Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

S-tog, metro, letbaner

- 2023-10-29 S-banen, CBTC opdatering
2023-10-29 S-banen, CBTC opdatering
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 12/09-23, 10:46.
Seneste redigering: 12/09-23, 10:52 af Per Holm
Lyder dyrt men spændende.

Nogen her der ved, i nærmere detaljer, hvor meget nyt der planlægges rullet ud - ud over at Ny Ellebjerg Standsningssted igen flyttes?


https://www.dsb.dk/trafikinformation/andringer-i-trafik-og-drift/andringer-i-trafik-og-drift/380---hele-s-banen/

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Mon det er fra første eller anden gang, klokken 02:00 at det starter ? :-)

Gad vide hvor mange gange, at hele S-banen har været lukket, fordi man skulle opdatere HKT-systemet?


Citat fra: Sporhund Dato 12/09-23, 15:02Gad vide hvor mange gange, at hele S-banen har været lukket, fordi man skulle opdatere HKT-systemet?

HKT var det togkontrolsystemet, der anvendtes på S-banen. HKT var en del af sikringsanlægget og var placeret på de enkelte stationer/blok-sektioner.

S-banen blev fjernstyret af en datamat, på samme måde som fjernbanernes DCTC/ATNS system gør det i dag.

DCTC og S-banens datamat kan/kunne opdateres uden af 'lægge' driften ned, da datamaterne var/er dublerede. Mens man opdaterer datamat 1, så varetages driften af datamat 2 - eller omvendt. Ved en fejl i opdateringen, kan man lynhurtig vende tilbage til den gamle version, uden at driften generes væsentligt.

Ved CBTC har man vist nok kun én datamat - eller server - til at varetager driften. Derfor skal S-banen lukkes ned, for at foretage opdateringer. Det er i praksis ikke noget problem i dagligdagen, da servere i dag er meget mere driftsstabile end ældre datamater var det, men ved opdateringen er det knap så heldigt...

2023-10-29 S-banen, CBTC opdatering
Af steenth. 12/09-23, 16:56.
Seneste redigering: 12/09-23, 16:59 af steenth
Citat fra: Henrik Hansen Dato 12/09-23, 16:29Ved CBTC har man vist nok kun én datamat - eller server - til at varetager driften. Derfor skal S-banen lukkes ned, for at foretage opdateringer. Det er i praksis ikke noget problem i dagligdagen, da servere i dag er meget mere driftsstabile end ældre datamater var det, men ved opdateringen er det knap så heldigt...
CBTC er dubleret med flere computere og som er placeret på flere steder. Men når der er ændringer, så skal både tog og resten af systemet opdateres samtidig i modsætning til ETCS, hvor protokollen imellem tog og baliser/radioblokcenter sker med beskeder, som normalt ikke ændres ved ændringer af systemet. Hvis nok så har CBTC også oplysninger om infrastrukturen i toget. som skal opdateres ved ændringer.

Der er sket at backup-systemet ikke virkede, når der har været problemer. Men det er snart længe siden jeg har hørt om den slags problemer på S-tog.

Selvom dagens computere er mere stabile, så sker der en gang imellem, at noget hardware går eller der kommer en strømafbrydelse, hvor nødstrøm ikke virker. Og var også det forrige DIC-S, hvor en ustabil computer medførte total stop, da den virkede så godt, at backup ikke automatisk tog over. Og der var også en gang, hvor nødgeneratoren ikke virkede pga. byggearbejde i området.... samtidig med en strømafbrydelse.... På det niveau var S-tog teknolog godt med, men hullerne i det blev fundet på den hårde måde...

Ellers prøver de nye versioner om natten, hvor enkelte tog udstyres med ny version og man bruger en kopi af driften under testen. Men man ruller den nye version ud og tilbage igen inden normal drift starter - det er også gået galt at komme tilbage til den driftsversion... og metroen har også være ude fra dens slags problemer...

Hvordan står det til med omlægningen af frekvenser?
Det er også en ændring der burde kræve et driftstop.

Citat fra: Mads Dato 12/09-23, 17:55Hvordan står det til med omlægningen af frekvenser?
Det er også en ændring der burde kræve et driftstop.

Man kigger på alternativer til Siemens' løsning, da den er ret dyr, ifølge seneste statusrapport for Signalprogrammet.

Citat fra: frederikhk Dato 12/09-23, 19:19
Citat fra: Mads Dato 12/09-23, 17:55Hvordan står det til med omlægningen af frekvenser?
Det er også en ændring der burde kræve et driftstop.

Man kigger på alternativer til Siemens' løsning, da den er ret dyr, ifølge seneste statusrapport for Signalprogrammet.

Jeg har kigget i dem for marts, april og maj 2023, der er problematikken end ikke nævnt. Er der en nyere rapport?

Citat fra: Mads Dato 12/09-23, 19:45
Citat fra: frederikhk Dato 12/09-23, 19:19
Citat fra: Mads Dato 12/09-23, 17:55Hvordan står det til med omlægningen af frekvenser?
Det er også en ændring der burde kræve et driftstop.

Man kigger på alternativer til Siemens' løsning, da den er ret dyr, ifølge seneste statusrapport for Signalprogrammet.

Jeg har kigget i dem for marts, april og maj 2023, der er problematikken end ikke nævnt. Er der en nyere rapport?

Det er nok mig der husker forkert, det kan godt være det var i Transportministeriets halvårlige anlægsplan at det stod, ellers kan jeg ikke huske hvor jeg læste det.

2023-10-29 S-banen, CBTC opdatering
Af larsht, København. 12/09-23, 23:13.
Citat fra: Per Holm Dato 12/09-23, 10:46Lyder dyrt men spændende.

Nogen her der ved, i nærmere detaljer, hvor meget nyt der planlægges rullet ud - ud over at Ny Ellebjerg Standsningssted igen flyttes?


https://www.dsb.dk/trafikinformation/andringer-i-trafik-og-drift/andringer-i-trafik-og-drift/380---hele-s-banen/
Generelt - fejlrettelser.
Der kommer ikke som udgangspunkt ny funktionalitet i denne omgang

Mvh
Lars

2023-10-29 S-banen, CBTC opdatering
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 13/09-23, 00:05.
Citat fra: larsht Dato 12/09-23, 23:13Generelt - fejlrettelser.
Der kommer ikke som udgangspunkt ny funktionalitet i denne omgang


Tak for svaret.

Jeg var som udgangspunkt mest nysgerrig efter om svaret ville indeholde ord som "6 GHz", "Favrholm", "Glatte skinner", "Herlev", "Knaster" eller "København Syd" men det er klart; almindelig banal fejlmelding skal der jo ofte også til.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: frederikhk Dato 12/09-23, 21:05Det er nok mig der husker forkert, det kan godt være det var i Transportministeriets halvårlige anlægsplan at det stod, ellers kan jeg ikke huske hvor jeg læste det.

Du havde ret. Fra Banedanmarks Anlægsplan - April 2023:
CitatUdførelsen af omstilling til ny radiofrekvens på S-banen sættes i
bero, mens det undersøges hvorvidt der findes billigere og bedre
løsninger.

Link: https://www.ft.dk/samling/20222/almdel/TRU/bilag/210/2721027.pdf

2023-10-29 S-banen, CBTC opdatering
Af larsht, København. 13/09-23, 22:52.
Citat fra: Per Holm Dato 13/09-23, 00:05
Citat fra: larsht Dato 12/09-23, 23:13Generelt - fejlrettelser.
Der kommer ikke som udgangspunkt ny funktionalitet i denne omgang


Tak for svaret.

Jeg var som udgangspunkt mest nysgerrig efter om svaret ville indeholde ord som "6 GHz", "Favrholm", "Glatte skinner", "Herlev", "Knaster" eller "København Syd" men det er klart; almindelig banal fejlmelding skal der jo ofte også til.
Velbekomme

6 Ghz (eller hvilken løsning der nu vælges) kommer senere
Favrholm blev lagt ind tidligere på året
Glatte skinner-problematikken er i store træk allerede håndteret, delvist med regler og normer, delvist med teknik.
Herlev - det bliver når projektet igangsættes
Hastighedsknaster - det bliver når projektet igangsættes
København Syd - tjah, eftersom opdateringen omfatter Ny Ellebjerg..............


Mvh
Lars

Gå op Sider:[1]
Svenska-lok
Skagensbanen 1890 - 1965
Skagensbanen 1890 - 1965

I 1965 kunne Skagensbanen fejre 75 års jubilæum og i den anledning udgav Jernbane-historisk Selskab dette hæfte. Heri fortælles grundigt om Skagensbanens første 75 år, hvor banen bl.a. blev ombygget fra smalspor til normalspor. Hæftet er på 64 sider og ændret til pdf-format.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak