Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- DSB køber yderligere dobbeltdækkere brugt i Tyskland
Gå ned Sider:[1] 2 3 4
Hej,

Jeg har netop erfaret at DSB køber 7 brugte dobbeltdækkere fra Deutsche Leasing AG. Vognene er af samme type som DSB anvender (Dosto 2003) og blev i sin tid anskaffet af Arriva, der fra leveringen i 2009 benyttede dem i Alex (Allgäu-Express) i sydtyskland, hvor de nu er blevet overflødige.

Interessant læsning på ted.europa, dansk tekst med begrundelser/overvejelser vedrørende købet:
https://ted.europa.eu/udl?uri=TED:NOTICE:635259-2023:TEXT:DE:HTML&src=0

Her et billede af en Alex dobbeltdækkervogn:
https://commons.m.wikimedia.org/wiki/File:ALEX_Doppelstockwagen.JPG

Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

DSB køber yderligere dobbeltdækkere brugt i Tyskland
Af andersj, Aalborg. 20/10-23, 21:26.
Seneste redigering: 20/10-23, 21:28 af andersj
Jeg tænkte nok de ville være relevante for DSB, da jeg læste at de var blevet sat til salg for nyligt inde på Drehschreibe-Online.

Vognene blev så vidt jeg ved anskaffet for at kunne tilbyde lav indstigning i togene der ellers består af højgulvsvogne af forskellig oprindelse. Det er derfor de er blandt de få dobbeltdækkermellemvogne i Tyskland hvor dørene ikke er placeret over bogierne.

Anders

Ja det var den eneste mulighed man på daværende tidspunkt havde for at købe vogne med lav indstigning.
I dag satser man på vogne der kan køre 200 km/t, så der er dobbeltdækkerne blevet overflødige. Det med indstigningshøjden spillede åbenbart en mindre rolle.

Helt så sjældne er lavindstigningsvognene i øvrigt ikke, særligt i det østlige Tyskland, Berlin/Brandenburg, Dresden, Leipzig, Rostock osv. er sådanne vogne standard. Men de tilhører alle DB og de har selv brug for dem.

Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Det er vist også kun i Danmark, at man vil have lav indstigning i alle vogne. Tænker at pendlerne nok kunne håndtere, hvis den forreste vogn i stammen var med høj indstigning og 16 flere siddepladser...

Iøvrigt er de 7 Alex vogne ikke helt identiske med DSBs, men til gengæld identiske med ret mange flere, der bare ikke rigtig er til salg (endnu).

Efter nogle år med lave salgstal er efterspørgslen efter dobbeltdækkervogne på vej op igen - da dobbeltdækkere nok er dyrere end enkeltdækkervogne (pr plads), men til gengæld giver de siddepladser, man ofte har brug for uden af skulle forlænge perronerne.


Lasse

Ser du en chance/mulighed for, at dsb kan købe flere vogne inden for de næste par år.

Eller var disse 7 vogne bare et engangs tilfælde.

Mon de vil bliver malet i det flotte Rød Sorte design

Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato 24/10-23, 12:23Efter nogle år med lave salgstal er efterspørgslen efter dobbeltdækkervogne på vej op igen - da dobbeltdækkere nok er dyrere end enkeltdækkervogne (pr plads), men til gengæld giver de siddepladser, man ofte har brug for uden af skulle forlænge perronerne.

Hvorfor er de egentlig det? - altså dyrere pr. plads.

En dobbeltdækker kræver naturligvis mere 'tomplads' til trappeopgange, kraftigere konstruktioner til etageadskillelse m.v.  Men til gengæld spares der på boggier, undervogn m.v.; ting som man skulle tro ville være dyrere end 'vognkassen'.


Citat fra: Krabsen Dato 24/10-23, 21:22
Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato 24/10-23, 12:23Efter nogle år med lave salgstal er efterspørgslen efter dobbeltdækkervogne på vej op igen - da dobbeltdækkere nok er dyrere end enkeltdækkervogne (pr plads), men til gengæld giver de siddepladser, man ofte har brug for uden af skulle forlænge perronerne.

Hvorfor er de egentlig det? - altså dyrere pr. plads.

En dobbeltdækker kræver naturligvis mere 'tomplads' til trappeopgange, kraftigere konstruktioner til etageadskillelse m.v.  Men til gengæld spares der på boggier, undervogn m.v.; ting som man skulle tro ville være dyrere end 'vognkassen'.


"bøjede" vinduer og forstærket konstruktion - bogierne er også dyrere end alm bogier, og så bliver de fleste "enkeltdækkere" bygget østpå, mens dobbeltdækkere bygges i vest. De kommende generationer af dobbeltdækkere vil formentlig blive varianter, der er "fast sammenkoblede", for at samle teknikken i een vogn (som i Railjet).
Lasse

Citat fra: Thomas Larsen Dato 24/10-23, 15:23Ser du en chance/mulighed for, at dsb kan købe flere vogne inden for de næste par år.

Eller var disse 7 vogne bare et engangs tilfælde.
Jeg håber da, at det lykkes DSB at få tre styrevogne og 45 mellemvogne mere, så man med 168 vogne kan lave 28 seks-vognsstammer. Man har jo 26 Vectroner til DD-vognene, og så kan to vognstammer komme på værksted pr dag (DD vognene skal oftere på værksted end Vectron).

Lasse

Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato 24/10-23, 12:23[...]
Efter nogle år med lave salgstal er efterspørgslen efter dobbeltdækkervogne på vej op igen - da dobbeltdækkere nok er dyrere end enkeltdækkervogne (pr plads), men til gengæld giver de siddepladser, man ofte har brug for uden af skulle forlænge perronerne.

Lasse
Det med at forlænge perronerne er vist ikke et problem på Sjælland. Der kan køre 200 meter tog (syv vogne) uden problemer* på alle strækninger (undtagen Lille Syd, der alligevel skal have længere perroner i dag), og 250 meter tog (ni vogne) på Kystbanen (undtagen Nørreport) og til Holbæk, Slagelse og Nykøbing F.

*her glemmer vi så lige tåbeligheden i at have anlagt Kalundborg Øst med kun 160 meter perron, når der ofte kører to sammenkoblede IC4 til Kalundborg = 180 meter tog. Resten af perronerne den vej er 200-250 meter lange... Suk...

Mvh Matias
www.Tognål.dk - pins og slipsenåle med masser af danske og svenske tog

Citat fra: 1993matias Dato 25/10-23, 09:07Det med at forlænge perronerne er vist ikke et problem på Sjælland. Der kan køre 200 meter tog (syv vogne) uden problemer* på alle strækninger (undtagen Lille Syd, der alligevel skal have længere perroner i dag), og 250 meter tog (ni vogne) på Kystbanen (undtagen Nørreport) og til Holbæk, Slagelse og Nykøbing F.

For flueknepperiets skyld: en del perroner på kystbanen (Snekkersten, Espergærde, Humlebæk, Nivå) er kun 230 meter lange. Helsingør er 260 meter, Kokkedal, Rungsted og Skodsborg er 250 meter, og Østerport har 320 meter at gøre godt med. Vedbæk, Klampenborg og Hellerup har forskellige perronlængder i hver retning.

Citat fra: anho Dato 25/10-23, 09:25
Citat fra: 1993matias Dato 25/10-23, 09:07Det med at forlænge perronerne er vist ikke et problem på Sjælland. Der kan køre 200 meter tog (syv vogne) uden problemer* på alle strækninger (undtagen Lille Syd, der alligevel skal have længere perroner i dag), og 250 meter tog (ni vogne) på Kystbanen (undtagen Nørreport) og til Holbæk, Slagelse og Nykøbing F.

For flueknepperiets skyld: en del perroner på kystbanen (Snekkersten, Espergærde, Humlebæk, Nivå) er kun 230 meter lange. Helsingør er 260 meter, Kokkedal, Rungsted og Skodsborg er 250 meter, og Østerport har 320 meter at gøre godt med. Vedbæk, Klampenborg og Hellerup har forskellige perronlængder i hver retning.

...og i de vilde dage med "Landstrafikmodellen" (der nu er vasket grøn), ville der på de største afgange fra København H (fredag eftermiddag mod vest) være behov for 1.300 siddepladser pr afgang...

Citat fra: anho Dato 25/10-23, 09:25
Citat fra: 1993matias Dato 25/10-23, 09:07Det med at forlænge perronerne er vist ikke et problem på Sjælland. Der kan køre 200 meter tog (syv vogne) uden problemer* på alle strækninger (undtagen Lille Syd, der alligevel skal have længere perroner i dag), og 250 meter tog (ni vogne) på Kystbanen (undtagen Nørreport) og til Holbæk, Slagelse og Nykøbing F.

For flueknepperiets skyld: en del perroner på kystbanen (Snekkersten, Espergærde, Humlebæk, Nivå) er kun 230 meter lange. Helsingør er 260 meter, Kokkedal, Rungsted og Skodsborg er 250 meter, og Østerport har 320 meter at gøre godt med. Vedbæk, Klampenborg og Hellerup har forskellige perronlængder i hver retning.
Jeg beklager, at jeg ikke udførte en stor tabel med alle perronlængder i præcise meterangivelser. Det lover jeg at gøre næste gang, jeg blot tænker på at nævne en perronlængde.
Tak for din fine rettelse.

Mvh Matias
www.Tognål.dk - pins og slipsenåle med masser af danske og svenske tog

Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato 24/10-23, 12:23Det er vist også kun i Danmark, at man vil have lav indstigning i alle vogne. Tænker at pendlerne nok kunne håndtere, hvis den forreste vogn i stammen var med høj indstigning og 16 flere siddepladser...

Det er interessant at ingen af de mange dobbeltdækkertogsæt (KISS/Desiro HC/Coradia Stream HC) der er bestilt og leveret i Tyskland har vogne med døre over bogierne, nu hvor man har været så glad for DoSto/Twindexx med høj indstigning. Man får også altid nogle lidt trælse områder på 1. sal over dørophænget i vogne med lav indstigning.

I Holland har NS dog bestilt halvandendækkertogsæt hvor endevognene er i en etage med niveaufri indstigning og mellemvognene er dobbeltdækkervogne med høj indstigning over bogierne.

Anders

Citat fra: andersj Dato 25/10-23, 23:26
Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato 24/10-23, 12:23Det er vist også kun i Danmark, at man vil have lav indstigning i alle vogne. Tænker at pendlerne nok kunne håndtere, hvis den forreste vogn i stammen var med høj indstigning og 16 flere siddepladser...

Det er interessant at ingen af de mange dobbeltdækkertogsæt (KISS/Desiro HC/Coradia Stream HC) der er bestilt og leveret i Tyskland har vogne med døre over bogierne, nu hvor man har været så glad for DoSto/Twindexx med høj indstigning. Man får også altid nogle lidt trælse områder på 1. sal over dørophænget i vogne med lav indstigning.

I Holland har NS dog bestilt halvandendækkertogsæt hvor endevognene er i en etage med niveaufri indstigning og mellemvognene er dobbeltdækkervogne med høj indstigning over bogierne.
Der er selvfølgelig de amerikanske KISS togsæt med to dørhøjder i samme vogn, men ellers giver det ikke mening med ekstra typer vognkasser på platformen, hvis det skal være billigt nok (TWINDEXX Vario blev jo solgt i en kæmpe rammeaftale på 800 vogne, mens KISS og lignende typisk sælges i mindre mængder pr udbud.)

Ideen med forskellig indstigningshøjde gælder jo også Railjets og iøvrigt i det igangværende Belgiske udbud på tre-vognstog med dobbeltdækker mellemvogn.

/Lasse

Gå op Sider:[1] 2 3 4
Motordriftens indførelse ved DSB
Motordriftens indførelse ved DSB

I Vingehjulet 1951 nr. 2 har vi fundet denne artikel, der beskriver nogle af de genvordigheder, DSB havde med den første motorvogn ´Hønen´ i 1923 til MR-vognene der blev bygget af A/S Frichs og A/S Scandia i fællesskab.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak