Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Alstom i økonomiske vanskeligheder
Så er det jo fantastisk at den danske stat kaster lidt penger efter dem..

Det er jo netop ordrer som den til DSB, der har været lidt for mange af, og som det nu kniber lidt med at få.
De store ordrer er vundet med lave priser og formentlig også et negativt cash-flow. Dermed får man først størstedelen af pengene når togene er leveret.
Det er dyrt at bygge tog, så likviditetsbehovet ved flere af de vundne store ordrer, skal dækkes gennem cash-flow på nye ordrer - og dem har der ikke været nok af.

Helt groft sagt, kunne man faktisk sige det modsatte: At ordrer som BDKs og DSBs er skyld i Alstoms udfordringer. Men ingen har jo tvunget dem til at byde :-)

Det er også helt efter bogen (sådanne krisebøger er der mange af), at give skylden til et "fejlagtigt opkøb" (= "Den tidligere ledelse").

Men det skal de nu nok få styr på. Der er mange ting at skrue på - og behovet for jernbaneløsninger i Verden er stort.

Lasse

Jeg er nu mest nervøs for at de dele af virksomheden Alstrom måske vil sælge, kan blive opkøbt af kinesernes gigant firma CRRC som er statsejet.

de har allerede vossloh, som de købte for nogle år siden. får de noget af Alstrom bliver der mulighed for i højere grad at CRRC byder på materiel udbud i Europa, som de kan vinde ved at underbyde og derved underminere resten af branchen i Europa. så bliver spørgsmålet om man vurdere at tog materiel er kritisk infrastruktur som ikke må være fra virksomheder med ejerskab uden for Europa.

Gå op Sider:[1]
Rangerlokomotiv litra ML
Rangerlokomotiv litra ML

I Jernbanebladet 1967 nr. 3 har vi fundet denne artikel om en ener på de danske skinner: rangerlokomotivet DSB ML 6, der blev bygget i foråret 1945 på Derby Works, som var de Britiske Statsbaners værksteder for det centrale distrikt.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak