Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

S-tog, metro, letbaner

- Aarhus Letbane etape 2 - Hvor skal den ende?
Gå ned Sider:[1] 2
Jeg har i den seneste tid gået og undret mig over hvor Aarhus Letbanes etape 2 kommer til at ende henne inde i byen. Siden grenen til Aarhus Ø blev skrottet (årsagerne bag og andre debatter om den gren kan vi diskutere en anden dag) er det for mig ikke tydeligt, hvor i hvert fald den ene halvdel af togene kommer til at have endestation.

Det er min teori at det er meningen at der skal være afgang hvert 7½ minut, ligesom mellem Aarhus H og AUH, så der vil være 8 afgange i timen i hver retning. 4 af disse afgange, tror jeg, kommer til at erstatte de nuværende afgange der kun kører mellem Aarhus H og AUH, som så i stedet kommer til at kører Brabrand - Banegårdspladsen - AUH. Men hvad med de resterende 4? Mit gæt er, at det oprindeligt var meningen at disse skulle køre til og fra Aarhus Ø, men det bliver jo ikke til noget. I min optik vil det være en meget dårlig idé at vende dem på Banegårdspladsen, hvor sporene kommer til at blive delt med bustrafik. Er der nogen der har nogle idéer eller gæt?

Citat fra: Gustav Hansen Dato 15/11-23, 19:40Jeg har i den seneste tid gået og undret mig over hvor Aarhus Letbanes etape 2 kommer til at ende henne inde i byen. Siden grenen til Aarhus Ø blev skrottet (årsagerne bag og andre debatter om den gren kan vi diskutere en anden dag) er det for mig ikke tydeligt, hvor i hvert fald den ene halvdel af togene kommer til at have endestation.

Det er min teori at det er meningen at der skal være afgang hvert 7½ minut, ligesom mellem Aarhus H og AUH, så der vil være 8 afgange i timen i hver retning. 4 af disse afgange, tror jeg, kommer til at erstatte de nuværende afgange der kun kører mellem Aarhus H og AUH, som så i stedet kommer til at kører Brabrand - Banegårdspladsen - AUH. Men hvad med de resterende 4? Mit gæt er, at det oprindeligt var meningen at disse skulle køre til og fra Aarhus Ø, men det bliver jo ikke til noget. I min optik vil det være en meget dårlig idé at vende dem på Banegårdspladsen, hvor sporene kommer til at blive delt med bustrafik. Er der nogen der har nogle idéer eller gæt?
A. Flere tog til AUH
B. Skifter til L1.

D
Citat fra: mgameing123 Dato 16/11-23, 08:59
Citat fra: Gustav Hansen Dato 15/11-23, 19:40Jeg har i den seneste tid gået og undret mig over hvor Aarhus Letbanes etape 2 kommer til at ende henne inde i byen. Siden grenen til Aarhus Ø blev skrottet (årsagerne bag og andre debatter om den gren kan vi diskutere en anden dag) er det for mig ikke tydeligt, hvor i hvert fald den ene halvdel af togene kommer til at have endestation.

Det er min teori at det er meningen at der skal være afgang hvert 7½ minut, ligesom mellem Aarhus H og AUH, så der vil være 8 afgange i timen i hver retning. 4 af disse afgange, tror jeg, kommer til at erstatte de nuværende afgange der kun kører mellem Aarhus H og AUH, som så i stedet kommer til at kører Brabrand - Banegårdspladsen - AUH. Men hvad med de resterende 4? Mit gæt er, at det oprindeligt var meningen at disse skulle køre til og fra Aarhus Ø, men det bliver jo ikke til noget. I min optik vil det være en meget dårlig idé at vende dem på Banegårdspladsen, hvor sporene kommer til at blive delt med bustrafik. Er der nogen der har nogle idéer eller gæt?
A. Flere tog til AUH
B. Skifter til L1.

Der kommer ikke til at være en stgning af tog gennem Nørreportkrydset, da det er manglende kapacitet i det kryds der er årsagen til at grenen til Aarhus Ø blev droppet. Så det bliver højest til Skolebakken, medmindre man erstatter andre tog. Det samme vil gælde gennemkørsel til L1. Det ville medfører en stor ændrining af princippet at L1 skal holdes adskilt fra den øvrige traffik

Et vendespor ved Dokk1 eller Skolebakken er nok den klogeste måde at gøre det hvis ikke man kan overtale dem til at køre til Aarhus Ø alligevel, men jeg tror ikke nogen af delene er realistisk.

Citat fra: Gustav Hansen Dato 16/11-23, 19:45D
Citat fra: mgameing123 Dato 16/11-23, 08:59
Citat fra: Gustav Hansen Dato 15/11-23, 19:40Jeg har i den seneste tid gået og undret mig over hvor Aarhus Letbanes etape 2 kommer til at ende henne inde i byen. Siden grenen til Aarhus Ø blev skrottet (årsagerne bag og andre debatter om den gren kan vi diskutere en anden dag) er det for mig ikke tydeligt, hvor i hvert fald den ene halvdel af togene kommer til at have endestation.

Det er min teori at det er meningen at der skal være afgang hvert 7½ minut, ligesom mellem Aarhus H og AUH, så der vil være 8 afgange i timen i hver retning. 4 af disse afgange, tror jeg, kommer til at erstatte de nuværende afgange der kun kører mellem Aarhus H og AUH, som så i stedet kommer til at kører Brabrand - Banegårdspladsen - AUH. Men hvad med de resterende 4? Mit gæt er, at det oprindeligt var meningen at disse skulle køre til og fra Aarhus Ø, men det bliver jo ikke til noget. I min optik vil det være en meget dårlig idé at vende dem på Banegårdspladsen, hvor sporene kommer til at blive delt med bustrafik. Er der nogen der har nogle idéer eller gæt?
A. Flere tog til AUH
B. Skifter til L1.

Der kommer ikke til at være en stgning af tog gennem Nørreportkrydset, da det er manglende kapacitet i det kryds der er årsagen til at grenen til Aarhus Ø blev droppet. Så det bliver højest til Skolebakken, medmindre man erstatter andre tog. Det samme vil gælde gennemkørsel til L1. Det ville medfører en stor ændrining af princippet at L1 skal holdes adskilt fra den øvrige traffik
Der er togene mellem AUH og Hovedbanegården som kunne forlænges som L3.

Aarhus Letbane etape 2 - Hvor skal den ende?
Af emc. 24/11-23, 19:45.
Seneste redigering: 24/11-23, 19:48 af emc
Hvorfor kan man ikke bare lade afgreningen til Aarhus Ø dreje af før krydset?
Det er en planlægningsmæssig fadæse af dimensioner, hvis man ikke vil prioritere ordentlig offentlig transport til byens største og tætteste byudviklingsprojekt i årtier, fordi der fortsat er (for mange) folk, der insisterer på at køre alene på arbejde i en to tons metalkasse med fem sæder i centrum af en stor by.

PS. kan simpelten ikke få billed upload til at virke. Havde ellers lavet en skitse.

Problemet med Aarhus Ø og kollektiv trafik er at bydelen ligger relativt tæt på centrum af Aarhus og det er en blindgyde. For de fleste vil det nok altid være mere attraktivt at cykle/gå ned til Nørreport hvor der er flere linjer og højere frekvens, så sparer man både ventetid og skift.

Det største problem anlægsteknisk er at man insistere på at letbanen skal gå i midten af Bernhardt Jensens Boulevard. Hvis man beslutter at den kan forløbe ved siden af vejen, så vil krydset ved Kystvejen heller ikke blive påvirket.

Anders

Citat fra: mgameing123 Dato 24/11-23, 10:00
Citat fra: Gustav Hansen Dato 16/11-23, 19:45D
Citat fra: mgameing123 Dato 16/11-23, 08:59
Citat fra: Gustav Hansen Dato 15/11-23, 19:40Jeg har i den seneste tid gået og undret mig over hvor Aarhus Letbanes etape 2 kommer til at ende henne inde i byen. Siden grenen til Aarhus Ø blev skrottet (årsagerne bag og andre debatter om den gren kan vi diskutere en anden dag) er det for mig ikke tydeligt, hvor i hvert fald den ene halvdel af togene kommer til at have endestation.

Det er min teori at det er meningen at der skal være afgang hvert 7½ minut, ligesom mellem Aarhus H og AUH, så der vil være 8 afgange i timen i hver retning. 4 af disse afgange, tror jeg, kommer til at erstatte de nuværende afgange der kun kører mellem Aarhus H og AUH, som så i stedet kommer til at kører Brabrand - Banegårdspladsen - AUH. Men hvad med de resterende 4? Mit gæt er, at det oprindeligt var meningen at disse skulle køre til og fra Aarhus Ø, men det bliver jo ikke til noget. I min optik vil det være en meget dårlig idé at vende dem på Banegårdspladsen, hvor sporene kommer til at blive delt med bustrafik. Er der nogen der har nogle idéer eller gæt?
A. Flere tog til AUH
B. Skifter til L1.

Der kommer ikke til at være en stgning af tog gennem Nørreportkrydset, da det er manglende kapacitet i det kryds der er årsagen til at grenen til Aarhus Ø blev droppet. Så det bliver højest til Skolebakken, medmindre man erstatter andre tog. Det samme vil gælde gennemkørsel til L1. Det ville medfører en stor ændrining af princippet at L1 skal holdes adskilt fra den øvrige traffik
Der er togene mellem AUH og Hovedbanegården som kunne forlænges som L3.

Det er der, men det efterlader stadig fire afgange i timen uden en endestation.

Citat fra: Gustav Hansen Dato 24/11-23, 22:52Det er der, men det efterlader stadig fire afgange i timen uden en endestation.

I så fald tror jeg man ville forlænge L1 fra Grenåbanen til at overtage Odderbanen

Citat fra: emc Dato 24/11-23, 19:45PS. kan simpelten ikke få billed upload til at virke. Havde ellers lavet en skitse.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Helt generelt; når man mener at kapaciteten er nået for krydset, betyder det vel også, at frekvensen af letbanetog i det centrale og nordlige Aarhus aldrig kommer til at kunne forøges?

Er der i øvrigt en med link til undersøgelsen, der konkluderer dette?

Rapporten "Sammenligning af fire scenarier for udbygningen af den højklassede kollektive trafik", udarbejdet af Teknik og Miljø i Aarhus Kommune i marts 2023, nævner 40 tog i timen i krydset (4 mod Grenå og 16 mod AUH i hver retning i timen) i et af scenarierne. Så kan man selv vurdere hvor realistisk man mener den rapport er.

Link til rapporten: https://dagsordener.aarhus.dk/vis/pdf/bilag/f54f3bab-0b4a-453b-84c9-38a0cffd3bdb/?redirectDirectlyToPdf=false

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Anders

Citat fra: emc Dato 25/11-23, 20:11
Citat fra: emc Dato 24/11-23, 19:45PS. kan simpelten ikke få billed upload til at virke. Havde ellers lavet en skitse.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Ligepræcis det har foreslog jeg selv til Teknik og Miljø da man undersøgte alternative linjerføringer til Aarhus Ø, men jeg f9ik at vida at det "ligger for langt fra det oprindelige projekt", så de måtte i prakisk ikke undersøge nogle "alternativer" som ikke inkludere Nørreportkrydset, selvom det er krydset der er problemet. Det skal siges at den daværende rådmand var og er MEGET anti-letbane. Men det er sikkert helt tilfældigt.

Citat fra: andersj Dato 25/11-23, 21:25Rapporten "Sammenligning af fire scenarier for udbygningen af den højklassede kollektive trafik", udarbejdet af Teknik og Miljø i Aarhus Kommune i marts 2023, nævner 40 tog i timen i krydset (4 mod Grenå og 16 mod AUH i hver retning i timen) i et af scenarierne. Så kan man selv vurdere hvor realistisk man mener den rapport er.

Link til rapporten: https://dagsordener.aarhus.dk/vis/pdf/bilag/f54f3bab-0b4a-453b-84c9-38a0cffd3bdb/?redirectDirectlyToPdf=false

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Hvis ikke det kan holde til 28 så kan det nok ikke holde til 40. Men en meget interesant undersøgelse! Godt at se at grenene til Tilst og Kolt ikke er helt døde.

Kapacitetsproblemet er vel egentlig forårsaget af, at man ikke har "elastik" nok fordi man behandler driften som togdrift -i stedet for som almindelig bus- og sporvognsdrift?

I bus- og sporvognsdrift beregner man såvidt jeg ved ikke kapacitet på den måde. Der skal endestationer og knudepunkter blot have en rimelig kapacitet.

Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Gå op Sider:[1] 2

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak