Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- HH-Tunnel - Generel Diskussion
Gå ned Sider: 1 ... 6 7 [8] 9
Citat fra: TWB Dato 14/11-23, 16:57
Citat fra: tgsen Dato 14/11-23, 13:15fra rapporten, afsnit 2.7
"I en evt. senere undersøgelsesfase kan løsningerne udvikles og optimeres med
henblik på at billiggøre projektet og få en bedre balance mellem omkostninger og
gevinster. F.eks. kan muligheden for kortere linjeføring og løsninger med sænketunnel undersøges nærmere."
Hvilket i bund og grund blot fortæller at der formentlig alene er tale om et bestillingsarbejde som ingen forventer har gang på denne jord.

Alternativt at man reelt ser efter andre løsninger.
Ih, hvor ved du dog alle de ting fra? Jeg ønsker mig tit at jeg kuunne se andres skjulte motiver og hensigter med samme lethed.

Citat fra: tgsen Dato 14/11-23, 17:34Ih, hvor ved du dog alle de ting fra? Jeg ønsker mig tit at jeg kuunne se andres skjulte motiver og hensigter med samme lethed.

Nu, hvor det fornemmes, at tråden glider væk fra emner 'af almen interesse', kunne I så ikke gå udenfor og rive hovederne af hinanden?

Citat fra: Niels Munch Dato 14/11-23, 20:35
Citat fra: tgsen Dato 14/11-23, 17:34Ih, hvor ved du dog alle de ting fra? Jeg ønsker mig tit at jeg kuunne se andres skjulte motiver og hensigter med samme lethed.

Nu, hvor det fornemmes, at tråden glider væk fra emner 'af almen interesse', kunne I så ikke gå udenfor og rive hovederne af hinanden?

Arh nu må du ikke ødelægge den gode stemning!

Det er alligevel forfriskende, at der er to flammekrigere, der kaster napalm og dårlige argumenter mod hinanden, i stedet for, som vanligt, at det kun er én mod rosset!

Lav nogle popcorn eller skænk en god øl - og nyd showet.. :)

Citat fra: mikkelwf Dato 14/11-23, 20:52Lav nogle popcorn eller skænk en god øl - og nyd showet.. :)

Hehe, i et "show" af den læææængde, går enhver nydelse tabt.

HH-Tunnel - Generel Diskussion
Af hummel_62, Biltris trinbræt. 15/11-23, 10:08.
Citat fra: stassc Dato  8/11-23, 02:19Jeg er stor fan af en HH tunnel plus en Ring5 jernbane til at lede gods uden om  KBH  og samtidig  give  "fingerspidserne" en  forbindelse.

Men jeg tror ikke paa at projektet nogensinde kan  ske. for stor modstand mod Ring5 banen.

HH uden Ring5, isaer hvis  der kommer Stog paa kystbanen som jeg haaber,  ser jeg ikke  som et serioest alternativ. 

ja men nu må nordsjælland ligge sine fine fornemmelser på hylden.
de vil ikke have vindmøller, grusgrave, jernbaner og motorveje.

en ring 5 fra kyst til kyst motorvej og jernbane ville være en gevinst

HH-Tunnel - Generel Diskussion
Af TWB. 15/11-23, 10:52.
Seneste redigering: 15/11-23, 10:56 af TWB
Citat fra: hummel_62 Dato 15/11-23, 10:08
Citat fra: stassc Dato  8/11-23, 02:19Jeg er stor fan af en HH tunnel plus en Ring5 jernbane til at lede gods uden om  KBH  og samtidig  give  "fingerspidserne" en  forbindelse.

Men jeg tror ikke paa at projektet nogensinde kan  ske. for stor modstand mod Ring5 banen.

HH uden Ring5, isaer hvis  der kommer Stog paa kystbanen som jeg haaber,  ser jeg ikke  som et serioest alternativ. 

ja men nu må nordsjælland ligge sine fine fornemmelser på hylden.
de vil ikke have vindmøller, grusgrave, jernbaner og motorveje.

en ring 5 fra kyst til kyst motorvej og jernbane ville være en gevinst
Hvor mange trafikordfører kender du i Folketinget som taler om ring 5 eller ring 6?
Og slet ikke i forhold til godstog.

Man ved godt inde på Slotsholmen at en ring 5 eller 6 med 4-6 godstog i timen ikke kan gennemføres grundet voldsom lokal modstand fra såvel borgere, kommuner og naturorganisationer.

Hvorfor er den svenske regering ikke mere optaget af at få en HH-forbindelse?

De lurerpasser og ser hvad de kan få Danmark til at betale af infrastrukturfor at lade svenske godstog køre gennem Danmark og hvad de i den sidste ende skal give for transit.

Dybest set de nok ligeglad med hvor. Blot prisen er lav nok.

Alternativt ser den svenske regering på det projekt fra 2013 hvor firmaet Skanska skulle komme med en vurdering om det var muligt at lave en 100 km lang tunnel fra Trelleborg til Tyskland.
Alene til godstog.

Det har ikke for mig været muligt at finde information om hvad denne undersøgelse endte ud med.

Men jeg har svært ved at se at det skulle være en umulig opgave.

Tværtimod.

Man kunne sikkert lave den til at benytte førerløse lokomotiver til at køre  i tunnellen.

Dermed kunne risikoen for evt. brand reduceres da man kunne pumpe f.eks. CO2 ved tegn på overophedning eller brand i en godsvogn.

Med elektriske lokomotiver uden pantograf kunne højden på tunnellen reduceres med måske 1/2-1 m og strømforsyning kunne ske enten med batteritog eller strømskinne.

Det skal også huskes at de 3 sydsvenske byer - Helsingborg, Landskrona og Malmø har hver deres interesse i hvilken fast forbindelse der evt. yderligere skulle være mellem Danmark og Sverige.

HH-Tunnel - Generel Diskussion
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 15/11-23, 11:51.
Citat fra: hummel_62 Dato 15/11-23, 10:08ja men nu må nordsjælland ligge sine fine fornemmelser på hylden.
de vil ikke have vindmøller, grusgrave, jernbaner og motorveje.
Well, der er rigtig mange i Nordsjælland der gerne ser motorvej helt til nord for Hillerød (er besluttet og igang) og gerne helt til syd for Helsinge faktisk og ude vest på er der også mange der gerne ser Frederikssundmotorvejen færdiggjort og der er borgmestre (der ikke ved bedre) der har våde drømme om S-tog med 20 minutters drift til Tisvilde og Gilleleje.
Så jeg ved ikke hvorfra du har den opfattelse.

HH-Tunnel - Generel Diskussion
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 15/11-23, 12:49.
Citat fra: TWB Dato 15/11-23, 10:52Det har ikke for mig været muligt at finde information om hvad denne undersøgelse endte ud med.

Men jeg har svært ved at se at det skulle være en umulig opgave.


Du finder en række url's i bunden af Wikipedia-artiklen derom. Men som der står skrevet: Business-casen kan blive en hindring.

https://de.wikipedia.org/wiki/Ostsee-Bahntunnel

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

HH-Tunnel - Generel Diskussion
Af hummel_62, Biltris trinbræt. 15/11-23, 12:58.
Citat fra: TWB Dato 15/11-23, 10:52
Citat fra: hummel_62 Dato 15/11-23, 10:08
Citat fra: stassc Dato  8/11-23, 02:19Jeg er stor fan af en HH tunnel plus en Ring5 jernbane til at lede gods uden om  KBH  og samtidig  give  "fingerspidserne" en  forbindelse.

Men jeg tror ikke paa at projektet nogensinde kan  ske. for stor modstand mod Ring5 banen.

HH uden Ring5, isaer hvis  der kommer Stog paa kystbanen som jeg haaber,  ser jeg ikke  som et serioest alternativ. 

ja men nu må nordsjælland ligge sine fine fornemmelser på hylden.
de vil ikke have vindmøller, grusgrave, jernbaner og motorveje.

en ring 5 fra kyst til kyst motorvej og jernbane ville være en gevinst
Hvor mange trafikordfører kender du i Folketinget som taler om ring 5 eller ring 6?
Og slet ikke i forhold til godstog.

Man ved godt inde på Slotsholmen at en ring 5 eller 6 med 4-6 godstog i timen ikke kan gennemføres grundet voldsom lokal modstand fra såvel borgere, kommuner og naturorganisationer.

Hvorfor er den svenske regering ikke mere optaget af at få en HH-forbindelse?

De lurerpasser og ser hvad de kan få Danmark til at betale af infrastrukturfor at lade svenske godstog køre gennem Danmark og hvad de i den sidste ende skal give for transit.

Dybest set de nok ligeglad med hvor. Blot prisen er lav nok.

Alternativt ser den svenske regering på det projekt fra 2013 hvor firmaet Skanska skulle komme med en vurdering om det var muligt at lave en 100 km lang tunnel fra Trelleborg til Tyskland.
Alene til godstog.

Det har ikke for mig været muligt at finde information om hvad denne undersøgelse endte ud med.

Men jeg har svært ved at se at det skulle være en umulig opgave.

Tværtimod.

Man kunne sikkert lave den til at benytte førerløse lokomotiver til at køre  i tunnellen.

Dermed kunne risikoen for evt. brand reduceres da man kunne pumpe f.eks. CO2 ved tegn på overophedning eller brand i en godsvogn.

Med elektriske lokomotiver uden pantograf kunne højden på tunnellen reduceres med måske 1/2-1 m og strømforsyning kunne ske enten med batteritog eller strømskinne.

Det skal også huskes at de 3 sydsvenske byer - Helsingborg, Landskrona og Malmø har hver deres interesse i hvilken fast forbindelse der evt. yderligere skulle være mellem Danmark og Sverige.


Jeg hører hvad du siger, men du har helt ret. det bliver ikke nemt. Der må landets tav så træde til.
Slotsholm, ja ....


100 km tunnel det er jo bare Femern x2. så kan de måske få brugt fabrikken lidt mere

Citat fra: Michael Deichmann Dato 15/11-23, 11:51
Citat fra: hummel_62 Dato 15/11-23, 10:08ja men nu må nordsjælland ligge sine fine fornemmelser på hylden.
de vil ikke have vindmøller, grusgrave, jernbaner og motorveje.
Well, der er rigtig mange i Nordsjælland der gerne ser motorvej helt til nord for Hillerød (er besluttet og igang) og gerne helt til syd for Helsinge faktisk og ude vest på er der også mange der gerne ser Frederikssundmotorvejen færdiggjort og der er borgmestre (der ikke ved bedre) der har våde drømme om S-tog med 20 minutters drift til Tisvilde og Gilleleje.
Så jeg ved ikke hvorfra du har den opfattelse.

Det er lidt morsomt, at de to projekter du nævner er projekter, hvor de fordele, som høstes er lokale. Til hjælp for perspektivering får du lige en håndfuld eksempler, som det tog mig 3 minutter at google frem. Fælles for dem er, at de har et perspektiv, som rækker ud over Nordsjælland.

https://nyheder.tv2.dk/samfund/2022-04-20-nordsjaellandske-kommuner-takker-nej-til-vindmoeller-i-forvejen-har-de-ikke-en-eneste

https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/13678596/hillerod-producerer-mest-gron-strom-i-nordsjaelland?publisherId=10473801

https://helsingordagblad.dk/helsingoer/protestgruppe-gaar-til-kamp-mod-hh-forbindelse-skal-i-graven-i-stedet-for-i-oeresund

https://www.sn.dk/danmark/politikere-om-ring-5-i-nordsjaelland-nej-tak-2/

https://www.tv2kosmopol.dk/frederikssund/naboer-protesterer-mod-gigantisk-solcellepark-det-er-helt-ude-af-proportioner

Citat fra: hummel_62 Dato 15/11-23, 12:58Jeg hører hvad du siger, men du har helt ret. det bliver ikke nemt. Der må landets tav så træde til.
Slotsholm, ja ....


100 km tunnel det er jo bare Femern x2. så kan de måske få brugt fabrikken lidt mere
18km * 2 = 36km.
Jeg har regnet det efter på min personlige computer.

DSBs tarv =/= landets tarv.

HH-Tunnel - Generel Diskussion
Af tgsen. 15/11-23, 15:27.
Seneste redigering: 15/11-23, 15:30 af tgsen
Citat fra: Jensen123 Dato 15/11-23, 14:34
Citat fra: Michael Deichmann Dato 15/11-23, 11:51
Citat fra: hummel_62 Dato 15/11-23, 10:08ja men nu må nordsjælland ligge sine fine fornemmelser på hylden.
de vil ikke have vindmøller, grusgrave, jernbaner og motorveje.
Well, der er rigtig mange i Nordsjælland der gerne ser motorvej helt til nord for Hillerød (er besluttet og igang) og gerne helt til syd for Helsinge faktisk og ude vest på er der også mange der gerne ser Frederikssundmotorvejen færdiggjort og der er borgmestre (der ikke ved bedre) der har våde drømme om S-tog med 20 minutters drift til Tisvilde og Gilleleje.
Så jeg ved ikke hvorfra du har den opfattelse.

Det er lidt morsomt, at de to projekter du nævner er projekter, hvor de fordele, som høstes er lokale. Til hjælp for perspektivering får du lige en håndfuld eksempler, som det tog mig 3 minutter at google frem. Fælles for dem er, at de har et perspektiv, som rækker ud over Nordsjælland.

https://nyheder.tv2.dk/samfund/2022-04-20-nordsjaellandske-kommuner-takker-nej-til-vindmoeller-i-forvejen-har-de-ikke-en-eneste

https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/13678596/hillerod-producerer-mest-gron-strom-i-nordsjaelland?publisherId=10473801

https://helsingordagblad.dk/helsingoer/protestgruppe-gaar-til-kamp-mod-hh-forbindelse-skal-i-graven-i-stedet-for-i-oeresund

https://www.sn.dk/danmark/politikere-om-ring-5-i-nordsjaelland-nej-tak-2/
'Mette Thiesen, Nye Borgerlige, sagde også nej til Ring 5.

"Det gælder både den sydlige og den nordlige del. Vi siger ja til investering i Nordsjælland i form af færdiggørelsen af Hillerødmotorvejen og Frederikssundmotorvejen, men vi skal bevare vores naturværdier," sagde hun.'
Citathttps://www.tv2kosmopol.dk/frederikssund/naboer-protesterer-mod-gigantisk-solcellepark-det-er-helt-ude-af-proportioner

De tænker godt nok underligt i Nordsjælland.
Jeg prøver at rekonstruere hvad der foregår  hovedet på dem. Jeg er kommet frem til at tilstedeværelsen af tyske elle svenske passanter vil få deres blomster til at visne, i modsætning til deres egne biler.

HH-Tunnel - Generel Diskussion
Af TWB. 15/11-23, 17:34.
Citat fra: Per Holm Dato 15/11-23, 12:49Du finder en række url's i bunden af Wikipedia-artiklen derom. Men som der står skrevet: Business-casen kan blive en hindring.

https://de.wikipedia.org/wiki/Ostsee-Bahntunnel
Jeg savner hvad Skanka så nået frem til.
Og den tunnel de omtaler med op til 200 km/h giver ikke meget plads til godstoge ifald man fastholder at godstoge skal holdes adskilt fra persontog.

Citat fra: TWB Dato 15/11-23, 17:34Jeg savner hvad Skanka så nået frem til.

I 2013 forlød det, at Skanska's geologiske undersøgelse visar att det är fullt möjligt att bygga en tågtunnel under Östersjön. Trelleborg och Stralsund betraktas som lämpliga städer för tunnelns ändar.

Kilde: https://www.infrastrukturnyheter.se/20190804/10687/trelleborg-strategiskt-bra-tunnel-till-tyskland .

Tunnelen ses ikke at indgå i den officielle svenske infrastrukturplanlægning.

HH-Tunnel - Generel Diskussion
Af TWB. 15/11-23, 19:36.
Citat fra: Niels Munch Dato 15/11-23, 18:53
Citat fra: TWB Dato 15/11-23, 17:34Jeg savner hvad Skanka så nået frem til.

I 2013 forlød det, at Skanska's geologiske undersøgelse visar att det är fullt möjligt att bygga en tågtunnel under Östersjön. Trelleborg och Stralsund betraktas som lämpliga städer för tunnelns ändar.

Kilde: https://www.infrastrukturnyheter.se/20190804/10687/trelleborg-strategiskt-bra-tunnel-till-tyskland .

Tunnelen ses ikke at indgå i den officielle svenske infrastrukturplanlægning.

Tak.

Hvorvidt det indgår aktuelt i de svenske planer er vel uinteressant.

Det interessante er at det er muligt og dermed kan bruges som løftestang til at få reduceret afgiften for godstog i transit gennem Danmark.

Gå op Sider: 1 ... 6 7 [8] 9
Skive - Vestsalling Jernbane 1924 - 1964
Skive - Vestsalling Jernbane 1924 - 1964

Dette hæfte på 32 sider om Vestsallingbanen blev udgivet af Jernbanehistorisk Selskab i 1964 i anledning af banens 40 års jubilæum. I hæftet fortælles om banens forhistorie, anlæg, drift, stationer rullende materiel, nedlæggelsen osv.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak