Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- XLoad - Så lærte Siemens mig et nyt ord.
XLoad - Så lærte Siemens mig et nyt ord.
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 4/11-23, 08:49.
Seneste redigering: 4/11-23, 08:51 af Per Holm
Nok har vi ikke høje bjerge men vi har Storebæltsforbindelsen som skulle være vor pt. stejleste strækning. Mon vi kommer til at se XLoad her?

 https://www.mobility.siemens.com/global/de/portfolio/schiene/fahrzeuge/lokomotiven/vectron/ac-dc-ms.html

https://www.mobility.siemens.com/global/en/portfolio/rail/rolling-stock/locomotives/vectron/ac-dc-ms.html

Godtnok ikke den mest oplysende præsentation men det er hvad de har lagt ud.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: Per Holm Dato  4/11-23, 08:49Nok har vi ikke høje bjerge men vi har Storebæltsforbindelsen som skulle være vor pt. stejleste strækning. Mon vi kommer til at se XLoad her?

Den har været der:

De brugere enormt mange ord på at omtale XLoad, uden rent faktisk at forklare hvad det gør 🤪

Så vidt jeg kan se, er det nogle ekstra dysser, der sprøjter et eller andet ned på skinnerne. Men jeg kan ikke lure om det bare er ekstra sand, eller om det er et andet materiale eller en væske.

(De almindelige sandingsdysser sidder helt op af hjulene på forreste akse)

Citat fra: RasmusD Dato  4/11-23, 15:20De brugere enormt mange ord på at omtale XLoad, uden rent faktisk at forklare hvad det gør 🤪

Så vidt jeg kan se, er det nogle ekstra dysser, der sprøjter et eller andet ned på skinnerne. Men jeg kan ikke lure om det bare er ekstra sand, eller om det er et andet materiale eller en væske.

XLoad omfatter forskellige tiltag som muliggør en starttrækkraft på 350 kN, hvor DSB's lokomotiver f. eks. kun har 320 kN.

De dyser du ser i videoen er monterede specielt til det trækkraftforsøg som omtales. De sprayer vand på skinnerne, for at skabe en slags worst-case for forsøget - våde skinner er glattere end tørre.

Gå op Sider:[1]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak