Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Ophug og opbevaring af gamle toge
Hej, er glad for at være blevet medlem af dette forum! ;D

Jeg har snakket meget med en ven omkring ophug af gamle toge. Både hvor de bliver sendt hen(til ophug), hvor de bliver opbevaret når de er sat 'ud af drift' og hvor mange gamle toge der ikke er i brug, befinder sig ca i Danmark?
Jeg har ikke kunne finde meget information på nettet omkring det, så håber der er nogen herinde der kan gøre os klogere! (Bare rolig, det er ikke for at tage ud og male graffiti, blot ren nysgerrighed)

Aske

Svaret er: hist og her
Hvor der er plads og uden at man skulle slæbe det gamle på tværs af landet.

En del IC2 og IC4 kan man beundre i Tinglev. IC2'erne er "NOS" - New Old Stock.

I dieselelektriske lokomotiver er der en del kobber og stål. Dem er der penge i.
Passagervogne er meget arbejde at få skilt ad, tæpper, paneler, tynde kabler = meget snask, der er dyrt at bortskaffe.

Nogen gange koster det for mange penge at komme af med og så bliver det stående.
Det kræver ellers ikke meget (ud over en par flasker acetylen) at ophugge - det er dagligdag for en skrothandel og noget foregår på DSB værksteder.
Bender Opladen skærer løbende op. Der er mange der lurer over deres hegn, tager billeder og stiller dem online.

BTW:
Tyske Baner udrangerer en del materiel i Mukran - så kan det snild sejles til en køber eller ophugger.


Der er ingen IC2 i Tinglev... og hvor meget materiel er udskibet fra Mukran?

Citat fra: Thorfinn Dato  3/09-23, 22:00Svaret er: hist og her
Hvor der er plads og uden at man skulle slæbe det gamle på tværs af landet.

En del IC2 og IC4 kan man beundre i Tinglev. IC2'erne er "NOS" - New Old Stock.

I dieselelektriske lokomotiver er der en del kobber og stål. Dem er der penge i.
Passagervogne er meget arbejde at få skilt ad, tæpper, paneler, tynde kabler = meget snask, der er dyrt at bortskaffe.

Nogen gange koster det for mange penge at komme af med og så bliver det stående.
Det kræver ellers ikke meget (ud over en par flasker acetylen) at ophugge - det er dagligdag for en skrothandel og noget foregår på DSB værksteder.
Bender Opladen skærer løbende op. Der er mange der lurer over deres hegn, tager billeder og stiller dem online.

BTW:
Tyske Baner udrangerer en del materiel i Mukran - så kan det snild sejles til en køber eller ophugger.



Det er vel også fordi der simpelthen bare er plads på den enorme godsbanegård i Mukran, der tidligere blev brugt til DDR's samhandel med Sovjetunionen?

Mvh
R, København

Citat fra: Ole Dinesen Dato  6/09-23, 20:40... og hvor meget materiel er udskibet fra Mukran?

Brugte dobbeltdækkervogne til Tanzania.

Citat fra: Ole Dinesen Dato  6/09-23, 20:40Der er ingen IC2 i Tinglev... ?
Er du sikkert? Jeg så ellers rigeligt med IC2'er da jeg kom forbi primo august. Plandata forårsbillede viser vist 8 stk.


Ophug og opbevaring af gamle toge
Af Ole Dinesen. 14/09-23, 19:54.
Seneste redigering: 14/09-23, 19:58 af Ole Dinesen
Citat fra: Thorfinn Dato 12/09-23, 13:50
Citat fra: Ole Dinesen Dato  6/09-23, 20:40Der er ingen IC2 i Tinglev... ?
Er du sikkert? Jeg så ellers rigeligt med IC2'er da jeg kom forbi primo august. Plandata forårsbillede viser vist 8 stk.

Mon ikke det er IC4 du har set? De sidste IC2 togsæt blev sendt ud af landet 8/8-2022.
Plandata billedet ser også ud til at være taget 19/3-2022.

Citat fra: Ole Dinesen Dato 14/09-23, 19:54Mon ikke det er IC4 du har set? De sidste IC2 togsæt blev sendt ud af landet 8/8-2022.
Plandata billedet ser også ud til at være taget 19/3-2022.

muligt, muligt også at min hukommelse blander turene sammen.
IC4 / IC2 erne var / er jo malet til ukendelighed. ;-)
Det så ud til at der ikke var flere spraydåser på hylderne syd for Kolding.

Her er et par billeder fra Tinglev fra i formiddags, og ja, ingen IC2, kun 4'er tilbage.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet. 


Ophug og opbevaring af gamle toge
Af thadef, Aarhus/Slesvig by. 25/09-23, 09:44.
Der Nordschleswiger har lavet en fin
Artikel, da de sidste IC2er blev hentet

mvh Thade

Citat fra: Thorfinn Dato 12/09-23, 13:50
Citat fra: Ole Dinesen Dato  6/09-23, 20:40Der er ingen IC2 i Tinglev... ?
Er du sikkert? Jeg så ellers rigeligt med IC2'er da jeg kom forbi primo august. Plandata forårsbillede viser vist 8 stk.

"Seneste" ortofoto er i dette tilfælde flere år gammelt. Du skal vælge "Foreløbige" - så er IC2 togene væk :)

Gå op Sider:[1]
DSB MX 1022

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak