Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Hader regeringen generelt offentlig transport?
Gå ned Sider: 1 2 3 [4] 5 6
Citat fra: mgameing123 Dato 29/09-23, 09:02Ja problemet er bare regeringen gider ikke investere i den kollektiv trafik. Jeg kender mange ruter som kunne godt have flere afgange uden at de nødvendigvis køres tom. Vores regering er så ligeglad med den kollektiv trafik og vil have flere til at køre bil.

Det var da lidt af en påstand. Den har du vel dokumentation for?

Citat fra: Jørgen Pagh Jensen Dato 29/09-23, 22:36
Citat fra: mgameing123 Dato 29/09-23, 09:02Ja problemet er bare regeringen gider ikke investere i den kollektiv trafik. Jeg kender mange ruter som kunne godt have flere afgange uden at de nødvendigvis køres tom. Vores regering er så ligeglad med den kollektiv trafik og vil have flere til at køre bil.

Det var da lidt af en påstand. Den har du vel dokumentation for?

Linje 105 fra Horsens til Juelsminde har en afgang kl. 15:15 som køres meget fyldt. Altså man skal stå op. Men hvad gøre det værre er at der intet afgange mellem den 13:35 og 15:15. Derfor vil jeg tilsæt et afgang 14:45 og hvis den bliver godt benyttede så vil jeg tilsæt et afgang kl 14:15 og flyt afgangen 13:35 til 13:45 til at sikre en bus hver 30 minutter på 105.

Det er også meget tydeligt at regeringen er ligeglad med den kollektiv trafik. De gider ikke rigtig investere i den kollektiv trafik mens de bygger mange nye motorvej som stjæler endnu flere kunder fra den kollektiv trafik og når den kollektiv trafik er i krise gider de ikke nok penge. Kun en lille smule så de kan vise de tænker på den kollektiv trafik og istedet for at løse problemerne vil de få nogle eksperter til at finde ud af at komme ud af problemerne uden at bruge penge. Det er det samme som at spørge eksperterne hvordan skal vi reparere denne vej uden at betale for nogen resourcer?

Hader regeringen generelt offentlig transport?
Af hummel_62, Biltris trinbræt. 30/09-23, 08:33.
Citat fra: mgameing123 Dato 29/09-23, 23:32
Citat fra: Jørgen Pagh Jensen Dato 29/09-23, 22:36
Citat fra: mgameing123 Dato 29/09-23, 09:02Ja problemet er bare regeringen gider ikke investere i den kollektiv trafik. Jeg kender mange ruter som kunne godt have flere afgange uden at de nødvendigvis køres tom. Vores regering er så ligeglad med den kollektiv trafik og vil have flere til at køre bil.

Det var da lidt af en påstand. Den har du vel dokumentation for?

Linje 105 fra Horsens til Juelsminde har en afgang kl. 15:15 som køres meget fyldt. Altså man skal stå op. Men hvad gøre det værre er at der intet afgange mellem den 13:35 og 15:15. Derfor vil jeg tilsæt et afgang 14:45 og hvis den bliver godt benyttede så vil jeg tilsæt et afgang kl 14:15 og flyt afgangen 13:35 til 13:45 til at sikre en bus hver 30 minutter på 105.

Det er også meget tydeligt at regeringen er ligeglad med den kollektiv trafik. De gider ikke rigtig investere i den kollektiv trafik mens de bygger mange nye motorvej som stjæler endnu flere kunder fra den kollektiv trafik og når den kollektiv trafik er i krise gider de ikke nok penge. Kun en lille smule så de kan vise de tænker på den kollektiv trafik og istedet for at løse problemerne vil de få nogle eksperter til at finde ud af at komme ud af problemerne uden at bruge penge. Det er det samme som at spørge eksperterne hvordan skal vi reparere denne vej uden at betale for nogen resourcer?
Naj, ikke kendt på de kanter, men de skal også passe med noget i begge ender?
Så er det vel ikke så farligt at, en normal mobil person står op,?
Da jeg var..

Citat fra: hummel_62 Dato 30/09-23, 08:33
Citat fra: mgameing123 Dato 29/09-23, 23:32
Citat fra: Jørgen Pagh Jensen Dato 29/09-23, 22:36
Citat fra: mgameing123 Dato 29/09-23, 09:02Ja problemet er bare regeringen gider ikke investere i den kollektiv trafik. Jeg kender mange ruter som kunne godt have flere afgange uden at de nødvendigvis køres tom. Vores regering er så ligeglad med den kollektiv trafik og vil have flere til at køre bil.

Det var da lidt af en påstand. Den har du vel dokumentation for?

Linje 105 fra Horsens til Juelsminde har en afgang kl. 15:15 som køres meget fyldt. Altså man skal stå op. Men hvad gøre det værre er at der intet afgange mellem den 13:35 og 15:15. Derfor vil jeg tilsæt et afgang 14:45 og hvis den bliver godt benyttede så vil jeg tilsæt et afgang kl 14:15 og flyt afgangen 13:35 til 13:45 til at sikre en bus hver 30 minutter på 105.

Det er også meget tydeligt at regeringen er ligeglad med den kollektiv trafik. De gider ikke rigtig investere i den kollektiv trafik mens de bygger mange nye motorvej som stjæler endnu flere kunder fra den kollektiv trafik og når den kollektiv trafik er i krise gider de ikke nok penge. Kun en lille smule så de kan vise de tænker på den kollektiv trafik og istedet for at løse problemerne vil de få nogle eksperter til at finde ud af at komme ud af problemerne uden at bruge penge. Det er det samme som at spørge eksperterne hvordan skal vi reparere denne vej uden at betale for nogen resourcer?
Naj, ikke kendt på de kanter, men de skal også passe med noget i begge ender?
Så er det vel ikke så farligt at, en normal mobil person står op,?
Da jeg var..
Nej det er ikke farligt men det er ikke særlig komfortable. Og hvis der kommer ingen ekstra afgang kan man risikere at miste disse kunder og få dem ud i bilen.

Citat fra: Jørgen Pagh Jensen Dato 29/09-23, 22:36
Citat fra: mgameing123 Dato 29/09-23, 09:02Ja problemet er bare regeringen gider ikke investere i den kollektiv trafik. Jeg kender mange ruter som kunne godt have flere afgange uden at de nødvendigvis køres tom. Vores regering er så ligeglad med den kollektiv trafik og vil have flere til at køre bil.

Det var da lidt af en påstand. Den har du vel dokumentation for?




Tror ikke nogen partier bortset fra 1 eller 2 vil gøre ret meget for offentlige trafik , desværre

Hader regeringen generelt offentlig transport?
Af hummel_62, Biltris trinbræt. 30/09-23, 12:04.
Naj, så havde de nok sat en stopper, for de pris stigninger der er på vej.
At DSB mangler penge, tror da fa.. med alle de erstatninger de betaler i disse år.
At de så siger, " jamen vi må godt sætte priserne op" betyder jo ikke de skal gøre det.
At få flere kunder ville nok være en sund forretning, men de har vel ikke plads til flere i busserne.....

Hader regeringen generelt offentlig transport?
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 30/09-23, 12:47.
Citat fra: hummel_62 Dato 30/09-23, 12:04Naj, så havde de nok sat en stopper, for de pris stigninger der er på vej.


Hvis regeringen havde stoppet prisstigningerne ville trafikselskaberne enten gå i betalingsstandsning når de ikke længere kunne betale deres lønninger og øvrige udgifter eller de ville blive tvunget til at standse de mest tilskudskrævende linjer.

Sidstnævnte løsning der været optræk til i Movia hvor der blev udarbejdet et "sparekatalog" hvori de mest udsatte linjer blev udpeget. Udsendelsen af dette katalog vakte ikke udelt begejstring.

Derfor må priserne følge med inflation og øvrige udgifter.

De øvrige transportmidlers priser stiger i øvrigt også.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Hader regeringen generelt offentlig transport?
Af hummel_62, Biltris trinbræt. 30/09-23, 13:18.
Citat fra: Per Holm Dato 30/09-23, 12:47
Citat fra: hummel_62 Dato 30/09-23, 12:04Naj, så havde de nok sat en stopper, for de pris stigninger der er på vej.


Hvis regeringen havde stoppet prisstigningerne ville trafikselskaberne enten gå i betalingsstandsning når de ikke længere kunne betale deres lønninger og øvrige udgifter eller de ville blive tvunget til at standse de mest tilskudskrævende linjer.

Sidstnævnte løsning der været optræk til i Movia hvor der blev udarbejdet et "sparekatalog" hvori de mest udsatte linjer blev udpeget. Udsendelsen af dette katalog vakte ikke udelt begejstring.

Derfor må priserne følge med inflation og øvrige udgifter.

De øvrige transportmidlers priser stiger i øvrigt også.
tænkte ikke de skulle løse problemerne ved at skyde trafik selskaberne i benet.

K6nne bruge nogen af de penge de vil bruge på at reducere co2 udslippet, målt på Danmark under et.

Så lige DSB Tonny, deltager i et interview på EB, " Bane Danmark meddelt at,i 2030, forventes en stabilt tog system i Danmark.
Hvem der så måtte være af kunder til den tid

Citat fra: hummel_62 Dato 30/09-23, 12:04Naj, så havde de nok sat en stopper, for de pris stigninger der er på vej.
At DSB mangler penge, tror da fa.. med alle de erstatninger de betaler i disse år.
At de så siger, " jamen vi må godt sætte priserne op" betyder jo ikke de skal gøre det.
At få flere kunder ville nok være en sund forretning, men de har vel ikke plads til flere i busserne.....
Det er regeringen som skal give dem penge til at fryse priserne.

Citat fra: hummel_62 Dato 30/09-23, 12:04Naj, så havde de nok sat en stopper, for de pris stigninger der er på vej.
At DSB mangler penge, tror da fa.. med alle de erstatninger de betaler i disse år.
At de så siger, " jamen vi må godt sætte priserne op" betyder jo ikke de skal gøre det.
At få flere kunder ville nok være en sund forretning, men de har vel ikke plads til flere i busserne.....

Det er meget forståeligt at det er DSB der står for skud, nu hvor priserne stiger så meget.

men jeg tror sådan set ikke at DSB mangler pengene så meget, man kan  se på deres regnskaber at det går ok.

Det er nok nærmere de regionale og kommunale busser/tog som er vildt desperate for at dække deres enorme underskud.

og på grund af måden at taksterne i landet er bundet sammen, så hvis bus selskabet mellem Fredericia og Vejle vil hæve prisen 10%, så skal DSB og så gøre det for enkelt billetter i samme zone.

DSB står også for at tjene på det her, jo. men  det er ikke dem som vil have voldsomme stigninger. Det tvivler jeg på.

Citat fra: mgameing123 Dato 18/09-23, 10:19Hej alle sammen. Jeg har set for de sidste par år hvor forringet kollektiv trafik er blevet. Mange busruter har lukket ned og Vejle til Struer banen har gået helt ned ad bakken. Er det sådan regeringen hader offentlig transports ellers har vi nogle korrupt politikere som er finansieret af bilfirmaer?

Jeg har to skråsikre og udokumenterede påstande:  :)

Påstand #1: Skiftende regeringers fokus på / behandling af offentlig transport afspejler flertallet af vælgernes brug af offentlig transport. Jeg kan ikke huske hvornår en politiker, eller regering, er blevet væltet på grund af forholdene i den offentlige transport. Hvordan kan det være, når man tænker på de mange problemer og deciderede skandaler, der har været i sektoren de sidste mange år? Her kommer min næste påstand ind billedet:

Påstand #2: Flertallet af danskerne / vælgerne har for længst anskaffet sig mindst en bil og løser deres transportbehov med den. Derfor mærker flertallet ikke implikationerne i den offentlige transport, og føler nok derfor ikke for den. Derfor er det relativt risikofrit for politikere at behandle offentlig transport stedmoderligt. Til gengæld føler jeg mig overbevist om det ramaskrig der vil opstå hvis eks. Lyngbymotorvejen til sammenligning blev lukket ned i månedsvis; det ville nok nå politisk niveau ret hurtigt.  :)

Mvh Anders



[/quote]
Citat fra: anderspihl Dato  1/10-23, 20:46Jeg har to skråsikre og udokumenterede påstande:  :)

Påstand #1: Skiftende regeringers fokus på / behandling af offentlig transport afspejler flertallet af vælgernes brug af offentlig transport. Jeg kan ikke huske hvornår en politiker, eller regering, er blevet væltet på grund af forholdene i den offentlige transport. Hvordan kan det være, når man tænker på de mange problemer og deciderede skandaler, der har været i sektoren de sidste mange år? Her kommer min næste påstand ind billedet:

Påstand #2: Flertallet af danskerne / vælgerne har for længst anskaffet sig mindst en bil og løser deres transportbehov med den. Derfor mærker flertallet ikke implikationerne i den offentlige transport, og føler nok derfor ikke for den. Derfor er det relativt risikofrit for politikere at behandle offentlig transport stedmoderligt. Til gengæld føler jeg mig overbevist om det ramaskrig der vil opstå hvis eks. Lyngbymotorvejen til sammenligning blev lukket ned i månedsvis; det ville nok nå politisk niveau ret hurtigt.  :)

Mvh Anders


Her er så det paradoksale, at de fleste bilister faktisk også er interesserede i offentlig trafik. De har måske store børn, som gerne skulle kunne komme til uddannelse og fester. Og måske forældre, som gerne skulle kunne komme rundt, selvom de måske ikke har bil.

Mange bilister aner ikke, hvad offentlig trafik koster og er også bedøvende ligeglade. Men de kan sagtens se problemet med trængsel på vejene, og de har gennemskuet, at det ikke altid kan løses ved blot at bygge flere veje. Så de fleste bilister er tilhængere af effektiv offentlig transport. Så der bliver mere plads på vejene. Til dem selv.

Der er flere ting man skal lægge mærke til i den nuværende prisstigningsdiskussion.

1. DSB plejer først at kommunikere prisreguleringer i starten af januar, 1-2 uger før de træder i kraft.
2. Der er finanslovsforhandlinger i gang på denne tid af året
3. Der er forhandlinger om en ny lang trafikkontrakt til DSB igang pt.

Det har været et bevidst valg at køre den nyhed om prisstigningerne lige nu og ikke først til januar.

Anders

Citat fra: andersj Dato  2/10-23, 00:10Der er flere ting man skal lægge mærke til i den nuværende prisstigningsdiskussion.

1. DSB plejer først at kommunikere prisreguleringer i starten af januar, 1-2 uger før de træder i kraft.
2. Der er finanslovsforhandlinger i gang på denne tid af året
3. Der er forhandlinger om en ny lang trafikkontrakt til DSB igang pt.

Det har været et bevidst valg at køre den nyhed om prisstigningerne lige nu og ikke først til januar.
Samt at det ikke kun er noget kun DSB bestemmer - selvom det nogle gange fremstå sådan.

Hvis man kigger lidt på økonomi så er DSB slet ikke dem der er hårdest ramt trafikselskaberne og metroselskabet har langt større problemer, måske også derfor at taksstigningerne er mindre over Storebælt end øst og vest for Storebælt.

Citat fra: Jørgen Pagh Jensen Dato  1/10-23, 22:38Her er så det paradoksale, at de fleste bilister faktisk også er interesserede i offentlig trafik. De har måske store børn, som gerne skulle kunne komme til uddannelse og fester. Og måske forældre, som gerne skulle kunne komme rundt, selvom de måske ikke har bil.
Enig

Citat fra: Jørgen Pagh Jensen Dato  1/10-23, 22:38Mange bilister aner ikke, hvad offentlig trafik koster og er også bedøvende ligeglade [...]

Annekdote: En togrejse fra Frederikssund (min hjemby) til KH, betalt på rejsekortet koster 100 - 120 kr. pr. voksen ud og hjem. Muligvis kan det gøres en anelse billigere med periodekort til dem, der pendler. Men skal familien på fem personer til København koster transporten knapt 500 kr. Det synes temmelig dyrt og kan snildt finansiere bilkørsel + p-billet.

Er min oplevelse unik? Det tror jeg ikke, jeg tror andre bilister er kommet frem til det samme, men kan selvfølgelig ikke vide det.
Lægger man dertil den offentlige transports begræsninger i at komme "på tværs af fingrene" i eks. Region Hovedstaden, så har man ingredienserne til hvorfor flere køber bil og dermed den uheldige nedadgående spiral i forbruget af offentlig transport og vigende fokus på den.
 
 :)

Hilsen Anders

Gå op Sider: 1 2 3 [4] 5 6
Billige jernbane T-shirts

DSB MO 1843

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak