Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- Gennemkørsel på Århus H - undersøgelser af muligheder?
Gå ned Sider:[1] 2 3 ... 10
Jeg så at IDA Rail har med i deres forslag at man bør se på om man kan lave Århus H om til en banegård med gennemkørsel. Jeg har altid afskrevet ideen fordi at det vil være for dyrt, da der skal bores en tunnel, eller noget i den dur, og under pre-kilma paradigmet og med faldende investeringer i jernbanen, så ville det aldrig blive aktuelt. Nu er tingene begyndt at ændre sig, om mens at der på den hjemlige højrefløj stadigvæk hersker en ide om at gummihjul er nok, så er den modsatte erkendelse begyndt at brede sig i udlandet, og på EU niveau.
Det vil betyde at der skal investeres mere i offentlig transport og gods på bane i et andet niveau end vi har set de sidste par årtier, og så kunne gennemkørsel på Århus H komme på tale igen. Er der nogen som har links til mere info? Er der lavet nogle reelle undersøgelser af mulighederne?
Skal man lege med det, så kan man vel lave en godshunt, som allerede forslået og så er det primært passagertrafikken nordpå der skal ad det nye trace, så to spor vil være nok.

Gennemkørsel på Århus H - undersøgelser af muligheder?
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 30/10-23, 12:05.
Seneste redigering: 30/10-23, 12:09 af Per Holm
Der er lavet projekter. Jeg erindrer bla. et med nye hovedspor der var tænkt anlagt under Langelandsgade.

Shunt må der for nylig være blevet regnet på. Da jeg til et IDA-møde spurgte til en shunt-løsning tog det kun foredragsholderen 10 ms at finde svaret; at der ikke mellem de to strkn. 23 og 24 er fast bund at finde til for en rimelig penge at bygge shunt på.

I øvrigt vil der i Aarhus så opstå samme shunt-kontrovers som tilsvarende i København: De gamle hæderkronede hovedbanegårde vil frem over blive forbikørte af de gennemgående tog og stationer som "København Syd" og "Aarhus Vest" (for eks. ved Ringgadebroen) vil indtage den ny tids hovedroller.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: Per Holm Dato 30/10-23, 12:05Shunt må der for nylig være blevet regnet på. Da jeg til et IDA-møde spurgte til en shunt-løsning tog det kun foredragsholderen 10 ms at finde svaret; at der ikke mellem de to strkn. 23 og 24 er fast bund at finde til for en rimelig penge at bygge shunt på

Shunten er der blevet regnet på af Atkins, Sweco og Banedanmark, og det er desværre en tilbagevendende and, at det ikke skulle være muligt at bygge den meget korte shunt i det pågældende "våde" område. Shunten kan bygges, uden at det koster spidsen af en jetjager.

Shunten bliver desværre hele tiden blandet sammen med det tåbelige projekt om at flytte Aarhus H til Kongsvang, og så går der straks milliarder i den.

Jeg har sagt det før og jeg siger det igen: Lad Aarhus H blive liggende, hvor den gør. For der ligger den godt. Men byg shunten og lad godstogene (og de kommende formentlig flere godstog) og 2-4 daglige ekstra lyntog køre uden om Aarhus H via shunten.

Rapporten, hvor shunten og flytningen af Aarhus H blandes godt og grundigt sammen, kan læses her:

https://www.bane.dk/-/media/Bane/Borger/Baneprojekter/Kommende-projekter/Elektrificering-og-opgradering-Aarhus-H-_-Lindholm/Udflytning-Aarhus-H/Shunt-Ide-_-teknisk-notat-_1_.pdf

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen


Gennemkørsel på Århus H - undersøgelser af muligheder?
Af TroelsH. 30/10-23, 14:17.
Seneste redigering: 30/10-23, 14:19 af TroelsH
Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 30/10-23, 12:46
Citat fra: Per Holm Dato 30/10-23, 12:05Shunt må der for nylig være blevet regnet på. Da jeg til et IDA-møde spurgte til en shunt-løsning tog det kun foredragsholderen 10 ms at finde svaret; at der ikke mellem de to strkn. 23 og 24 er fast bund at finde til for en rimelig penge at bygge shunt på

Shunten er der blevet regnet på af Atkins, Sweco og Banedanmark, og det er desværre en tilbagevendende and, at det ikke skulle være muligt at bygge den meget korte shunt i det pågældende "våde" område. Shunten kan bygges, uden at det koster spidsen af en jetjager.

Shunten bliver desværre hele tiden blandet sammen med det tåbelige projekt om at flytte Aarhus H til Kongsvang, og så går der straks milliarder i den.

Jeg har sagt det før og jeg siger det igen: Lad Aarhus H blive liggende, hvor den gør. For der ligger den godt. Men byg shunten og lad godstogene (og de kommende formentlig flere godstog) og 2-4 daglige ekstra lyntog køre uden om Aarhus H via shunten.

Rapporten, hvor shunten og flytningen af Aarhus H blandes godt og grundigt sammen, kan læses her:

https://www.bane.dk/-/media/Bane/Borger/Baneprojekter/Kommende-projekter/Elektrificering-og-opgradering-Aarhus-H-_-Lindholm/Udflytning-Aarhus-H/Shunt-Ide-_-teknisk-notat-_1_.pdf

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen



"Prisen for anlæggelse af en dobbeltsporet godstogs-shunt anslås af Atkins Danmark til 140 mio. kr. eksl. moms ( ̃30/+50 %)."
Det var i 2001. Link, men det virker ikke lige nu.

https://aarhus.dk/media/7542/transportctr_konsekvenser_af_godstogsshunt.pdf

1) Århus H bliver ikke flyttet. Intercity kommer ikke til at stoppe andre steder end Århus H.
2) At lade tog køre uden om Århus H nordpå kommer ikke til at ske, da der ikke er passagerer til det.
3) En passager-trafik-tunnel er for at kunne sende flere tog igennem, så man udnytter kapaciteten bedre og måske reducerer rejsetiden en sjat og undgå at alle tog skal vende i Århus da den er en sækbanegård og det tager kapacitet. Det er den jeg er ude efter nogle bud på om der findes noget mere konkret end ideer.


Citat fra: TroelsH Dato 30/10-23, 14:17Det var i 2001. Link, men det virker ikke lige nu.
https://aarhus.dk/media/7542/transportctr_konsekvenser_af_godstogsshunt.pdf

.....men så virker dette link til WaybackMachine.

M.v.h.
Niels

"Prisen for anlæggelse af en dobbeltsporet godstogs-shunt anslås af Atkins Danmark til 140 mio. kr. eksl. moms ( ̃30/+50 %)."
Det var i 2001. Link, men det virker ikke lige nu.

https://aarhus.dk/media/7542/transportctr_konsekvenser_af_godstogsshunt.pdf


Linket virker fint. det downloader direkte rapporten som pdf.

Mvh.
Lars

Citat fra: Lars Dato 30/10-23, 14:43"Prisen for anlæggelse af en dobbeltsporet godstogs-shunt anslås af Atkins Danmark til 140 mio. kr. eksl. moms ( ̃30/+50 %)."
Det var i 2001. Link, men det virker ikke lige nu.

https://aarhus.dk/media/7542/transportctr_konsekvenser_af_godstogsshunt.pdf

Linket virker fint. det downloader direkte rapporten som pdf.

Fint og fint - jeg kommer ikke længere end hertil:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

..... og det gjorde TroelsH næppe heller.



Og det er en fejl 404 (ikke 40) som betyder "Filen findes ikke"

Ja, jeg fik filen uden bøvl og troede, at jeg kunne vedhæfte den her.


Mvh.
Lars

Så skulle den være der

Mvh.
Lars

Citat fra: TroelsH Dato 30/10-23, 14:17At lade tog køre uden om Århus H nordpå kommer ikke til at ske, da der ikke er passagerer til det.


Passagererne er der skam. Der bor 581.000 mennesker nord for Aarhus og nogle millioner syd for Aarhus.

Om shunten er en god idé, kræver en samfundsøkonomisk beregning. En sådan er endnu ikke lavet. Men en skrivebordsøvelse kom frem til en forrentning på mellem 5,8% og 11,6% og ingen har endnu skudt den analyse ned:

https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=76862

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Gennemkørsel på Århus H - undersøgelser af muligheder?
Af Niels Munch. 30/10-23, 18:06.
Seneste redigering: 30/10-23, 18:08 af Niels Munch
Citat fra: Lars Dato 30/10-23, 16:45Så skulle den være der

OK Lars, så har du nu henvist til 2 rapporter, nemlig - for god ordens skyld:

1. Notat om konsekvenser af en etablering af en godstogs-shunt i Århus. ÅRHUS AMT Natur og Miljø, Plansekretariatet, 16. november 2001.

2. Indledende screening af ny Aarhus H, ved Kongsvang og etablering af shunt mellem banerne mod syd og nord. Udarbejdet af Atkins og Sweco 19/11 2015.

..... og for også at (vi andre kan) holde tungen lige i munden.

M.v.h.
Niels

Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 30/10-23, 17:27
Citat fra: TroelsH Dato 30/10-23, 14:17At lade tog køre uden om Århus H nordpå kommer ikke til at ske, da der ikke er passagerer til det.


Passagererne er der skam. Der bor 581.000 mennesker nord for Aarhus og nogle millioner syd for Aarhus.

Udfordringen er at langt det meste af trafikken omkring Århus er trafik til/fra byen, ligesom det i øvrigt forholder sig i København. Fra Banedanmarks screening om udflytning af Århus H:

CitatDer foretages ca. 7,1 mio. togrejser til og fra Aarhus H.
...
Der foretages ca. 1,1 mio. rejser igennem Aarhus, hvor der ikke skiftes tog. Der til kommer ca. 0,5 mio. rejser, hvor der skiftes tog.

Et lignende billede tegner sig på motorvejen rundt om Århus, på trods af at det er den ganske direkte vej uden om byen. Måske vil der, engang langt ude i fremtiden, være plads og marked til at have enkelte direkte tog til fra Ålborg til Odense og København. Men er der ikke mange andre ting der giver mening at bygge først?

Gennemkørsel på Århus H - undersøgelser af muligheder?
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 30/10-23, 18:39.
Seneste redigering: 30/10-23, 18:42 af Thomas Boberg Nielsen
CitatDer foretages ca. 7,1 mio. togrejser til og fra Aarhus H.
...
Der foretages ca. 1,1 mio. rejser igennem Aarhus, hvor der ikke skiftes tog

(...)

Måske vil der, engang langt ude i fremtiden, være plads og marked til at have enkelte direkte tog til fra Ålborg til Odense og København. Men er der ikke mange andre ting der giver mening at bygge først?

Efter min opfattelse er der allerede i dag et potentielt marked for direkte rejser uden om Aarhus - et marked der som minimum ville kunne bære en morgenlyntogsforbindelse og en eftermiddagslyntogsforbindelse i hver retning Aalborg-København med stop ved visse stationer henholdsvis nord og syd for Aarhus. Det er ærgerligt, at ingen endnu har foretaget en professionel analyse.

Argumentet, at der er flere, der skal til/fra Aarhus end gennem Aarhus er et lødigt argument. Men det ændrer ikke ved det faktum, at der allerede i dag er 1,1 mio. passageren, der rejser gennem Aarhus uden togskift og som alle får deres rejse forlænget med ca. 15 minutter (og ikke de "3-6 minutter", som Banedanmark fejlagtigt anfører).

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen



Hvis rejsetiden kommer langt nok ned kan toget vel være et reelt alternativ for fly og så er det spørgsmålet hvor mange der flytter fra fly til tog - ud over de 1,1 mill.

Gå op Sider:[1] 2 3 ... 10

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak