Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Det nye i vest Danmark
Det nye i vest Danmark
Af vollensir. 20/11-23, 23:14.
Kom til at tænke på her forleden dag, når man går tilbage i jernbane historien. Var det ofte at det nye materiel m.m. inden for jernbanen ofte skete på Sjælland eller Østjylland. Sjældent i Vestjylland.

Men hvorfor var det så at man valgte at udlicitere de Vestjyske strækninger, når nu de fleste politiker syntes det var og er så god en ide med udlicitering. Hvorfor skete det ikke på Sjælland først ????

Var det fordi man ikke helt troede på det og lige ville tjekke det af i Vestjylland først, for vestjyderne brokker sig jo ikke så meget som Københavnerne gør.

Samme spørgsmål om det nye signalsystem, ved godt man rodede med det nede på lille syd først.

Var det igen fordi man ikke havde den helt store tillid til det nye system. Mig bekendt er der heller ikke nogen af de store banegårde der er ombygget til ETCS endnu...

Det nye i vest Danmark
Af larsht, København. 20/11-23, 23:20.
I forhold til signalsystem - der er primært prioriteret at udskifte på strækninger der er forvejen havde enten det "dårligste" (læs laveste sikkerhedsniveau) sikringsanlæg - eller sikringsanlæg det ikke længere er praktisk muligt at skaffe reservedele til.

Og det samme gælder for linjeblokanlæg

Mvh
Lars

Det nye i vest Danmark
Af Lars. 21/11-23, 10:12.
Citat fra: vollensir Dato 20/11-23, 23:14Men hvorfor var det så at man valgte at udlicitere de Vestjyske strækninger, når nu de fleste politiker syntes det var og er så god en ide med udlicitering. Hvorfor skete det ikke på Sjælland først ????

Var det fordi man ikke helt troede på det og lige ville tjekke det af i Vestjylland først, for vestjyderne brokker sig jo ikke så meget som Københavnerne gør.


Det kunne måske også skyldes, at der er flere penge at tjene for DSB på regionaltrafikken på Sjælland end på Esbjerg-Struer.

Mvh.
Lars

Det nye i vest Danmark
Af Niels Bak. 21/11-23, 13:58.
Når det gælder udliciteringen så var grunden vel også, at det var de jyske sidebaner, som var lettest at skille ad fra landsdelstrafikken. En god del af regionaltrafikken på Sjælland er ret tæt sammenvævet med denne, både når det gælder mønsteret med servicering fra hhv regional og intercitytog af en del stationer, og når det gælder udnyttelsen af kapaciteten - altså pladsen på de samme tæt trafikerede strækninger, herunder på Kbh H.
Og så var det altså ikke udelukkende begejstring fra alle politikere da man startede. Politisk har det vel også handlet om at skære noget ud af DSB, som ikke ville underminere selskabet helt. Og måske også finde de strækninger, hvor der ville være mest at spare.
I øvrigt brokkede vestjyderne sig da pænt meget (og berettiget) over Arrivas elendige start i sin tid. Trafikpolitisk er det snarere folk på Sjælland - især den del uden for kbh - som plejer at være magtesløse/dårligt repræsenterede. Men der kan måske være noget i at de mest udliciteringsglade (Venstre) havde deres bagland i Vest- og Nordjylland, og så måtte de vel også få de privatiserede strækninger.


Signalsystemet - ud over at få nogle af de dårligst udrustede med først, så mener jeg også det var noget med dels at finde nogle tidlige strækninger, som ikke var for komplicerede (ingen større stationer/udfletninger), dels nogle som krævede et begrænset antal udrustede tog, så man ikke skulle have hele flåden klar med det samme og dels nogle som ret let kunne isoleres fra resten, hvis der var for mange børnesygdomme, så togdriften ikke væltede i hele landet. Nordenfjords i Jylland og Lille Syd på Sjælland. Og derfra har man så arbejdet sig "indad" mod kernestrækningerne. Det virker objektivt set temmelig fornuftigt, hvis man lige tager de provinsforsømthedskonspiratoriske briller af.

Det nye i vest Danmark
Af frederikhk. 21/11-23, 14:54.
Citat fra: Niels Bak Dato 21/11-23, 13:58Når det gælder udliciteringen så var grunden vel også, at det var de jyske sidebaner, som var lettest at skille ad fra landsdelstrafikken. En god del af regionaltrafikken på Sjælland er ret tæt sammenvævet med denne, både når det gælder mønsteret med servicering fra hhv regional og intercitytog af en del stationer, og når det gælder udnyttelsen af kapaciteten - altså pladsen på de samme tæt trafikerede strækninger, herunder på Kbh H.
Og så var det altså ikke udelukkende begejstring fra alle politikere da man startede. Politisk har det vel også handlet om at skære noget ud af DSB, som ikke ville underminere selskabet helt. Og måske også finde de strækninger, hvor der ville være mest at spare.
I øvrigt brokkede vestjyderne sig da pænt meget (og berettiget) over Arrivas elendige start i sin tid. Trafikpolitisk er det snarere folk på Sjælland - især den del uden for kbh - som plejer at være magtesløse/dårligt repræsenterede. Men der kan måske være noget i at de mest udliciteringsglade (Venstre) havde deres bagland i Vest- og Nordjylland, og så måtte de vel også få de privatiserede strækninger.


Signalsystemet - ud over at få nogle af de dårligst udrustede med først, så mener jeg også det var noget med dels at finde nogle tidlige strækninger, som ikke var for komplicerede (ingen større stationer/udfletninger), dels nogle som krævede et begrænset antal udrustede tog, så man ikke skulle have hele flåden klar med det samme og dels nogle som ret let kunne isoleres fra resten, hvis der var for mange børnesygdomme, så togdriften ikke væltede i hele landet. Nordenfjords i Jylland og Lille Syd på Sjælland. Og derfra har man så arbejdet sig "indad" mod kernestrækningerne. Det virker objektivt set temmelig fornuftigt, hvis man lige tager de provinsforsømthedskonspiratoriske briller af.

Helt korrekt. Nu venter man på at/om Alstom får leveret DK 3.0/3.1 til tiden, med de funktioner der er nødvendige for at udrulningen kan fortsætte. I følge Alstom er den klar i 2. halvår af 2024, hvilket er umiddelbart samme tid som (Aarhus H) - Aalborg Lufthavn skal ibrugtages, og tilliden til Alstom er jo ikke ligefrem i toppen i øjeblikket.

Det nye i vest Danmark
Af andersww. 21/11-23, 18:48.
Citat fra: frederikhk Dato 21/11-23, 14:54
Citat fra: Niels Bak Dato 21/11-23, 13:58Når det gælder udliciteringen så var grunden vel også, at det var de jyske sidebaner, som var lettest at skille ad fra landsdelstrafikken. En god del af regionaltrafikken på Sjælland er ret tæt sammenvævet med denne, både når det gælder mønsteret med servicering fra hhv regional og intercitytog af en del stationer, og når det gælder udnyttelsen af kapaciteten - altså pladsen på de samme tæt trafikerede strækninger, herunder på Kbh H.
Og så var det altså ikke udelukkende begejstring fra alle politikere da man startede. Politisk har det vel også handlet om at skære noget ud af DSB, som ikke ville underminere selskabet helt. Og måske også finde de strækninger, hvor der ville være mest at spare.
I øvrigt brokkede vestjyderne sig da pænt meget (og berettiget) over Arrivas elendige start i sin tid. Trafikpolitisk er det snarere folk på Sjælland - især den del uden for kbh - som plejer at være magtesløse/dårligt repræsenterede. Men der kan måske være noget i at de mest udliciteringsglade (Venstre) havde deres bagland i Vest- og Nordjylland, og så måtte de vel også få de privatiserede strækninger.


Signalsystemet - ud over at få nogle af de dårligst udrustede med først, så mener jeg også det var noget med dels at finde nogle tidlige strækninger, som ikke var for komplicerede (ingen større stationer/udfletninger), dels nogle som krævede et begrænset antal udrustede tog, så man ikke skulle have hele flåden klar med det samme og dels nogle som ret let kunne isoleres fra resten, hvis der var for mange børnesygdomme, så togdriften ikke væltede i hele landet. Nordenfjords i Jylland og Lille Syd på Sjælland. Og derfra har man så arbejdet sig "indad" mod kernestrækningerne. Det virker objektivt set temmelig fornuftigt, hvis man lige tager de provinsforsømthedskonspiratoriske briller af.

Helt korrekt. Nu venter man på at/om Alstom får leveret DK 3.0/3.1 til tiden, med de funktioner der er nødvendige for at udrulningen kan fortsætte. I følge Alstom er den klar i 2. halvår af 2024, hvilket er umiddelbart samme tid som (Aarhus H) - Aalborg Lufthavn skal ibrugtages, og tilliden til Alstom er jo ikke ligefrem i toppen i øjeblikket.

Det er Thales, der leverer signalsystemet i vest. De har for det meste overholdt deres deadlines. 😊

Det nye i vest Danmark
Af frederikhk. 21/11-23, 21:11.
Citat fra: andersww Dato 21/11-23, 18:48
Citat fra: frederikhk Dato 21/11-23, 14:54
Citat fra: Niels Bak Dato 21/11-23, 13:58Når det gælder udliciteringen så var grunden vel også, at det var de jyske sidebaner, som var lettest at skille ad fra landsdelstrafikken. En god del af regionaltrafikken på Sjælland er ret tæt sammenvævet med denne, både når det gælder mønsteret med servicering fra hhv regional og intercitytog af en del stationer, og når det gælder udnyttelsen af kapaciteten - altså pladsen på de samme tæt trafikerede strækninger, herunder på Kbh H.
Og så var det altså ikke udelukkende begejstring fra alle politikere da man startede. Politisk har det vel også handlet om at skære noget ud af DSB, som ikke ville underminere selskabet helt. Og måske også finde de strækninger, hvor der ville være mest at spare.
I øvrigt brokkede vestjyderne sig da pænt meget (og berettiget) over Arrivas elendige start i sin tid. Trafikpolitisk er det snarere folk på Sjælland - især den del uden for kbh - som plejer at være magtesløse/dårligt repræsenterede. Men der kan måske være noget i at de mest udliciteringsglade (Venstre) havde deres bagland i Vest- og Nordjylland, og så måtte de vel også få de privatiserede strækninger.


Signalsystemet - ud over at få nogle af de dårligst udrustede med først, så mener jeg også det var noget med dels at finde nogle tidlige strækninger, som ikke var for komplicerede (ingen større stationer/udfletninger), dels nogle som krævede et begrænset antal udrustede tog, så man ikke skulle have hele flåden klar med det samme og dels nogle som ret let kunne isoleres fra resten, hvis der var for mange børnesygdomme, så togdriften ikke væltede i hele landet. Nordenfjords i Jylland og Lille Syd på Sjælland. Og derfra har man så arbejdet sig "indad" mod kernestrækningerne. Det virker objektivt set temmelig fornuftigt, hvis man lige tager de provinsforsømthedskonspiratoriske briller af.

Helt korrekt. Nu venter man på at/om Alstom får leveret DK 3.0/3.1 til tiden, med de funktioner der er nødvendige for at udrulningen kan fortsætte. I følge Alstom er den klar i 2. halvår af 2024, hvilket er umiddelbart samme tid som (Aarhus H) - Aalborg Lufthavn skal ibrugtages, og tilliden til Alstom er jo ikke ligefrem i toppen i øjeblikket.

Det er Thales, der leverer signalsystemet i vest. De har for det meste overholdt deres deadlines. 😊

Infrastrukturen ja, men er det ikke Alstom der leverer trafikstyringssoftwaren (TMS), eller udvikler Thales også deres eget? Ellers har jeg misforstået den seneste statusrapport, hvor der meldes om forsinkelser hos leverandøren til juli 2024, hvilket er samme tidspunkt Alstom mener at den næste opdatering er klar.

Der er jo også et helt afsnit om "IT leverancer til trafikstyring og planlægning af fjernbaneinfrastrukturen" som er helt i rødt grundet den langsomme udvikling, og nævner både Vest- og Østdanmark.

Det nye i vest Danmark
Af andersww. 28/11-23, 21:22.
Så vidt jeg er orienteret bliver Thales' eget TMS system implementeret i vest og Alstom står for at de kan tale sammen på tværs af systemgrænsen

Gå op Sider:[1]
DB Cargo
Motordriftens indførelse ved DSB
Motordriftens indførelse ved DSB

I Vingehjulet 1951 nr. 2 har vi fundet denne artikel, der beskriver nogle af de genvordigheder, DSB havde med den første motorvogn ´Hønen´ i 1923 til MR-vognene der blev bygget af A/S Frichs og A/S Scandia i fællesskab.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak