Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Toilet/teknikrum i Lint41 på Østbanen
Hej

Jeg var ud at køre med Østbanen igår. (2032-2132)
Ved første øjekast undret jeg mig over at der tilsyneladende var toilet i toget (som jeg kender det fra Arrivas), men her var der tale om et teknikrum. De togsæt der oprindeligt/normalt køre på Østbanen har ikke toilet i deres tog. Jeg har så fundet ud af at det muligvis er et sæt fra Odsherred, da de skulle have toilet i deres.

Spørgsmål er hvorfor er det et teknikrum og ikke et toilet og hvorfor kører sættet rundt på Østbanen?
Deler lokaltog togene efter godt befindende?

Hilsen Stennicke

LINT-togene, der i 2009 leveredes til brug for Østbanen, blev leveret uden toilet, da der ikke findes tømningsfaciliteter på Østbanen, ligesom der i Y-togene heller ikke havde været toilet.

Da Lokaltog/Østbanen i 2020 overtog trafikeringen af Lillebitte Syd, tilførtes materiel (med toilet) fra vest. På Østbanen er toiletterne "camoufleret" som teknikrum.

M.v.h.
Niels

Det hører i øvrigt med til "toiletsagen", som i øvrigt blev drøftet her: https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=165088 - at de 5 LINT-tog til Østbanen i 2009 blev leveret i h.t. Lokalbanens specifikationer for de i 2006 leverede gul/grå LINT til Nordsjælland, d.v.s. uden toilet (her er der fejl i databasen, Tommy), hvoraf 2 sæt jo kom til Østbanen 2009.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Frederiksværk, 10.02.2015 (nm).

M.v.h.
Niels

Citat fra: Niels Munch Dato 30/10-23, 14:06Ligesom der i Y-togene heller ikke havde været toilet.

Var der forskel på Y-togene? Jeg mener da at kunne huske, at der var toilet i Gribskovbanen i gamle dage, dengang det bare var et hul i bunden af toget. De blev vist så - af åbenlyse årsager - aflåst på et tidspunkt.

Citat fra: RasmusR Dato 30/10-23, 17:25
Citat fra: Niels Munch Dato 30/10-23, 14:06Ligesom der i Y-togene heller ikke havde været toilet.

Var der forskel på Y-togene? Jeg mener da at kunne huske, at der var toilet i Gribskovbanen i gamle dage, dengang det bare var et hul i bunden af toget. De blev vist så - af åbenlyse årsager - aflåst på et tidspunkt.

Ja, de kunne leveres med eller uden toilet efter banens ønske. Østbanens første to-vogns Y-tog af serie-5 blev leveret med toilet, medens den senere serie-7 ikke blev, og toiletterne i banens serie-5 blev herefter fjernet.

Du kan med fordel kigge i motormateriel 4.2 "Letbyggede motortog fra Uerdingen/Duewag" (bane bøger 2016 - ISBN 97887-91434-45-7).

M.v.h.
Nies

Gå op Sider:[1]

Østre Gasværk
Østre Gasværk

I jernbanekredse er Østre Gasværk mest kendt for sin unikke jernbane og de 3 små engelske sadeltanklokomotiver, der i over 70 år skubbede kulvogne op til de store retortovne. Her er historien om Østre Gasværk med fokus på værkets interne jernbane og det rullende materiel.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak