Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

S-tog, metro, letbaner

- Aarhus Letbane etape 2 - Hvor skal den ende?
Gå ned Sider: 1 [2]
Citat fra: mss Dato 10/12-23, 14:22Kapacitetsproblemet er vel egentlig forårsaget af, at man ikke har "elastik" nok fordi man behandler driften som togdrift -i stedet for som almindelig bus- og sporvognsdrift?

I bus- og sporvognsdrift beregner man såvidt jeg ved ikke kapacitet på den måde. Der skal endestationer og knudepunkter blot have en rimelig kapacitet.

Nørreportkrydset er et knudepunkt. Jeg tvivler stærkt på at der er kapacitet i krydset til mere end en mindre stigning af afgange der skal op af Randersvej.

Kapaciteten i et kryds afhænger af hvor lang strækning vognene har at køre og holde på op til krydset. En inddeling i strækningsafsnit nedsætter naturligvis kapaciteten betydeligt. Det er derfor jeg skriver, at letbanen bør kunne køre frit som sporvogne, da har man en langt større kapacitet.

Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Citat fra: mss Dato 12/12-23, 16:37Kapaciteten i et kryds afhænger af hvor lang strækning vognene har at køre og holde på op til krydset. En inddeling i strækningsafsnit nedsætter naturligvis kapaciteten betydeligt. Det er derfor jeg skriver, at letbanen bør kunne køre frit som sporvogne, da har man en langt større kapacitet.

Men det gør letbanen allerede på det stykke, om end de nuværende regler kræver 100 m mellem to letbanetog. Kald det så en blok eller ej, men det er ikke de 100 m, der giver begrænsningen.

Kapaciteten er altså også givet af den øvrige trafik i krydset. Du er nødt til at kigge på det samlede trafikbillede.

/ Jan

Citat fra: jaer Dato 12/12-23, 19:32
Citat fra: mss Dato 12/12-23, 16:37Kapaciteten i et kryds afhænger af hvor lang strækning vognene har at køre og holde på op til krydset. En inddeling i strækningsafsnit nedsætter naturligvis kapaciteten betydeligt. Det er derfor jeg skriver, at letbanen bør kunne køre frit som sporvogne, da har man en langt større kapacitet.

Men det gør letbanen allerede på det stykke, om end de nuværende regler kræver 100 m mellem to letbanetog. Kald det så en blok eller ej, men det er ikke de 100 m, der giver begrænsningen.

Kapaciteten er altså også givet af den øvrige trafik i krydset. Du er nødt til at kigge på det samlede trafikbillede.

Lige præcis. Problemet i krydset er den øvrige trafik, ikke letbanen selv. Men det går så ud over letbanens kapacitet. 100 meter reglen hjælper ikke, og er nok unødvendig (de har den f. eks. ikke i Odense), men der er egentlig ikke nogen betydelige problemer med kødannelse ved Nørreport. Men netop på grund af den dårlige tilstand af den øvrige trafik, har jeg i praksis svært ved at forestille mig nogen stigning i driften gennem krydset. Og så er vi tilbage ved mit oprindelige spørgsmål: Hvor så?

Gå op Sider: 1 [2]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak