Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Tanker fra badeværelsets brusekabine.
Gå ned Sider: 1 [2]
jeg har været pendler i lige omkring 1 år, og noget jeg savner er rabat på de rejser som er længere end mine pendlerzoner dækker.

det øjeblik min rejse går uden for min zone, om det er langt væk eller lige uden for zonen, så er det at betale ved kasse 1.

en person med pendlerkort, er også en person  som har et ønske om at droppe at have en bil. men man kan sagtens være pendler og syntes at kollektiv transport er for dyrt at bruge.

1 dag hvor jeg rejser uden for mine zoner tur/retur kan meget nemt koste 5-10% af mit pendlerkort som et gyldig i 30 dage, pga prisen på standard billetter til busser, tog rejser der er for korte til orange, m.v. (jeg gider ikke rejsekort)

Citat fra: andersj Dato  1/09-23, 14:33Derudover betaler man også kun prisen for rejsen i fugleflugt med Rejsekort, hvor man med kontant billetter og klippekort skulle betale for alle de zoner turen gik igennem, selvom man måske blev tvunget ud på en omvej. 

Man kan eksempelvis tage turen Roskilde-Tølløse-Slagelse-Ringsted for samme pris som et direkte tog Roskilde-Ringsted på Rejsekort, fordi prisen afhænger af hvor man checker ind første gang og ud sidste gang. Dog kombineret med nogle tidsrestriktioner.

Ovenstående gælder ved rejser internt på Sjælland, i Nordjylland og i Malmø – samt på rejser, hvor der kun indgår bus, lokalbane, metro og letbane. På rejser med DSB, Arriva of Skånetrafiken (udover Vestbanen og lokalt i Nordjylland og Malmø og på Sjælland) gælder der i stedet en trekantsregel for, hvor lang omvej man må tage, før rejsen bliver opdelt. Reglen er forholdsvis gavmild, og så afhænger prisen heller ikke af tiden, så man kan lave lange rejseafbrydelser, så længe man holder sig indenfor den maksimale rejsetid, som er 4-12 timer afhængig af takstsæt.

Enkelt er det ikke, men man behøver jo heller ikke kende teknikaliteterne, blot man tjekker ind og ud og evt. bruger Rejseplanen til prisberegning.

Det er sjovt, sådan som to naboer har så store modsætninger! Movia-området med cirka 300 små zoner, snørklede regler, pendlerkort kun til pendlerstrækningen, personlige periodekort osv.

Og så har man Skåne med tre slags billetter: lille, mellem og stor zone (hhv. 8-18 km, 35 km og hele regionen). Man skriver bare, hvilke stationer/stoppesteder, man vil have gyldighed til, og så får man automatisk den billigste billet - se eksempel:


Det er ligetil og enkelt, ikke som de 300 små zoner på Sjælland. Og Skåne er ikke de eneste, der har fravalgt en masse små zoner, andre regioner i Sverige er også ved at gøre det.

Man kan læse Skånes overvejelser om de nye, enkle zoner her:
https://docplayer.se/68100912-Utvardering-nytt-biljettsystem-och-ny-pris-och-zonmodell-ktn-18-sept-camilla-bunke-patrik-engfors-johan-karlberg.html

Mvh Matias
www.Tognål.dk - pins og slipsenåle med masser af danske og svenske tog

Tanker fra badeværelsets brusekabine.
Af hummel_62, Biltris trinbræt. 2/09-23, 13:18.
Citat fra: 1993matias Dato  2/09-23, 12:13Det er sjovt, sådan som to naboer har så store modsætninger! Movia-området med cirka 300 små zoner, snørklede regler, pendlerkort kun til pendlerstrækningen, personlige periodekort osv.

Og så har man Skåne med tre slags billetter: lille, mellem og stor zone (hhv. 8-18 km, 35 km og hele regionen). Man skriver bare, hvilke stationer/stoppesteder, man vil have gyldighed til, og så får man automatisk den billigste billet - se eksempel:


Det er ligetil og enkelt, ikke som de 300 små zoner på Sjælland. Og Skåne er ikke de eneste, der har fravalgt en masse små zoner, andre regioner i Sverige er også ved at gøre det.

Man kan læse Skånes overvejelser om de nye, enkle zoner her:
https://docplayer.se/68100912-Utvardering-nytt-biljettsystem-och-ny-pris-och-zonmodell-ktn-18-sept-camilla-bunke-patrik-engfors-johan-karlberg.html
bunder det ikke i Dansk misundelighed?
Jeg skal ikke betale mere for nogen rejser længere end mig!
Okay er ikke bruger, men synes ikke det med zoner var så svært, da jeg brugte bys, hver dag. Før Rejsekort blev opfundet.

Min kone og jeg var i dag i Næstved og hun betalte omkring det dobbelte for billetten derned med DOT-appen som jeg betalte hjem med en orangebillet fra DSB. Det virker umiddelbart åndssvagt at der skal være så meget forskel i prisen, særligt når man tænker på at DSB vel realistisk set er den eneste udbyder på strækningen, så man kunne bare vise DSBs priser i DOT-appen.

Gå op Sider: 1 [2]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak