Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

S-tog, metro, letbaner

- Hovedstadens Letbane i Herlev, Glostrup, Rødovre og Brøndby i dag
Godaften i forummet!

Efter mange dage med vådt og blæsende vejr har det i dag været rigtig flot vejr; men noget koldt. Jeg kom forbi letbanebyggeriet på en del af strækningen, og her er et par billeder.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Herlev Ringvej set mod syd fra krydset ved Mileparken/Kantatevej. Ved lyskrydset i baggrunden kommer stoppestedet Herlev Syd til at ligge.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Ved remisen var vogn 101 ude i solskinnet, så vidt jeg kunne se for egen kraft.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Ved det kommende stoppested Glostrup Nord Hersted holdt stoppemaskinen Lillan. Jeg fotograferer mod nord. 

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
På broen over jernbanen i Glostrup er cykelstien på broens vestlige side spærret, og en ny cykelsti på den østlige side er åbnet. Det gav mig lejlighed til at komme lidt tættere på sporudfletningen til 'sidebanen' til Glostrup station. På billedet fotograferer jeg mod øst. Glostrup stationsbygnings gavl (den grå) ses i midten af billedet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Sporvejens broer over Banemarksvej/Stationsparken, set mod nord.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Søndre Ringvej set mod syd mellem de kommende stoppesteder Kirkebjerg og Brøndbyvester. Der er lagt spor mellem de to stoppesteder, men ikke ved stoppestederne.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Det kommende stoppested Brøndbyvester set mod syd. I baggrunden ses broerne over motorvejen (rute 21).

v.h.
Ottoemil
 

Godaften i forummet

I det meget omskiftelige vejr i dag kom jeg forbi letbanebyggeriet ved Glostrup Nord Hersted, og på en strækning fra stoppestedet og nogle hundrede meter mod syd er der nu rejst køreledningsmaster.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Det kommende stoppested Glostrup Nord Hersted set mod nord.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Det kommende stoppested Glostrup Nord Hersted set mod syd.

v.h.
Ottoemil

God eftermiddag i forummet
Det har været snevejr i dag, men arbejdet på Hovedstadens Letbane gik videre. Her er et par billeder fra Glostrup-området ved middagstid.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Nordre Ringvej set mod nord med broerne over Holbækmotorvejen i forgrunden og Jyllingevej-krydset i baggrunden.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Udkørsel af køreledningsmaster fra materielpladsen ved det kommende stoppested Glostrup Nord Hersted. Jeg fotograferer mod nord.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Der arbejdes med køreledningsmaster på Nordre Ringvej umiddelbart nord for krydsaet ved Gammel Landevej. Fotograferet mod nord.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Det kommende stoppested Glostrup Hospital Rigshospitalet, set mod nord.

v.h.
Ottoemil 

 

Bliver alle køreledningsmaster leveret indpakket i plastic?
/Lasse

Godaften i forummet

'Bliver alle køreledningsmaster leveret indpakket i plastic?
/Lasse'

Alle de køreledningsmaster, jeg har set udenfor remiseområdet, var pakket ind i tæpper. Jeg skal ikke kunne sige, om de bliver leveret sådan.
Billedet er fra Glostrup Nord Hersted d. 26.11.2023.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

v.h.
Ottoemil

"Pakket ind i tæpper": det har jeg også undret mig over, når jeg er gået fra Trafiktårnet til Hovedbanegården ad Carsten Niebuhrs Gade i de nye vejkryds ved Ikea og Bernstorffsgade.



Måske er der noget, jeg har overset, men jeg er nysgerrig efter, hvad den korrekte betegnelse og  talesprogsbetegnelsen er for det arbejdskøretøj, der ses på billederne fra Glostrup Nord og fra Søndre Ringvej? Gerne på flere gængse sprog!

På tysk er det en Zweiwegebagger, hvor Bagger er det almindelige ord for enhver gravko.

Men er det også bare en gravko på dansk, og hvad er den rigtige tekniske betegnelse?

Citat fra: Nordexpress Dato  5/12-23, 11:14Måske er der noget, jeg har overset, men jeg er nysgerrig efter, hvad den korrekte betegnelse og  talesprogsbetegnelsen er for det arbejdskøretøj, der ses på billederne fra Glostrup Nord og fra Søndre Ringvej? Gerne på flere gængse sprog!

På tysk er det en Zweiwegebagger, hvor Bagger er det almindelige ord for enhver gravko.

Men er det også bare en gravko på dansk, og hvad er den rigtige tekniske betegnelse?

Aarsleff Rail kalder dem selv for "skinnekørende gravemaskiner": https://aarsleffrail.com/ressourcer/maskinpark .

M.v.h.
Niels   

Citat fra: Ottoemil Dato  4/12-23, 18:22Godaften i forummet

'Bliver alle køreledningsmaster leveret indpakket i plastic?
/Lasse'

Alle de køreledningsmaster, jeg har set udenfor remiseområdet, var pakket ind i tæpper. Jeg skal ikke kunne sige, om de bliver leveret sådan.
Billedet er fra Glostrup Nord Hersted d. 26.11.2023.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

v.h.
Ottoemil

Er det ikke bare et spørgsmål om at undgå, at de bliver smurt ind i graffiti mens de er oplagret og iøvrigt inden letbanen bliver taget i brug??

Hovedstadens Letbane i Herlev, Glostrup, Rødovre og Brøndby i dag
Af mss. 10/12-23, 13:55.
Seneste redigering: 10/12-23, 14:02 af mss
Det er helt normalt at lakerede stålemner pakkes ind på den måde under transporten. Men hvorfor man lader "emballagen" sidde efter monteringen, tja. Det kan da godt være at det er for at undgå "tags"...

Her i Herlev har vi fået den fineste grussti i midterrabatten, men stadig hverken skinner eller master.

Herlev d. 11/11:



P.s. Som altid tak for opdateringerne Ottoemil. Altid spændende at følge udviklingen rundt omkring på letbanen. Også interessant med "bevisfoto" af en vogn med strømaftageren oppe. Så må der formodes at være strøm i ledningerne.

Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Citat fra: mss Dato 10/12-23, 13:55Det er helt normalt at lakerede stålemner pakkes ind på den måde under transporten. Men hvorfor man lader "emballagen" sidde efter monteringen, tja. Det kan da godt være at det er for at undgå "tags"...

Her i Herlev har vi fået den fineste grussti i midterrabatten, men stadig hverken skinner eller master.

Herlev d. 11/11:



P.s. Som altid tak for opdateringerne Ottoemil. Altid spændende at følge udviklingen rundt omkring på letbanen. Også interessant med "bevisfoto" af en vogn med strømaftageren oppe. Så må der formodes at være strøm i ledningerne.
Kan håbe at skinner og master kan klares fra eget areal. Så det hele ikke spærres af igen

Goddag i forummet!

Her er et par billeder fra Hovedstadens Letbane fra de sidste par dage, hvor det har været gråt og trist vejr.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Krydset Søndre Ringvej/Vallensbækvej set mod nord. Det kommende stoppested Brøndbyvester ses bag den rød/hvide afspærring. 16.12.2003.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Så vidt jeg lige kunne se, er der nu opsat køreledningsmaster fra 'afgreningen' til Glostrup station til umiddelbart syd for Slotsherrensvej-broen ved det kommende stoppested Rødovre Nord. Her ses Nordre Ringvej mod nord fra krydset ved Fabriksparken. 17.12.2023.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Det kommende stoppested Glostrup Ejby set mod nord. Ved et par stikrydsninger mellem Jyllingevej og Ejby Industrivej er der nu 'liv' i sporvejens signaler. 17.12.2023.

v.h.
Ottoemil 

Citat fra: Ottoemil Dato 18/12-23, 09:25Goddag i forummet!

Her er et par billeder fra Hovedstadens Letbane fra de sidste par dage, hvor det har været gråt og trist vejr.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Krydset Søndre Ringvej/Vallensbækvej set mod nord. Det kommende stoppested Brøndbyvester ses bag den rød/hvide afspærring. 16.12.2003.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Så vidt jeg lige kunne se, er der nu opsat køreledningsmaster fra 'afgreningen' til Glostrup station til umiddelbart syd for Slotsherrensvej-broen ved det kommende stoppested Rødovre Nord. Her ses Nordre Ringvej mod nord fra krydset ved Fabriksparken. 17.12.2023.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Det kommende stoppested Glostrup Ejby set mod nord. Ved et par stikrydsninger mellem Jyllingevej og Ejby Industrivej er der nu 'liv' i sporvejens signaler. 17.12.2023.

v.h.
Ottoemil 

som altid, tusinde tak for opdatering.
vejret, ja hvert fremskridt bringer solen frem i mit kørsel sind ;)  ;)

Citat fra: Ottoemil Dato 18/12-23, 09:25Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Det kommende stoppested Glostrup Ejby set mod nord. Ved et par stikrydsninger mellem Jyllingevej og Ejby Industrivej er der nu 'liv' i sporvejens signaler. 17.12.2023.
..og interessant med lys i letbanesignalerne.

Gå op Sider:[1]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak