Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Arriva og batteritog
Arriva og batteritog
Af Stennicke. 26/09-23, 18:14.
Hej i førerummet

Flere lokalbaner har tænker på batteritog, heriblandt Mjba og vidst også lokaltog, tror jeg nok.

Men hvad med Arriva har de nogle planer om batteritog, eller har man ikke tænkt så meget over det, mens man har forsøgt at få virksomheden solgt. Nu er den solgt.
Deres ældste tog er jo lige over 20 år, så der skal da snart tænkes på fremtiden.

Hilsen Stennicke

Arriva og batteritog
Af RasmusD. 26/09-23, 18:50.
Umiddelbart ville jeg tro at Arriva ikke agter at bruge én krone på batteridrevet materiel før det bliver et krav fra statens side.

Arriva og batteritog
Af andersj, Aalborg. 26/09-23, 18:58.
Den nuværende kontrakt med Arriva løber frem til december 2028, med mulighed for to års forlængelse. Så nyt materiel kommer først på tale i en ny kontrakt og her er det meningen at der skal køre batteritog i "Arriva-land".

Men hvordan og hvorledes er der endnu ikke taget stilling til. En model er at operatøren skal anskaffe materiellet, ligesom Arriva skulle i de to første kontrakter. En anden model er at ministeriet anskaffer togene og stiller dem til rådighed for den nye operatør, men der er jo pt. ingen erfaring med materielindkøb i ministeriet.

Med de nuværende leveringstider på togmateriel og med tanke på at der endnu ikke er igangsat et udbud, så lugter det af at den nuværende Arriva-kontrakt forlænges med de to år. Der skal nok også etableres nye værksteder eller som minimum skal de eksisterende kraftigt ombygges. 

Anders

Arriva og batteritog
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 26/09-23, 19:03.
Seneste redigering: 26/09-23, 19:07 af Per Holm
Umiddelbart virker det logisk om Arriva/Mutares vil finde den billigst mulige måde at opfylde i de pgl. udbud stillede krav.

Det kan sagtens vise sig at være batteritog der jo på langt sigt har det med, i kraft af de lavere løbende udgifter, at være de billigste.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Arriva og batteritog
Af frederikhk. 26/09-23, 19:27.
Der er sat penge af til ladeinfrastruktur i Arriva-land, i infrastrukturaftalen 2035, men ikke til materiellet mig bekendt. Men det bliver klart efter den nuværende kontrakt, altså en gang i 2030'erne. Og så trænger flåden i den grad til udskiftning.

Man skal jo også have tog der kan køre 160 km/t på den nye Silkeborgbane.


Arriva og batteritog
Af vestjyden. 26/09-23, 20:00.

Mvh Vestjyden

Arriva og batteritog
Af andersj, Aalborg. 26/09-23, 20:10.
Der blev i september 2022 igangsat en undersøgelse af behovet for ladeinfrastruktur, som forventes at være færdig ultimo 2023. Herefter igangsættes en fase 2 undersøgelse der skal fastlægge en konkret udrulningsplan på strækningsniveau.

Link: Kommissorium for strategisk analyse af ladeinfrastruktur til batteritog i Midt- og Vestjylland, på Svendborgbanen og i Nordjylland 

Anders

Gå op Sider:[1]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak