Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Kalundborg... Novo
Gå ned Sider:[1] 2 3 4
Kalundborg... Novo
Af Frank Poulsen. 12/11-23, 21:01.
Den anden dag kom det jo frem at Novo Nordisk bruger 42 milliarder på at udvide deres fabrik i Kalundborg, frem mod 2030.... Ja du læste rigtig... 42 milliarder!!! Det er jo voldsomt mange penge. I byggefasen ville det beskæftige 3000, og når færdig ville der være fast arbejde til 800 mere...

Det får mig igen til at bringe min kæphest frem... Gendanne banen Slagelse - Kalundborg, via Høng. 20 km nyt spor. Og så også gerne med en sløjfe vest for Ringsted så man kan køre Næstved - Kalundborg.

Mine hjemme udregnede tider:

I dag:

Næstved - Kalundborg:

Bil ca. 1 time og 15 min
Rejseplanen: 2 timer og 5 min (via Roskilde!) eller 1 time og 37 via Ringsted - Slagelse og bus Slagelse - Kalundborg
Mit forslag med direkte tog Næstved - Kalundborg. (Stop i Næstved - Glumsø - Sorø - Slagelse - Høng - Kalundborg Øst - Kalundborg). Evt med start helt nede i Nykøbing F, eller Vordingborg. mit tidsgæt er ca. 55-60 min.

Slagelse - Kalundborg:
Bil ca. 45 min
Rejseplanen: 55 min i bus
Mit forslag ca. 25-30 min.

Der er så mange pendlere til Kalundborg, og ikke kun Novo jo, men den offentlige trafik er så ensrettet deroppe... Næstved - Slagelse er store byer. Og man skal så flette ud efter et Ringsted tog så folk fra Ringsted nemt kan skifte i Sorø eller Slagelse. og omvendt retur selvfølgelig.

Jeg snakker om udvidelse af Dobbeltspor Slagelse - Høng (Måske bare lige når du er kommet ud af Slagelse, og enkeltspor det sidste stykke ind), Enkeltspor Høng op til Kalundborg banen. Det giver ca. 30 km spor. Og så en sløjfe vest for Ringsted på måske 5 km (Dobbeltsporet for ikke at fange låst på de andre dobbeltsporede retninger og blandet trafik).

Altså i alt ca. 40 km spor og elektrificering eller bare købe batteritog der jo kan lade det meste af vejen selvfølgelig. Billundbanen var nede i 50 millioner pr. km. Det giver så 2 milliarder. Men så lad os sige 2,5 milliarder. Priserne er steget og det skal jo ikke bygges til 200, men måske bare regionaltog med 140/160.

Men når Novo selv invsterer 42 milliarder... Kan man så ikke ofre 2,5... Det giver nogle utrolige tidsbesparelser... Og nye tværforbindelser på Sjælland så alt ikke går i retning af Kbh. Der sker mere uden for hovedstaden end man lige tror!

Her et kort overblikskort.


Kalundborg... Novo
Af Krabsen. 12/11-23, 21:26.
Citat fra: Frank Poulsen Dato 12/11-23, 21:01I byggefasen ville det beskæftige 3000, og når færdig ville der være fast arbejde til 800 mere...
Mon ikke formuleringen burde være:

I byggefasen vil det beskæftige 3000, og når færdig er der formentlig fast arbejde til 800. (på det tidspunkt er de 3.000 gået hjem)

Byggefasen er i øvrigt uinteressant - en evt. nyanlagt jernbane er ikke færdig før byggeriet, så 3.000 skal ikke med i regnestykket (og lyder lidt vel højt sat..)

Kalundborg... Novo
Af mpp. 12/11-23, 21:58.
Det er da noget der er blevet nævnt før og givet at man allerede snakker om at udvide landevejen fra Sydmotorvejen til Næstved til motorvej og at lave en ny motorvej Næstved–Slagelse er det jo oplagt at man så på om ikke en jernbane også ville kunne noget. Man kunne også se om det ville være en bedre vej at lave godsbetjening til Kalundborg end via Holbæk og Roskilde hvilket vel kunne afhjælpe behovet for en motorvej til Kalundborg.

Hvorom alting er, så er det godt med trafikvisioner, der ikke er bundet op på at vi skal køre hurtigere til, fra og mellem de store byer men at man skal bruge toget til bredt at forbinde landet – det ville denne her bane og den foreslåede trafikbetjening jo være et meget godt eksempel på.

Kalundborg... Novo
Af tgsen. 12/11-23, 22:51.
Citat fra: Frank Poulsen Dato 12/11-23, 21:01Den anden dag kom det jo frem at Novo Nordisk bruger 42 milliarder på at udvide deres fabrik i Kalundborg, frem mod 2030.... Ja du læste rigtig... 42 milliarder!!! Det er jo voldsomt mange penge. I byggefasen ville det beskæftige 3000, og når færdig ville der være fast arbejde til 800 mere...

Det får mig igen til at bringe min kæphest frem... Gendanne banen Slagelse - Kalundborg, via Høng. 20 km nyt spor. Og så også gerne med en sløjfe vest for Ringsted så man kan køre Næstved - Kalundborg.

Mine hjemme udregnede tider:

I dag:

Næstved - Kalundborg:

Bil ca. 1 time og 15 min
Rejseplanen: 2 timer og 5 min (via Roskilde!) eller 1 time og 37 via Ringsted - Slagelse og bus Slagelse - Kalundborg
Mit forslag med direkte tog Næstved - Kalundborg. (Stop i Næstved - Glumsø - Sorø - Slagelse - Høng - Kalundborg Øst - Kalundborg). Evt med start helt nede i Nykøbing F, eller Vordingborg. mit tidsgæt er ca. 55-60 min.

Slagelse - Kalundborg:
Bil ca. 45 min
Rejseplanen: 55 min i bus
Mit forslag ca. 25-30 min.

Der er så mange pendlere til Kalundborg, og ikke kun Novo jo, men den offentlige trafik er så ensrettet deroppe... Næstved - Slagelse er store byer. Og man skal så flette ud efter et Ringsted tog så folk fra Ringsted nemt kan skifte i Sorø eller Slagelse. og omvendt retur selvfølgelig.

Jeg snakker om udvidelse af Dobbeltspor Slagelse - Høng (Måske bare lige når du er kommet ud af Slagelse, og enkeltspor det sidste stykke ind), Enkeltspor Høng op til Kalundborg banen. Det giver ca. 30 km spor. Og så en sløjfe vest for Ringsted på måske 5 km (Dobbeltsporet for ikke at fange låst på de andre dobbeltsporede retninger og blandet trafik).

Altså i alt ca. 40 km spor og elektrificering eller bare købe batteritog der jo kan lade det meste af vejen selvfølgelig. Billundbanen var nede i 50 millioner pr. km. Det giver så 2 milliarder. Men så lad os sige 2,5 milliarder. Priserne er steget og det skal jo ikke bygges til 200, men måske bare regionaltog med 140/160.

Men når Novo selv invsterer 42 milliarder... Kan man så ikke ofre 2,5... Det giver nogle utrolige tidsbesparelser... Og nye tværforbindelser på Sjælland så alt ikke går i retning af Kbh. Der sker mere uden for hovedstaden end man lige tror!

Her et kort overblikskort.
Det ville være nyttigt efter Kattegatforbindelsen bliver bygget.

Kalundborg... Novo
Af andersj, Aalborg. 12/11-23, 23:05.
Der er en generel udfordring med betjening af især industriarbejdspladser, men også arbejdspladser generelt med kollektiv trafik. Den udfordring er at du har maksimalt pres i et meget kort tidsrum om morgenen og igen om eftermiddagen på hverdage. Øvrig tid er der tæt på ingen efterspørgsel.

Det hænger bare ikke sammen i forhold til at anlægge en masse ny infrastruktur, som en helt ny jernbane vil være. I udlandet ser man også sjældent eksempelvis sporvogns- eller metrolinjer gå ud til industriområder, medmindre de ligger på vejen ud til en anden destination.

Ved sådan en betjening vinder bussernes fleksibilitet stort. Her vil du kunne indsætte busser hvert kvarter Slagelse-Kalundborg i det tidsrum og i den retning der er behov, mens en togforbindelse måske kun vil kunne køre hver halve time.

Så hvis der igen skal være togforbindelse Slagelse-Kalundborg, så skal der være mere end Novo der trækker passagerer og/eller gods til.

Det allerstørste problem er nok den relativt høje løn i alle leddene hos Novo kombineret med de relativt lave leveomkostninger i Slagelse. Hvorfor tage ned til banegården for at tage toget til Kalundborg, når man kan køre i (firma)bil direkte fra garagen til den gratis parkeringsplads uden kø på vejen?

Anders

Kalundborg... Novo
Af Mads. 13/11-23, 00:11.
Citat fra: andersj Dato 12/11-23, 23:05Hvorfor tage ned til banegården for at tage toget til Kalundborg, når man kan køre i (firma)bil direkte fra garagen til den gratis parkeringsplads uden kø på vejen?
Det lyder som et par dage siden du har taget den tur. Selvom rute 22 ikke er lige så presset som rute 23, så er stadig en træls tur og trafikken sander til, de sidste km ind til Kalundborg.
Og det bliver kun meget værre, når byggeriet af de næste store fabrikker starter op (udover dem der allerede er i færd med at skyde op). Håndværkere, lastbiler, ingeniører/rådgivere og Novos egne folk. Det bliver crazy.

Kalundborg... Novo
Af anho. 13/11-23, 12:02.
Jeg er generelt enig med ideen - men da der kun er 10 minutters køretid mellem Høng og Slagelse, tror jeg ikke det vil være nødvendigt med dobbeltspor på denne strækning. Man kan sagtens køre tog hver halve time både til Tølløse og til Kalundborg, og tilmed også få plads til godstog hvis man bruger konvojkørsel. Man kan derfor nøjes med at forny sporet mellem Høng og Gørlev, og så bygge nyt spor fra Gørlev til tilslutningspunktet med Kalundborgbanen - i alt omkring 15 kilometer nyt spor. Så kan man skære anlægsomkostningerne ned til cirka 1-1.5 mia kroner, hvilket gør projektet langt mere rentabelt.

Man kan altid udbygge til dobbeltspor Slagelse-Høng hvis det skulle blive nødvendigt senere.

Kalundborg... Novo
Af Anders Larsen. 13/11-23, 22:40.
Det lyder af meget arbejde for at betjene 800 ekstra arbejdspladser.

Kalundborg... Novo
Af Jensen123. 14/11-23, 09:38.
Citat fra: Anders Larsen Dato 13/11-23, 22:40Det lyder af meget arbejde for at betjene 800 ekstra arbejdspladser.

... og en stor del af dem kommer til at arbejde i 5 holds drift med glidende uger, så det langt fra alle, som vil møde ind i myldretiden.

Kalundborg... Novo
Af Mads. 14/11-23, 09:49.
Citat fra: Mads Dato 13/11-23, 00:11
Citat fra: andersj Dato 12/11-23, 23:05Hvorfor tage ned til banegården for at tage toget til Kalundborg, når man kan køre i (firma)bil direkte fra garagen til den gratis parkeringsplads uden kø på vejen?
Det lyder som et par dage siden du har taget den tur. Selvom rute 22 ikke er lige så presset som rute 23, så er stadig en træls tur og trafikken sander til, de sidste km ind til Kalundborg.
Og det bliver kun meget værre, når byggeriet af de næste store fabrikker starter op (udover dem der allerede er i færd med at skyde op). Håndværkere, lastbiler, ingeniører/rådgivere og Novos egne folk. Det bliver crazy.

For lige at følge op på denne. En motorvej på rute 22, Næstved-Slagelse-Kalundborg, er ikke løsningen. En jernbane vil næpppe heller have sin gang på jord.
Men, havde ruten ligget i Jylland, var der helt sikkert blevet lavet et par omfartsveje rundt om de mindre byer. En udbygning til 2+1 vej på stykker af ruten, ville også gavne den generelle fremkommelighed.

Kalundborg... Novo
Af Frank Poulsen. 14/11-23, 10:39.
Det er jo ikke de 800 arbejdspladser alene der gør det. Jeg har hele tiden ment der burde gøres noget for at fremme fremkommeligheden på tværs af Sjælland og ikke altid så Kbh fokuseret på alle tog. De 800 nye ekstra arbejdespladser viser bare at det stadig er et område i god vækst, der er jo også andre virksomheder deroppe og mange ansatte i forvejen. Og væksten vil jo kun øges og tiltrækningen af arbejdskræft vil forstærkes ved bedre og flere muligheder for at komme frem. Folk i dag vil jo ikke pendle Næstved - Kalundborg eksempelvis og søger slet ikke job den vej, fordi det er for besværligt. Så det er lidt som hønen og ægget... Hvad skal komme først. Og der mener jeg jernbanen her ville være et rigtig godt aktiv.

Kalundborg... Novo
Af Mads. 15/11-23, 08:39.
Citat fra: Frank Poulsen Dato 14/11-23, 10:39Folk i dag vil jo ikke pendle Næstved - Kalundborg eksempelvis og søger slet ikke job den vej, fordi det er for besværligt. Så det er lidt som hønen og ægget... Hvad skal komme først. Og der mener jeg jernbanen her ville være et rigtig godt aktiv.

At dømme efter trafikken på den rute, så er jeg ikke helt enig i det. Fra Næstved er det stadig hurtigere at køre til Kalundborg end at køre ind i København, selvom det er ca. samme distance. Men minus kaosset på motorvejene.

Citat fra: andersj Dato 12/11-23, 23:05Der er en generel udfordring med betjening af især industriarbejdspladser, men også arbejdspladser generelt med kollektiv trafik. Den udfordring er at du har maksimalt pres i et meget kort tidsrum om morgenen og igen om eftermiddagen på hverdage. Øvrig tid er der tæt på ingen efterspørgsel.

Her mangler vi i Danmark helt generelt en strategi for både jernbane, udvikling, erhvervsliv osv. Prøv at finde nogle af høringssvarene til svenske Trafikverkets undersøgelser om bedre infrastruktur til pendler formål. Her svarer især byer og erhvervsliv påfaldende ens, med at virksomhederne har behov for rekruttering og byerne har behov for indbyggere - og mellem byer og industri skal transporten ske grønt - og altså med toget.

De 800 arbejdspladser handler ikke bare om 800 arbejdspladser og potentielle pendlere, men det kunne i teorien handle om 1.600 nye skattebetalere i Slagelse Kommune, hvis den ene part pendler til Kalundborg og den anden til København. Det giver måske 2.000 nye skole- / institutionsbørn, liv i lokalområdet (idræftsklubber, borgerforeninger) og overlevelse af købmanden og et par busruter. Det er sådanne strategier vi ikke bruger i Danmark (hverken politisk eller i de samfundsøkonomiske modeller), og derfor bliver det stadig mere "fragmenteret".

Man kunne formentlig godt lave en samfundsøkonomisk analyse, der pegede på at det var en god ide at genanlægge banen som foreslået her - men det er nok ikke med de danske modeller for samfundsøkonomi. Måske med de svenske eller tyske. Men det er reelt blot et spørgsmål om politik.

/Lasse

Kalundborg... Novo
Af Losna. 15/11-23, 17:51.
Jeg cykler ofte på/ved Værslevstien, og kunne godt forestille mig den bane genetableret.
Ruten Slagelse - Kalundborg er ret direkte.
Novo har sin egen station, der hedder Kalundborg Øst.
Derudover er Kalundborg primær havn, og der er gode muligheder for at anlægge nye virksomheder.
Udkantsdanmark kan godt have en fremtid.

Kalundborg... Novo
Af Gustav Hansen. 15/11-23, 19:47.
En enkeltsporet bane ville nok være meget smart. Det er fjollet at man i dag skal helt til Tølløse eller Roskilde for at man kan komme til Slagelse eller over storebælt. Det vil være en god måde at gøre Kalundborg mere attraktiv som by og egentlig også Slagelse. Det vil forkorte rejsetider gevaldigt og måske frigive lidt plads i togene over Holbæk. Og så vil det gøre banen mere fleksibel i uordner. Tilføj en bane mellem Slagelse og Næstved, og så er vi for alvor i gang. Det er selvfølgelig fuldstændig urealistiskt i Danmark, men man har lov at drømme.

Gå op Sider:[1] 2 3 4
Billige jernbane T-shirts


Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak