Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Billeder og video

- Gæt en banegård
Gå ned Sider: 1 [2]
Italien: Firenze Campo di Marte
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 14/09-23, 21:02.
Seneste redigering: 14/09-23, 21:07 af Thomas Boberg Nielsen
Tak til alle, der har deltaget i den lille gættekonkurrence. Jeg er endnu engang dybt duperet af, hvor megen viden der samlet er til stede her på jernbanen.dk.

Når jeg kigger på billedet fra Firenze Campo di Marte, ser jeg en italiensk banegård, som de ser ud flest. Det kan dog bekræftes, at det er røde godsvogne, vi ser i baggrunden, hvilket formentlig fremgår ved at kigge på billedet i højere opløsning:

https://thomas-boberg-nielsen.s3.eu-central-1.amazonaws.com/Jernbane/Udland/Italien+-+Lucca+-+Firenze+-+september+2023/IMG_3715.JPG

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
9. september 2023. Firenze Campo di Marte, udsigt mod sydøst. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Firenze Campo di Marte - billede 1 af 9
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 15/09-23, 09:44.
Seneste redigering: 15/09-23, 09:50 af Thomas Boberg Nielsen
Den 9. september 2023 kratluskede jeg lidt rundt på to af Firenzes banegårde. Jeg har ikke et klap forstad på banegårdsforhold i Firenze. Så nedenstående og efterfølgende billeder bliver "gør-det-selv"-oplevelser (set fra læserens og beskuerens side). Af nemhedshensyn (for mig selv og desværre ikke læseren og beskueren) kommer billederne ét af gangen de kommende dage. Bær venligst over med mig. Alle fotos: 9. september 2023. Firenze Campo di Marte. Billederne er klikbare for højere opløsning. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen


Billede 1. Stationen forløber fra nordvest mod sydøst. Vi er her i den nordvestlige ende af stationen. Fotografen befinder sig på vejoverføringen for Via Antonio Pacinotti og linsen peger mod nordvest. Fra venstre mod højre ses to dobbeltsporede jernbaner, en enkeltsporet jernbane (ikke elektrificeret?) og et blindt rangerspor.


Firenze Campo di Marte - billede 2 af 9
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 19/09-23, 18:59.

Billede 2. Vi er stadig i den nordvestlige ende af stationen. Fotografen befinder sig stadig på vejoverføringen for Via Antonio Pacinotti og linsen peger nu mod sydøst. På billede nr. 1 pegede linsen væk fra stationen og ud mod fri bane. Nu peger linsen ind mod stationen. Fra højre mod venstre ses to dobbeltsporede jernbaner, en enkeltsporet jernbane (ikke elektrificeret?) og et blindt rangerspor. Bemærk hvorledes rangersporet er blevet "hakket over" for at få plads til masten for elektrificeringen. Heller ikke i Italien gider man bruge penge på at fjerne spor, der ikke mere er i brug. Som tidligere nævnt er billedet klikbart.

Gæt en banegård
Af Jimbow. 20/09-23, 01:47.
Til venstre på billedet ses byggepladsen for den nye tunnel man er ved at bygge.

Kort fortalt vil den give højhastighedstog mulighed for at undgå at vende på sækbanegården i byen, og i stedet standse ved en ny/ombygget station i den nordlige ende af byen.

Gæt en banegård
Af Bent Jensen. 20/09-23, 07:02.
Et spørgsmål du kørte forhåbentlig med toget til Firenze? Bnt

Firenze Campo di Marte - billede 3-9 af 9
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 4/10-23, 13:51.
Vi må hellere se at blive færdig med Firenze Campo di Marte. Så nedenfor følger de sidste syv billeder. Alle billeder er klikbare, alle billeder er optaget 9. september 2023 og alle billeder fotograf: Thomas Boberg Nielsen:


Billede 3.


Billede 4. Set mod sydøst.


Billede 5. Nummeret på det røde togsæt fremgår af billede 6.


Billede 6. Jeg læser nummeret til 93 83 4400 827-2 I-TI.


Billede 7. Omtrent midt på stationen fører en gangbro over sporene. Gangbroen forbinder Viale Giuseppe Mazzini med Viale Manfredo Fanti. Udsigt mod sydøst.


Billede 8. Udsigt mod nordvest.


Billede 9. Udsigt mod nordvest.

Gæt en banegård
Af Niels Munch. 4/10-23, 15:04.
Seneste redigering: 4/10-23, 15:12 af Niels Munch
Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato  4/10-23, 13:51
Billede 6. Jeg læser nummeret til 93 83 4400 827-2 I-TI.

Kære Thomas,

Tak for reportagen fra Firenze Campo di Marte, et af de 10 Stazioni ferroviarie nel Comune di Firenze.
Toget, du har fotograferet, er en Frecciarossa 1000 (ETR 400).

Bedste hilsener
Niels

Gæt en banegård
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 4/10-23, 15:23.
Det er godt nok nogle lange perronner. Er der nogen der har et bud på hvor lange de er?

Gæt en banegård
Af Niels Munch. 4/10-23, 18:25.
Citat fra: Michael Deichmann Dato  4/10-23, 15:23Det er godt nok nogle lange perroner. Er der nogen der har et bud på hvor lange de er?

Målt på Google Maps i omegnen af 500 m.

M.v.h.
Niels

Gæt en banegård
Af Krabsen. 4/10-23, 20:27.
Seneste redigering: 4/10-23, 20:31 af Krabsen
Citat fra: Niels Munch Dato  4/10-23, 18:25
Citat fra: Michael Deichmann Dato  4/10-23, 15:23Det er godt nok nogle lange perroner. Er der nogen der har et bud på hvor lange de er?

Målt på Google Maps i omegnen af 500 m.

M.v.h.
Niels
Hvis det er 'hovedbanegården', så kan der holde to tog ved samme spor af gangen; det oplevede vi omkring 2010 - så der var ret langt ud til vores tog...

Edit: ser lige af Thomas ' indlæg, at det ikke var den banegård 🤨

Gæt en banegård
Af nielsm. 5/10-23, 09:38.
Jeg har kun lige lagt mærke til det nu, men hvordan kan det være at siderne af skinnerne på det ene spor er hvide? Er de malet? Jeg har ikke set noget lignende før.

Gæt en banegård
Af Niels Munch. 5/10-23, 09:50.
Citat fra: nielsm Dato  5/10-23, 09:38Jeg har kun lige lagt mærke til det nu, men hvordan kan det være at siderne af skinnerne på det ene spor er hvide? Er de malet? Jeg har ikke set noget lignende før.

Det er forklaret i tråden om "Tog i Firenze".

M.v.h.
Niels

Gå op Sider: 1 [2]

Vigerslevulykken
Vigerslevulykken

Den 1. november 1919 kørte et Korsørtog op bag i et Kalundborgtog ved Vigerslev blokpost og dermed var Vigerslevulykken en realitet. Lars Christensen har gennemgået over 1.000 siders sagsakter i Rigsarkivet og resultatet er denne artikel om ulykken.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak