Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

S-tog, metro, letbaner

- Odense Letbane: "Hidtil højeste passagertal"
Gå ned Sider: 1 [2]
Citat fra: Michael Deichmann Dato 25/12-23, 10:36..og hvor pengene skulle komme fra.
Og en hel del af succesen er nok at påstigning og afstigning sker hurtigt i gadeplan. Man kan se at der er et attraktivt trafiktilbud og se at den kører og dermed let beslutning om at bruge den.

Citat fra: UTJ Dato 26/12-23, 08:32
Citat fra: Michael Deichmann Dato 25/12-23, 10:36..og hvor pengene skulle komme fra.
Og en hel del af succesen er nok at påstigning og afstigning sker hurtigt i gadeplan. Man kan se at der er et attraktivt trafiktilbud og se at den kører og dermed let beslutning om at bruge den.

Lige nøjagtigt, Ulrik. Der skal være en ordentlig fladedækning. Desuden er sporvejen med til at give Odense et storby-præg. Det virker perfekt - og "lækkert" !

Hvis der skulle gøres noget i forhold til opgradering af letbanen ville det ikke være mest oplagte (ud over etape 2) vel være at "indkapsle" banen lidt bedre, for at man ville kunne køre med højere hastighed? Eventuelt med hegn langs banen, og stibomme eller lign. hvor fodgængere skal krydse. På nogle lige dele af strækningen kunne man vel køre væsentligt hurtigere hvis der blev sat alm. jernbanebomme op?

Citat fra: Keminørden Dato 26/12-23, 17:40Hvis der skulle gøres noget i forhold til opgradering af letbanen ville det ikke være mest oplagte (ud over etape 2) vel være at "indkapsle" banen lidt bedre, for at man ville kunne køre med højere hastighed? Eventuelt med hegn langs banen, og stibomme eller lign. hvor fodgængere skal krydse. På nogle lige dele af strækningen kunne man vel køre væsentligt hurtigere hvis der blev sat alm. jernbanebomme op?

Problemet her er så, at man gør fremkommeligheden for fodgængere dårligere. Offentlig transport og fodgængerbekvemmelighed er begge to dybt afhængige af hinanden. Mit gæt vil være, at afstanden mellem Odense Letbanes standsningssteder er for lille til at en højere tophastighed vil betyde særligt meget.

Gå op Sider: 1 [2]

Jernbanebøger

Uniformer ved danske jernbaneselskaber fra 1847 til 1980

Uniformer ved danske jernbaneselskaber fra 1847 til 1980. Pris 280 kr.

Læs mere
Motordriftens indførelse ved DSB
Motordriftens indførelse ved DSB

I Vingehjulet 1951 nr. 2 har vi fundet denne artikel, der beskriver nogle af de genvordigheder, DSB havde med den første motorvogn ´Hønen´ i 1923 til MR-vognene der blev bygget af A/S Frichs og A/S Scandia i fællesskab.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak