Nu sker der noget på de internationale togforbindelser
DSB er gået ind i et samarbejde med de nationale togselskaber i nabolandene om at skabe et netværk bygget op om korridoren over Femern, der skal give direkte tog fra København til alle de nærmeste hovedstæder.
https://www.kollektivtrafik.dk/nyt-netvaerk-af-internationale-tog-er-paa-tegnebraettet/2891Det er meningen at forbindelserne skal begynde at køre allerede inden Femern åbner. Der er hverken slået søm i aftalerne endnu eller løst alle de praktiske problemer, men går alt vel, så kører togene mod Amsterdam og Prag via Berlin fra K26, mens Oslo (og Göteborg) må vente til svenskerne får købt nye tog/lokomotiver, der også kan køre i Danmark, og det bliver tidligst fra K28.
Det blev ikke sagt direkte på konferencen, men det ser ud som om, forbindelserne skal køre på kommercielt grundlag, eller i hvert fald udelukkende med de tilskud, der i dag gives til de nationale tog, de måtte afløse på dele af strækningen. Hvis de krævede øgede tilskud, så ville det ikke være en beslutning DSB ville kunne træffe alene - så skulle Trafikstyrelsen ind over, og formentlig med et udbud (som vi så med de delvist fejlslagne svensk/danske udbud af nattog).
Alle tog i den nye satsning er dagtog, nattog er ikke på tapetet.