Citat fra: anho Dato 2/11-23, 20:38Citat fra: TroelsH Dato 2/11-23, 20:10Der også forskel på hvad din bærbare kan og hvad en pc der er tilsluttet 230v kan, selvom at de begge er computere.
Dette argument har ingen direkte parallel hos togene.
Citat fra: TroelsH Dato 2/11-23, 20:1014 mia kr er alligevel en sjat.
https://www.ft.dk/samling/20201/almdel/TRU/bilag/151/2330425.pdf
Væsentligt billigere end en fuld elektrificering.
Citat fra: TroelsH Dato 2/11-23, 20:10Region Sjælland stopper indkøb af batteritog til dels fordi at de er dyrere i drift og indkøb end de havde budgetteret med.
https://www.tv2east.dk/region-sjaelland/koeb-af-nye-batteritog-koerer-af-sporet-udbud-annulleres
Dyrere end de havde budgetteret med til indkøb. Men ikke nødvendigvis dyrere over hele deres levetid, eller for dyre til at give mening. Der er også betydelige vedligeholdelsesomkostninger ved et kørestrømsanlæg, som man undgår ved at bruge batteritog.
Citat fra: TroelsH Dato 2/11-23, 20:10"Batteritog bør ikke erstatte en elektrificering af jernbanestrækningerne Holbæk-Kalundborg, Vejle-Herning-Struer samt Lindholm-Hjørring-Frederikshavn" skriver IDA Rail. Fuld tekst nedenfor.
Enig med mine fagfæller.
https://pro.ing.dk/mobilitytech/holdning/hold-fast-i-elektrificeringsplanen-her-dur-batteritogene-ikke
Nu har du jo så også flyttet målet rimelig langt.
Før sagde du at batteritog ikke gav mening overhovedet, nu er du så rykket over til at de ikke giver mening på tre specifikke strækninger - og det første var jeg uenig med, men det andet er jeg rimelig enig med.
Netop på grund at godstogsdriften synes jeg at man bør elektrificere både til Kalundborg, Hirtshals og Frederikshavn. Den Skrå Bane er måske lidt mindre nødvendig: hvis man kan få batteritog der kan køre 200 km/t under køretråd og så fortsætte med omkring 120 km/t på batteri, så er det tilstrækkeligt til at opretholde den direkte intercity-drift til Herning, Holstebro og Struer. Hvis det ikke er muligt, bør man elektrificere med køretråd.
Du misrepræsenterer desuden din egen kilde. Det er ikke IDA Rail der skriver den artikel. Det er et bestyrelsesmedlem der skriver det som hans egen holdning. Ikke på vegne af organisationen. Hvad med at prøve at formulere et sammenhængende argument, i stedet for bare at kaste tal (hvoraf nogle er taget ud af kontekst) ud?
Kort sagt: de fleste analyser viser, at hvis der kører mere end fire tog i timen (2 pr retning pr time), og/eller hvis der er betydelig godstrafik, bør man elektrificere med køretråd. Ellers kan man godt nøjes med batteri-elektrificering. Og ja, batteri-elektrificering kan i disse tilfælde også være billigere på lang sigt.
Jeg skrev om min holdning som udgangspunkt og spurte efter nogle kilder, så jeg kunne blive klogere på den del. Jeg tænker at det er derfor at man deltager i debatten på et onlinefora.
Korrekt, den ene er en letbane-enthusiast. IDAR skriver dog nogenlunde det samme i deres infrastrukturplan og tilføjer at:
"Elektrificering med køreledninger er dog, med kendt batteriteknologi, på langt sigt
økonomisk sammenligneligt med batteridrift, ligesom batteriernes klima- og miljø-
mæssige ulemper undgås.
Der henvises her til rapporten Analyse af batteritogsdrift i Nordvestsjælland, DSB,
Transport- og Boligministeriet og Movia, 201913, hvori det vises, at omkostningerne til
konventionel elektrificering og batteritogsdrift over 50 år vil være ens, jf. figur 9"
https://ida.dk/media/8118/ida-rail-forslag-til-trafikerings-og-infrastrukturplan-for-jernbanen-2030.pdfSå man burde nok prioritere at få det hele ombygget på sigt, men ud fra en prioriteringsliste.
Ang ang den skrå bane, men mener at fordelen ved at kunne køre IC5 Kbh-Vejle-Herning og videre er den ene fordel ved elektrificering, og den anden er at jeg tror at vi ender med en håndfuld kombiterminaler i Jylland. Padborg, Taulov, Esbjerg, Herning, Århus, Ålborg, Hirtshals og Frederikshavn, og hvis den elektrificeres til Herning, så kan de modtage et helt tog fra udlandet, og uden at det skal have andet lokomotiv fra Vejle/Fredericia. Så man slå flere fluer med et smæk.
Sidst tænker jeg at man skal overveje Bramming-Tønder og om det kan opgraderes til godsdrift som fail over, eg det behøver ikke have 100% samme kapacitet, men nok til at det kan aflaste. Det afhænger også af hvordan det ser ud syd for grænsen.