift i Hillerød undgås.

Det kræver jo selvfølgelig en del investeringer og ombygninger, men hvis man mener noget med ønskerne om af nedbringe trængsel og CO2-udledning, så er det nok naivt at tro det vil være gratis.

Og inden Lokaltogs rettidighed prises som argument mod samdrift, så check lige forskellen i rejsetid på en tur fra det Nordsjællandske til hovedstaden med tog inkl. skift i Hillerød vs samme tur i bil.

/R

Så blev den døde hest gravet op igen.
Har du set på hvor mange pladser der typisk er i et lokaltog i forhold til et S-tog?
Har du tænkt over hvor mange tomme sæder der ville køre mellem Hillerød og Tisvilde, hvis det var S-togs-længde tog? (og hvad dette ville koste som man ingenting fik for)
Har du tænkt over hvor mange perroner der i givet fald skulle forlænges og forhøjes?
Har du tænkt over hvordan de nye førerløse S-tog skal køre på baner med et større antal overkørsler i niveau?

S-togene (højkapacitets bybane) og lokaltogene (lokalbetjening af mange små stationer) er to meget forskellige dyr. De får næppe levedygtigt afkom, hvis man parrer dem.

Udbud af nye S-Tog
Af Thomas Larsen. 14/09-23, 14:45.
Enig.
Jeg syntes også at lokaltog har fat  i noget rigtigt, med ombygningen af hillerød station.

Samdrift med de forskellige linjer, kombineret med hurtig og stoptog.
Er nok en bedre løsning, end at forlænge s-tog nord på.

En anden fordel er også at dem fra frederiksværkbanen, fremover kommer til at spare en del minutter med skift i Favrholm.

Udbud af nye S-Tog
Af anders_vejby. 14/09-23, 15:56.
Citat fra: Niels Bak Dato 14/09-23, 13:28
Citat fra: RasmusR Dato  4/09-23, 06:29
Citat fra: mpp Dato  1/09-23, 11:43Her vil det give mening at man kan køre relativt lige igennem fra Hellerup til i hvert fald Holte og der vil givetvist være et vist publikum til de ture.

Ja, og især hvis det omfatter samdrift med lokalbanerne, således at de nye S-tog (som selvfølgelig får batteri til kørsel på skinner uden køreledning :-) ) skiftevis fortsætter ud på disse, så skift i Hillerød undgås.

Det kræver jo selvfølgelig en del investeringer og ombygninger, men hvis man mener noget med ønskerne om af nedbringe trængsel og CO2-udledning, så er det nok naivt at tro det vil være gratis.

Og inden Lokaltogs rettidighed prises som argument mod samdrift, så check lige forskellen i rejsetid på en tur fra det Nordsjællandske til hovedstaden med tog inkl. skift i Hillerød vs samme tur i bil.

/R

Så blev den døde hest gravet op igen.
Har du set på hvor mange pladser der typisk er i et lokaltog i forhold til et S-tog?
Har du tænkt over hvor mange tomme sæder der ville køre mellem Hillerød og Tisvilde, hvis det var S-togs-længde tog? (og hvad dette ville koste som man ingenting fik for)
Har du tænkt over hvor mange perroner der i givet fald skulle forlænges og forhøjes?
Har du tænkt over hvordan de nye førerløse S-tog skal køre på baner med et større antal overkørsler i niveau?

S-togene (højkapacitets bybane) og lokaltogene (lokalbetjening af mange små stationer) er to meget forskellige dyr. De får næppe levedygtigt afkom, hvis man parrer dem.

[Off-Topic] Løsningen ligger vel i, at Lokaltogets serviceniveau bliver øget. Det er i forvejen ærgerlig at halvtimesbetjening blive droppet på lørdage. Egentlig skulle man havde prøvet at øge frekvensen til 3 eller snarere 4 tog i timen på hverdage for at tiltrække flere passagerer. Og ja, jeg ved godt at det ville koste penge, både mht. ekstra krydsningspor, flere togsæt og selvfølgelig lokofører. Men det ville ellers være meget meget billigere at gøre det, fremfor at forlænge s-toget og heller ikke kræve at man genopfinder hjulet. Og sandheden er at Lokaltogets betjeningsniveau er utilstrækkeligt mange steder. Det gøres synligt og tydeligt idet der nu er kommet mere og mere trængsel på hovedvejene, i hvert fald i Gribskov kommune.

Så når der nu gås i gang med udbud af nye batteridrevne lokaltog, så skulle man *i det mindste* tænke på at der bestilles nogle enkelte tog på reserve, fordi selv hvis der ikke skulle findes politisk opbakning til flere tog i timen lige nu og her, så kunne det måske lade sig gøre allerede om få år. Problemet er at det ellers tager alt for lang tid for at indføre en ny køreplan med flere afgange fordi alt fra udbud til levering og idriftsættelse af nyt materiel tager omkring 3-5 år, nogle gange endnu længere end det.

Bottom line er: Ja, Lokaltogets betjeningsniveau er utilstrækkeligt mange steder, men løsningen er selvfølgelig ikke at indføre hverken s-tog drift eller betjening.

Den, som ikke forstår spøg, forstår ikke dansk. - Georg Brandes

Udbud af nye S-Tog
Af anders_vejby. 14/09-23, 16:16.
Seneste redigering: 14/09-23, 16:22 af anders_vejby
Og udover det: Hvis vi tænker på en hypotetisk lokaltogkøreplan et stykke i fremtiden (anno 2035) hvor der kører et tog hvert 15. minut på alle grene fra Hillerød St, så gør det ikke særlig meget at der fortsat skulle skiftes tog i Hillerød, fordi ventetiden mod København ville allerede være ned på 7.5 minutter (max) og den anden vej 15 minuter (max).

Ved at gøre brug af en schweizisk inspireret taktkøreplan kunne afgangene afpasses yderligere, således at der kun skulle ventes få minutter i Hillerød for s-toget mod København og cirka 7-8 minutter for Lokaltoget. Selv hvis det ikke sker og s-toget bare kører hyppigere men efter fleksibel køreplan (dvs. efter fast frekvens, men ikke efter faste afgangstider og det er mig bekendt desværre intentionen), så kunne Lokaltoget alligevel altid afvente ankomst af s-toget i Hillerød, således at rejsetiden maximalt ville forlænges med ca. 7-8 minutter for rejsende fra København.

Fordelen ved det er at der på den måde enten overhovedet ikke skal ventes i Hillerød, dvs. toget kører med det samme (togskiftet gør sig næppe følbar), eller der skal kun ventes 7-8 minutter, på trods af at Lokaltoget kun ville køre hvert 15. minut fremfor hvert 7.5 minut, som s-toget.

Så i begge tilfælde ligger den billigste og mest effektive løsning i at øge frekvensen på lokaltoget og afpasse s-tog og Lokaltogafgangene i Hillerød. 

Den, som ikke forstår spøg, forstår ikke dansk. - Georg Brandes

Gå op Sider: 1 [2]
Radiostyrede tog til Thisted
Radiostyrede tog til Thisted

I slutningen af 1980erne eksperimenterede DSB med radiostyring af tog og der blev bygget en forsøgsstrækning ved Grønttorvet i København. Jan Eriksen var med på en af prøveturene og fortæller i denne artikel om systemet.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak