Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Billeder og video

- Aalborg: Dagligdag før sporombygning, signalprogram og elektrificering
Gå ned Sider: 1 [2]
Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 23/05-24, 22:25For så vidt angår spor 17, ser det alligevel ud til, at sporet overlever. Det bliver dog afkortet, og sporskiftet ilægges ca. 200 meter længere mod nord. Det vil på ovenstående foto være nogenlunde dér, hvor spunsen ophører.

Ja, spor 17 overlever inkl. risteperronen og vil have plads til ca. 120 m tog.
Spor 16 forsvinder så kørsel fra p-risten til spor 17 skal ske via spor 4.

Aalborg: Vibrations- og støjfri spuns
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 28/05-24, 20:53.
Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 23/05-24, 15:07
Efter etape 22.

Kendes der andre sporsænkninger, hvor man har bygget spuns inde under en eksisterende vejoverføring?
 

Jeg går og lurer lidt på, hvordan de foretager den sporsænkning inde under Vesterbro-viadukten, og har fundet ud af, hvordan de driver spunsen ned i jorden: De anvender en maskine af mærket Giken og med navnet Silent Piler. Den kan ses på en Youtube-video her:

https://www.youtube.com/watch?v=BMTvdBP12sw

Det er smart, at den kan "køre" oven på den spuns, som den allerede har drevet ned.

Nedenstående billede er taget i går 27. maj 2024. Den nævnte Giken-maskine er blå og ses længst væk fra fotografen. I baggrunden ses den spuns, der allerede er drevet ned.

Til venstre ligger der spuns, der venter på at blive drevet ned.

Billedet er klikbart.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen







Spor 0 ved den østligste perron er også ved at blive taget op.

Gå op Sider: 1 [2]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak