Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Tager Hovedstadens Letbane livet af Nærumbanen?
Tager Hovedstadens Letbane livet af Nærumbanen?
Af hummel_62, Biltris trinbræt. 29/08-23, 16:25.
300 S forløb som Letbanen få ?? Opvarmning til de nye tider??

Nærumbane, var man ikke meget tæt på at købe nye tog??

Nærumbanen burde blive lavet om til S-tog. Linje H kunne forlænges dertil. Alternativt Linje F.

Citat fra: KKLD Dato 29/08-23, 17:21Nærumbanen burde blive lavet om til S-tog. Linje H kunne forlænges dertil. Alternativt Linje F.

Jeg ved godt, det er din kæphest KKLD, men behøver du at ride den igen: https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=143447 ?

M.v.h.
Niels

Citat fra: hummel_62 Dato 29/08-23, 16:25Nærumbane, var man ikke meget tæt på at købe nye tog??

Sagen har, som tidligere drøftet herinde, sammenhæng med Lokaltog's udbud af batteritog til banerne i Region Sjælland.

Mig bekendt er der endnu ikke iværksat EU-udbud.

M.v.h.
Niels

Tager Hovedstadens Letbane livet af Nærumbanen?
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 29/08-23, 18:41.
Seneste redigering: 29/08-23, 18:44 af Per Holm
Citat fra: Niels Munch Dato 29/08-23, 17:37
Citat fra: hummel_62 Dato 29/08-23, 16:25Nærumbane, var man ikke meget tæt på at købe nye tog??

Sagen har, som tidligere drøftet herinde, sammenhæng med Lokaltog's udbud af batteritog til banerne i Region Sjælland.

Mig bekendt er der endnu ikke iværksat EU-udbud.


2023-06-30  Drøftedes på Movias bestyrelsesmøde at arbejde hen mod anskaffelsen af 4 "letbanelignende" batteritog til Nærumbanen - foruden en række andre anskaffelser af batteritog.

Men hvis der ikke vil være penge til at betale dem med, bliver det næppe til noget.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: Per Holm Dato 29/08-23, 18:41
Citat fra: Niels Munch Dato 29/08-23, 17:37
Citat fra: hummel_62 Dato 29/08-23, 16:25Nærumbane, var man ikke meget tæt på at købe nye tog??

Sagen har, som tidligere drøftet herinde, sammenhæng med Lokaltog's udbud af batteritog til banerne i Region Sjælland.

Mig bekendt er der endnu ikke iværksat EU-udbud.


2023-06-30  Drøftedes på Movias bestyrelsesmøde at arbejde hen mod anskaffelsen af 4 "letbanelignende" batteritog til Nærumbanen - foruden en række andre anskaffelser af batteritog.

Men hvis der ikke vil være penge til at betale dem med, bliver det næppe til noget.

Et togkøb, som er en investering, vil med al sandsynlighed blive lånefinansieret med en 25-årig afdragsprofil.

Det er primært omkostningerne til driften, der debatteres, og hertil modtager regionen fra staten et bloktilskud (til "regional udvikling"), som er beregnet på en række kriterier, herunder "kriteriet for antal km privatbanespor". Den del af bloktilskuddet, der er beregnet herpå, vil bortfalde ved en privatbanes nedlæggelse.

Da man i 2010/11 debatterede Vestbanens evt. nedlæggelse, viste det sig, at Region Syddanmark ville miste penge. Ikke alene var den del at bloktilskuddet, der ville bortfalde ved banens nedlæggelse, større end regionens aktuelle udgift til banedriften, men regionen ville dertil også skulle bære udgiften til den erstattende buskørsel.

Hvordan en tilsvarende beregning for Nærumbanen vil falde ud, må tiden vise. SF har jo spurgt.

M.v.h.
Niels

Citat fra: Niels Munch Dato 29/08-23, 17:28
Citat fra: KKLD Dato 29/08-23, 17:21Nærumbanen burde blive lavet om til S-tog. Linje H kunne forlænges dertil. Alternativt Linje F.

Jeg ved godt, det er din kæphest KKLD, men behøver du at ride den igen: https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=143447 ?

M.v.h.
Niels

Jeg tænker at det jeg mest effektivt kan gøre som skatteborger for at dreje offentlig transport i den retning jeg ser der er bedst for Danmark på lang sigt er herinde. Jeg vidste ikke at jeg blev husket herinde. Så har du helt ret i at den ikke behøves at blive redet igen :-)
Tråden er over 4 år gammel.

Der er et gammelt mundheld der siger: "If it works, don't fix it".

Lokaltogs baner i Nordsjælland er nogen af de mest velfungerende, rettidige og de er konstant udviklede til at servicere de Nordsjællandske kunder. Det gælder for så vidt også Nærumbanen.
Hvis man ønsker dør til dør transport uden at skifte undervejs er der for 120-150 år siden opfundet en glimrende løsning. Den hedder automobilet. For både de nordlige linier og Nærumbanen betyder det et skifte, hvor kunderne skal fragte deres luksuslegemer fra eet tog til et andet hvis de skal videre med f.eks. S-tog. Hvis de kan slippe med det ene skifte er det da glimrende og hvad man nok må forvente med offentlig trafik. Mange må skifte mange flere gange.

Citat fra: KKLD Dato 30/08-23, 11:28
Citat fra: Niels Munch Dato 29/08-23, 17:28
Citat fra: KKLD Dato 29/08-23, 17:21Nærumbanen burde blive lavet om til S-tog. Linje H kunne forlænges dertil. Alternativt Linje F.

Jeg ved godt, det er din kæphest KKLD, men behøver du at ride den igen: https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=143447 ?

M.v.h.
Niels

Jeg tænker at det jeg mest effektivt kan gøre som skatteborger for at dreje offentlig transport i den retning jeg ser der er bedst for Danmark på lang sigt er herinde. Jeg vidste ikke at jeg blev husket herinde. Så har du helt ret i at den ikke behøves at blive redet igen :-)
Tråden er over 4 år gammel.

Well, så har du haft 4 år til at reflektere over svarene i den gamle tråd .....

Tager Hovedstadens Letbane livet af Nærumbanen?
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 30/08-23, 12:21.
Citat fra: Michael Deichmann Dato 30/08-23, 11:38For både de nordlige linier og Nærumbanen betyder det et skifte, hvor kunderne skal fragte deres luksuslegemer fra eet tog til et andet hvis de skal videre med f.eks. S-tog. Hvis de kan slippe med det ene skifte er det da glimrende og hvad man nok må forvente med offentlig trafik. Mange må skifte mange flere gange.

Der vindes ikke flere kunder for den offentlige transport ved bare at håne dem der af mange forskellige gode grunde kan have valgt at benytte privatbil.

Indret i stedet den offentlige transport så den opfylder deres ønsker. For eks. ved at ombygge Jægersborg St. så der altid vil kunne skiftes mellem de forskellige togarter frit for is, trapper, vind og væde. Bilen har de jo valgt for at slippe for alle disse fænomener.

Hvis man bare kan råbe "luksuslegemer" så hellere finde et andet forum at "kloge" sig i.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Mener også at vi har haft snakken her på det nye forum på et tidspunkt, kan bare ikke lige finde det.

Det korte af det lange er at det ville være enormt dyrt, kræve perronhævninger og -forlængelser, kræve nye broer og niveausepareringer gennem et naturskønt og kulturhistorisk vigtigt område, og kræve udbygning til dobbeltspor hvis man ønsker 10-minuttersdrift. Og så elektrificering, selvfølgelig. Alene den forstyrrelse af naturen der ville forekomme er tilstrækkeligt til at sætte en stopper for det projekt, selv hvis det skulle være samfundsøkonomisk rentabelt (hvilket det absolut sikkert ikke er).

Prøv at overveje hvordan området ved Brede Værk ville komme til at se ud hvis man ombyggede banen til en dobbeltsporet hævet bane. Det ville ikke være kønt. Der ville gå en kæmpe herlighedsværdi tabt.

Hvis man skulle gøre noget med Nærumbanen, så burde man afkorte den ved Klampenborgvej og koble den op på Hovedstadens Letbane. Det ville "kun" kræve en sænkning af perronerne, og evt. elektrificering hvis man ikke kan finde batteri-sporvogne til opgaven. Det ville også give direkte forbindelse til Lyngby bymidte (og til hele ringbyen), og også lettere omstigning til S-tog end man har i dag. Selv denne meget billigere mulighed er dog ikke nødvendigvis rentabel heller.

Tager Hovedstadens Letbane livet af Nærumbanen?
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 30/08-23, 13:05.
Seneste redigering: 30/08-23, 13:08 af Per Holm
Citat fra: anho Dato 30/08-23, 12:34Hvis man skulle gøre noget med Nærumbanen, så burde man afkorte den ved Klampenborgvej og koble den op på Hovedstadens Letbane.


På bestyrelsesmødet i Movia 2023-06-30 drøftedes bla. muligheden for at arbejde hen mod anskaffelsen af 4 "letbanelignende" batteritog til Nærum-banen.

Hvis man kommer så langt vil det forekomme naturligt om disse batteritog vælges kompatible med Hovedstadens Letbane så de via en forbindelseskurve kan køre til Lyngby eller Glostrup, dele drifts- og vedligeholdelsescenter og lade batterier op på fællesstrækningen.


PS. Nærumbanen forbandt oprindeligt Lyngby med Vedbæk og betjente i hovedsagen Mølleådalens industrier med godstransport. Arbejderne boede inden for gangafstand og havde ikke råd til at køre i tog.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Tager Hovedstadens Letbane livet af Nærumbanen?
Af Thomas Larsen. 30/08-23, 14:39.
Seneste redigering: 30/08-23, 14:43 af Thomas Larsen
Man arbejder også på en løsning, hvor man nedlægger Lyngby lokal og Nørgaardsvej stationer.

For derefter at anlægge en ny ved Klampenborgvej.

Det skulle jo så give hurtig omstigning til letbanen.

Man har vidst bare lige glemt, at der ikke er en letbane station i det område.

Men det kan de vel godt lige nå at få med, inden at de åbner i 2025.

Man kan se mere her. Hvor der også er lidt om de nordsjællandske lokalbaner.

https://edagsorden.regionh.dk/cms/HtmlPublication-8448/enclosures/17.pdf


Gå op Sider:[1]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak