Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- DSB køber yderligere dobbeltdækkere brugt i Tyskland
Gå ned Sider: 1 [2] 3 4
Citat fra: 1993matias Dato 25/10-23, 22:30
Citat fra: anho Dato 25/10-23, 09:25For flueknepperiets skyld: en del perroner på kystbanen (Snekkersten, Espergærde, Humlebæk, Nivå) er kun 230 meter lange. Helsingør er 260 meter, Kokkedal, Rungsted og Skodsborg er 250 meter, og Østerport har 320 meter at gøre godt med. Vedbæk, Klampenborg og Hellerup har forskellige perronlængder i hver retning.
Jeg beklager, at jeg ikke udførte en stor tabel med alle perronlængder i præcise meterangivelser. Det lover jeg at gøre næste gang, jeg blot tænker på at nævne en perronlængde.
Tak for din fine rettelse.

Nå, jeg tænkte at jeg trods alt havde lagt tilpas meget selvironi ind til at afværge et passivt-aggressivt tilbagestød, men åbenbart ikke. Jeg kaldte det selv for flueknepperi - ingen grund til at give mig en 'høflig sviner' på den måde.

Den vigtige pointe var bare at Kystbanen har stationer der kun er 230 meter lange, og derfor ikke kan håndtere tog på 9 vogne. Resten var bonusinfo.

Hej Lasse,

Som jeg skriver er lav indstignig standard i de østlige forbundslande i Tyskland. Dvs. at man normalvis udelukkende indsætter lavindstigningsvogne.
Også i det vestlige Tyskland er der strækninger hvor der kun køres med lav indstigning. Også togsæt er i de seneste år kun bygget med lav indstigning.
Der er dog en variation i indstigningshøjde da Tyskland er en myriade af forskellige regionale standarder.
Men som sagt kan/vil DB ligesom DSB ikke undvære nogle af deres vogne af nyere dato, så det var heldigt at DSB kunne få adgang til de syv Alex-vogne, men jeg ser ikke mulighed for yderligere tilgange. DSB får jo også nye togsæt og talgo-vognsæt, så der går ikke længe før materielsituationen bliver bedre.

Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato 24/10-23, 12:23Det er vist også kun i Danmark, at man vil have lav indstigning i alle vogne. Tænker at pendlerne nok kunne håndtere, hvis den forreste vogn i stammen var med høj indstigning og 16 flere siddepladser...

Iøvrigt er de 7 Alex vogne ikke helt identiske med DSBs, men til gengæld identiske med ret mange flere, der bare ikke rigtig er til salg (endnu).

Efter nogle år med lave salgstal er efterspørgslen efter dobbeltdækkervogne på vej op igen - da dobbeltdækkere nok er dyrere end enkeltdækkervogne (pr plads), men til gengæld giver de siddepladser, man ofte har brug for uden af skulle forlænge perronerne.


Lasse

Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Citat fra: anho Dato 26/10-23, 09:56
Citat fra: 1993matias Dato 25/10-23, 22:30
Citat fra: anho Dato 25/10-23, 09:25For flueknepperiets skyld: en del perroner på kystbanen (Snekkersten, Espergærde, Humlebæk, Nivå) er kun 230 meter lange. Helsingør er 260 meter, Kokkedal, Rungsted og Skodsborg er 250 meter, og Østerport har 320 meter at gøre godt med. Vedbæk, Klampenborg og Hellerup har forskellige perronlængder i hver retning.
Jeg beklager, at jeg ikke udførte en stor tabel med alle perronlængder i præcise meterangivelser. Det lover jeg at gøre næste gang, jeg blot tænker på at nævne en perronlængde.
Tak for din fine rettelse.

Nå, jeg tænkte at jeg trods alt havde lagt tilpas meget selvironi ind til at afværge et passivt-aggressivt tilbagestød, men åbenbart ikke. Jeg kaldte det selv for flueknepperi - ingen grund til at give mig en 'høflig sviner' på den måde.

Den vigtige pointe var bare at Kystbanen har stationer der kun er 230 meter lange, og derfor ikke kan håndtere tog på 9 vogne. Resten var bonusinfo.

I 'gamle dage' håndterede man for lange tog ved at låse de vogne af som ikke kom til perron, eller lavede udkald om hvilke vogne der ikke kunne benyttes til udstigning.

Det kan man, i fremskridtets navn, nok ikke håndtere i dag.

Mvh. Jens

Citat fra: Jens, Fredericia Dato 30/10-23, 15:01I 'gamle dage' håndterede man for lange tog ved at låse de vogne af som ikke kom til perron, eller lavede udkald om hvilke vogne der ikke kunne benyttes til udstigning.

Det kan man, i fremskridtets navn, nok ikke håndtere i dag.

Mvh. Jens
Det gør man også den dag i dag, specielt på Nørreport, der ofte håndterer for lange tog i myldretiden. På togsæt aflåses dørene blot elektronisk fra førerpladsen.

Mvh Matias
www.Tognål.dk - pins og slipsenåle med masser af danske og svenske tog

Modtager dsb dem i de tyske farver eller hvordan kommer det til at foregå?

Mon ikke de får en gang folie -måske bliver det de første i rød?  ;)

Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Der skal udføres en række arbejder på vognene, så de bliver "identiske" med de øvrige vogne fra DSB's anden serie af dobbeltdækkervogne. Planen er at de skal kunne indgå i driften i 4. kvartal 2025. Første vogn skal være ombygget indenfor 12 måneder og derefter venter homologeringsprocessen på mindst 6 måneder.

Link til udbudsmaterialet: https://ted.europa.eu/udl?uri=TED:NOTICE:710770-2023:TEXT:DE:HTML&tabId=1

Det fremgår også at det er muligt for interesserede bydere at inspicere vognene den 12. december. Vognene har sidste driftsdag den 9. december, så det må betyde at de overføres den 10. eller 11. december.

Anders

Citat fra: Insdel Dato 31/10-23, 15:17Modtager dsb dem i de tyske farver eller hvordan kommer det til at foregå?
De kommer "som beset", i bayriske farver med lugten at hvedeølssjatter, rester af oktoberfesttouristbræk og brezelkrummer. Eventuelle spor af hornmusik skal overdøves med  DSBs 200 Hz buzzer.
/scnr

DSB regner med at bruge 9 mio på de 7 vogne.

DSB køber yderligere dobbeltdækkere brugt i Tyskland
Af hummel_62, Biltris trinbræt. 22/11-23, 21:30.
2025, hold da op. Lidt  lager tid før de ruller noget som helst

DSB køber yderligere dobbeltdækkere brugt i Tyskland
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 22/11-23, 21:35.
Citat fra: hummel_62 Dato 22/11-23, 21:302025, hold da op. Lidt  lager tid før de ruller noget som helst


Det må være hensynet til Reinheitsgebot der gør det hele mere besværligt.  ;)

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Kommer de så til København og får skiftet folie eller sørger de for det i Tyskland ?

DSB køber yderligere dobbeltdækkere brugt i Tyskland
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 29/11-23, 16:09.
Citat fra: Insdel Dato 29/11-23, 12:14Kommer de så til København og får skiftet folie eller sørger de for det i Tyskland?


Er der kun de to muligheder: København eller Tyskland eller kunne alternativt Coreback i Jönköping tænkes at kunne klare opgaven?

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Min far som arbejder med dem i København, tror måske det kunne være de skulle en tur til Aarhus :)

Det afhænger jo af hvem der vinder udbuddet med at renovere dem. I udbudsdokumenterne står:

"Ombygningen skal udføres på faciliteter, som leverandøren råder over, eller på DSB's værksted."

Foliering eller lakering er ikke en del af udbuddet.

Anders

Ja okay men de skal vel ikke køre rundt i de tyske farver? Vidste heller ikke det skulle i udbud :)

Gå op Sider: 1 [2] 3 4

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak