Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Strkn. 26 og 28: Forligskreds enig om støtte til grænsekrydsende tog
Strkn. 26 og 28: Forligskreds enig om støtte til grænsekrydsende tog
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 7/09-23, 11:05.
Seneste redigering: 7/09-23, 11:06 af Per Holm
CitatTransportministeren har af forligskredsen bag Infrastrukturplan 2035 fået mandat til at kunne give den tyske delstat Slesvig-Holsten tilsagn om, at den danske stat dækker merudgifterne ved indkøb af to ekstra togsæt samt til indretning af yderligere 21 togsæt til den grænseoverskridende trafik ved den dansk-tyske grænse i Sønderjylland.

Beslutningen er taget på baggrund af en undersøgelse besluttet i forbindelse med aftalen om Infrastrukturplan 2035, jf. kommissorium for undersøgelse af togtrafikken over landegrænsen mellem Danmark og Tyskland. Se link nedenfor.

Med beslutningen bliver Tinglev i udgangspunktet til omstigningsstation mellem danske og tyske regionaltog, hvorved den indenlandske togtrafik får mulighed for at fortsætte til Sønderborg. Dermed kan Sønderborgbanen fra omkring 2028 få mulighed for at få tog hver time, frem for et tog hver anden time som i dag.

En gennemførelse af timedrift til Sønderborg forudsætter, at der til den tid findes finansiering hertil. Garantistillelsen over for Slesvig-Holsten forudsætter Finansudvalgets tilslutning ved aktstykke.

Forligskredsen bag Infrastrukturplan 2035 har aftalt, at mulighederne for at forlænge de tyske tog længere nord på end Tinglev skal undersøges nærmere i det fremadrettede samarbejde med delstaten Slesvig-Holsten. 

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Gå op Sider:[1]
DSB MZ 1407

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak