D
Citat fra: mgameing123 Dato 16/11-23, 08:59Citat fra: Gustav Hansen Dato 15/11-23, 19:40Jeg har i den seneste tid gået og undret mig over hvor Aarhus Letbanes etape 2 kommer til at ende henne inde i byen. Siden grenen til Aarhus Ø blev skrottet (årsagerne bag og andre debatter om den gren kan vi diskutere en anden dag) er det for mig ikke tydeligt, hvor i hvert fald den ene halvdel af togene kommer til at have endestation.
Det er min teori at det er meningen at der skal være afgang hvert 7½ minut, ligesom mellem Aarhus H og AUH, så der vil være 8 afgange i timen i hver retning. 4 af disse afgange, tror jeg, kommer til at erstatte de nuværende afgange der kun kører mellem Aarhus H og AUH, som så i stedet kommer til at kører Brabrand - Banegårdspladsen - AUH. Men hvad med de resterende 4? Mit gæt er, at det oprindeligt var meningen at disse skulle køre til og fra Aarhus Ø, men det bliver jo ikke til noget. I min optik vil det være en meget dårlig idé at vende dem på Banegårdspladsen, hvor sporene kommer til at blive delt med bustrafik. Er der nogen der har nogle idéer eller gæt?
A. Flere tog til AUH
B. Skifter til L1.
Der kommer ikke til at være en stgning af tog gennem Nørreportkrydset, da det er manglende kapacitet i det kryds der er årsagen til at grenen til Aarhus Ø blev droppet. Så det bliver højest til Skolebakken, medmindre man erstatter andre tog. Det samme vil gælde gennemkørsel til L1. Det ville medfører en stor ændrining af princippet at L1 skal holdes adskilt fra den øvrige traffik