Citat fra: Danskjävlar Dato 22/11-23, 02:32Citat fra: andersj Dato 21/11-23, 21:54Er der noget der hindrer at man anskaffer en stor flåde af 40-50 meter lange batteritog til alle lokalbanerne i Region Hovedstaden? Broen over Mølleåen skal selvfølgelig udskiftes eller forstærkes, så den kan klare et større akseltryk. Perronerne ser ud til at være lange nok.
Det er selvfølgelig overkill rent kapacitetsmæssigt, men det lyder bare til at det kan blive dyrt og risikobetonet at skulle købe og drive en lille serie mere eller mindre specialbyggede togsæt bare til Nærumbanen.
Ved at være fælles med lokalbanerne i Nordsjælland, kan man også flytte det meste vedligehold til Hillerød og dele reservetogsæt med banerne deroppe. Udveksling kan foregå om natten i sporspærring.
Det kunne måske lade sig gøre men Nærumbanens tog skal alligevel vedligeholdes separat på banens eget værksted da det næppe kan køre op til Hillerød pga CBTC på S-banen. Desuden så er Regiosprinter-togene ved at være udskiftningsmodne men Lint togene har stadigvæk omkring 10-15 års liv i sig. Så Regiosprintertogene ville være tvunget i drift i meget længere tid, trods for at de allerede nu er begyndt at være nedslidte.
Og selvfølgelig skulle man i tilfælde af en fælles vogntype også forstærke viadukten ved mølleåen men det er uvist hvorvidt det sker.
Desuden må jeg også selv indskyde og sige at batteridrift måske heller ikke engang giver mening for Nærumbanen. Banen kører hvert 10 minut i myldretiden og hvert 20 udenfor, og er en ganske kort linje. I et hvert andet land ville elektrificering være en no-brainer. Batteridrift ville være kostbar med dyre tog og skabe operationsmæssige vanskeligheder, især nå batterierne løber tør og togene skal genoplades. Det kan hurtigt koste en del kapacitet på banens intensive drift. Så jeg er glad for at muligheden for fuld elektrificering af gammeldags manér italesættes.
Batteridrift på Nærumbanen giver enorm god mening, og er billigere end elektrificering. Hvis indslaget fra DR står til troende, så er det afledte omkostninger, der skal tages stilling til.Disse vil formentlig være de samme uanset drivlinjen på de nye tog.
Batteritog "løber ikke tør". De er teknisk programerede til en "reservekapacitet", der kan frigives, hvis Lokomotivføreren får kørt batteriet fladt, og flere strømkrævende funktioner slår fra inden da.
I forhold til togstørrelser, så er krydsningssporene (isoleringerne) for korte til tog af Lint41 størrelse. Derudover skal broen jo forstærkes - men den er fredet, så det er ikke en nem opgave - men der er gode eksempler på, hvordan man gør dette (.bl.a. i Tyskland)
Lasse