Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Udland

- Nyt godstog i Nordtyskland fra RDC: Hemmingstedt - Maschen
Torsdag i Hemmingstedt:








Et lok med en omflakkende fortid
Af eyolf, Slemmestad, Norge. 30/09-23, 13:49.
Seneste redigering: 30/09-23, 13:51 af eyolf
Det loket har hatt en svært omflakkende tilværelse. Det begynte sin karriere som NSB Di6.667, søsterlok til dette:

(Beklager bildekvaliteten; det er et innskannet dias tatt med et eldre kamera som ikke var oppgaven helt voksent)

Det visste seg at type Di6, grunnet omstrukturering av lokindustien i Tyskland. var levert med helt andre komponenter enn det som var spesifisert i bestillingen, og det lyktes aldri å få dem til å fungere skikkelig under de hårde klimatiske forholdene som rår på Nordlandsbanen. Kjøpet ble derfor hevet, og lokene ble returnert til leverandøren som foretok flere ombygningen og leidde dem ut til ulike operatører i Tyskland og Luxemburg. Kontrakten gikk ofte ut på at man leide fire lok og fikk seks for i det minste å klare å holde tre i drift til enhver tid.

I 2008/-09 dukket plutselig noen av dem opp igjen i Norge som type ME26, nå hos den private godsoperatøren CargoLink (CL), som f.ø. gikk konkurs noen år senere. Da så de slik ut:


Jeg rakk å fotografere nr. 04, 06 og 09 før CL hadde fått nok og sa opp leieavtalen og returnerte lokene.

Jeg har jo noen ganger lurt på hvor det er blitt av dem, og svaret har jeg tydeligvis fått nå. Vites det noe om hvorvidt man har oppnådd driftsstabilitet på dem, eller leies de fremdeles ut 6 for 4 i håp om å ha 3 i drift?

Flere bilder av Di6/ME26 i Norge her.

Gå op Sider:[1]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak