Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Direkte tog fra Nakskov og Nykøbing Sjælland til/fra København
Gå ned Sider: 1 [2] 3
Citat fra: Per Holm Dato 26/11-23, 22:02
Citat fra: mpp Dato 26/11-23, 21:19I øvrigt en spændende ide at lade tog ende på "København Syd" og så vende dem på godsarealet. Det kunne givetvist også være en mulighed for at øge kapaciteten ind mod København.


Mon ikke det i praksis ville blive vending på Kgc Øresund således at de mange arbejdspladser og øvrige trafikmål ved København Ørestad og Københavns Lufthavn (og dertil hørende M1 og M2) kan blive betjente for ansatte og rejsende fra de mere afsides egne af Falster, Lolland og Sjælland.

Tænk lige på, kapaciteten. Den er ikke uendelig.

Direkte tog fra Nakskov og Nykøbing Sjælland til/fra København
Af Svend. 26/11-23, 22:17.
Seneste redigering: 26/11-23, 22:26 af Svend
Citat fra: mpp Dato 26/11-23, 21:19Det virker dog som om Lolland-toget ville have nogle interessante udfordringer med at finde materiel, .....

Ja, mon ikke! Men selvfølgelig kan der findes en løsning

Citat fra: Svend Dato 26/11-23, 22:17
Citat fra: mpp Dato 26/11-23, 21:19Det virker dog som om Lolland-toget ville have nogle interessante udfordringer med at finde materiel, .....

Ja, mon ikke! Men selvfølgelig kan der findes en løsning

Du mener helt oprigtigt at Alstom er løsningen..!? Haha, det var alligevel sjovt... (stort set alt hvad de laver pt. er der problemer med og det er forsinket, plus deres signalafdeling gør en dyd ud af at forsinke leveringen af ERTMS)..

Det bliver spændende at se hvor forsinkede IC5 bliver, så det er nok lidt ønsketænkning at drømme om diverse privatbaneudgaver af Stream..

Bare DSB (med ført hånd, af vores kompetente politikere of Transportministeriet) dog havde valg Siemens eller Stadler, men vi skulle jo have endnu en gang discount-lort..

Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 23/11-23, 15:29Niels har berørt emnet i dette indlæg:

https://www.jernbanen.dk/forum1/index.php/topic,1575.msg13890.html#msg13890

Ønsket om direkte tog Nykøbing Sjælland-København og Nakskov-København vidner for mig om, at for nogle mennesker er det afgørende for deres brug af tog, at man ikke skal skifte tog undervejs.

For mange mennesker er det ligegyldigt, om de skal skifte tog undervejs. For andre er det absolut ikke ligegyldigt. Der er mange fordele ved ikke at skulle skifte tog undervejs. For pendlerne betyder det, at de kan arbejde uafbrudt undervejs og at de heller ikke skal sidde og frygte, at en eventuel forsinkelse gør, at de ikke når et tilsluttende tog. For fritidsrejsende betyder det tillige, at de er fri for at slæbe kufferter, cykler og barnevogne fra det ene tog til det andet. Endelig slipper man også for at skulle finde en ledig plads "i det andet tog" - har man endda pladsbillet "i det andet tog", skal man måske bruge kræfter på at jage en eller anden ignorant væk fra ens plads.

Jeg bliver ofte kritiseret for, at jeg brokker mig over, at mange byer i Jylland har mistet eller står til at miste de direkte tog til/fra København. Direkte tog betyder noget for nogle fritidsrejsende, og på samme måde betyder direkte tog noget for nogle pendlere.

Som tidligere togbetjent og togfører og som tidligere chef for en lang række stationer på Fyn og i Jylland ved jeg, at direkte tog er altafgørende for nogle kunder. Der er simpelthen mennesker, der fravælger toget, fordi de skal skifte undervejs. Tilsvarende er der kunder (fritidsrejsende), der hellere vil have to direkte forbindelser i døgnet til/fra København end skifteforbindelser hver time, og endelig findes der kunder, som er villige til at "køre i modsat retning" for at opnå forbindelse til et direkte tog. Det var f.eks. meget anvendt, at mennesker fra Bramming tog lokaltoget Bramming-Esbjerg, hvor de skiftede til det direkte tog Esbjerg-København (som ikke standsede i Bramming).

At politikerne i Region Sjælland orker at bringe emnet på bane er kun godt. Der er mange hurdler, der skal overstås, men hvis viljen er til stede, kan direkte forbindelser formentlig lade sig gøre.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen





Jeg vil sige det er en dårlig ide. Det bedre at seperere Lollandsbanen med den fremtidig jernbane til Europa som naturligvis vil have mest trafik. Man kan dog godt have måske 5 direkte tog i hver retning ligesom Struerbanen.

Citat fra: mikkelwf Dato 26/11-23, 22:31
Citat fra: Svend Dato 26/11-23, 22:17
Citat fra: mpp Dato 26/11-23, 21:19Det virker dog som om Lolland-toget ville have nogle interessante udfordringer med at finde materiel, .....

Ja, mon ikke! Men selvfølgelig kan der findes en løsning

Du mener helt oprigtigt at Alstom er løsningen..!? Haha, det var alligevel sjovt... (stort set alt hvad de laver pt. er der problemer med og det er forsinket, plus deres signalafdeling gør en dyd ud af at forsinke leveringen af ERTMS)..

Det bliver spændende at se hvor forsinkede IC5 bliver, så det er nok lidt ønsketænkning at drømme om diverse privatbaneudgaver af Stream..

Bare DSB (med ført hånd, af vores kompetente politikere of Transportministeriet) dog havde valg Siemens eller Stadler, men vi skulle jo have endnu en gang discount-lort..
Alstrom er ikke nødvendigvis lort. Alstrom Coradia er bevist til at være godt i andre lande. Problemet med 1C4 var at togene var bestilt fra Alsaldo Breda (nu Hitachi Italy) og fabrikken er kendt for at lave dårlig tog.

Direkte tog fra Nakskov og Nykøbing Sjælland til/fra København
Af Togiudlandet. 27/11-23, 08:49.
Seneste redigering: 27/11-23, 08:51 af Togiudlandet
Citat fra: Svend Dato 26/11-23, 17:02At samle og dele tog som skitseret  er alle forsinkelser moder....

Det er jeg nu ikke enig i. Som mpp også er inde på, så kommer de enkelte tog fra sidebaner, hvor forsinkelser er ret sjældne og de samles inden de kører ud på de lange skinner.

Jeg har kørt rigtig, rigtig meget med Østbanen, også dengang de fast blev samlet/delt i Hårlev, og jeg har kun én gang været ude for, at den ene part var forsinket (som jeg husker det pga tåge og en bilist, der havde svært ved at se både bom, blinklys og grisen ved Store Heddinge - heldigvis uden alvorlig skade for alle parter, og toget kørte, med forsinkelse, til Køge og blev koblet der). I øvrigt klarede Østbanen oftest sådan en samling/deling hurtigere end S-toget får skiftet lokofører på København H.

Så det er næppe at samle og dele tog, som hummel skitserer, der vil være et problem, men nok nærmere kapaciteten på de lange skinner.

Hvor mange Lint kan egentlig kobles sammen og køres, hvis man nu tænker sig Lint fra både Odsherred og Stevns blev samlet i fx Roskilde og kørt samlet til København?

Citat fra: mgameing123 Dato 27/11-23, 08:35
Citat fra: mikkelwf Dato 26/11-23, 22:31
Citat fra: Svend Dato 26/11-23, 22:17
Citat fra: mpp Dato 26/11-23, 21:19Det virker dog som om Lolland-toget ville have nogle interessante udfordringer med at finde materiel, .....

Ja, mon ikke! Men selvfølgelig kan der findes en løsning

Du mener helt oprigtigt at Alstom er løsningen..!? Haha, det var alligevel sjovt... (stort set alt hvad de laver pt. er der problemer med og det er forsinket, plus deres signalafdeling gør en dyd ud af at forsinke leveringen af ERTMS)..

Det bliver spændende at se hvor forsinkede IC5 bliver, så det er nok lidt ønsketænkning at drømme om diverse privatbaneudgaver af Stream..

Bare DSB (med ført hånd, af vores kompetente politikere of Transportministeriet) dog havde valg Siemens eller Stadler, men vi skulle jo have endnu en gang discount-lort..
Alstrom er ikke nødvendigvis lort. Alstrom Coradia er bevist til at være godt i andre lande. Problemet med 1C4 var at togene var bestilt fra Alsaldo Breda (nu Hitachi Italy) og fabrikken er kendt for at lave dårlig tog.

Nu er Alstom Coradia jo flere forskellige platforme - Stream (i IC-udgaven, NS ICNG og DSB IC5) er jo en stort set komplet nyudvikling, baseret på Stream regionaltog (der bl.a. kører under navnet Pop i Italien).

Jeg ved godt Alstom producerer ordentlige tog, men de producerer altså også meget der ikke er synderlig godt. Jeg havde selv "fornøjelsen" af at køre i Regional-Stream i Italien tidligere i år, og helt ærligt, det er virkelig et skodtog. Komforten var forfærdelig.

I samme ombæring er det også at (med omvendt fortegn) at strække den en del at sige at Hitachi Italy er kendt for at lave dårlige tog. Ansaldobreda havde. nogle meget uheldige tog, IC4 og V250 til Holland/Belgien, men ellers laver de jo sådan set ganske udmærkede tog.

Både ETR500 (Ansaldobreda) og ETR1000 (Hitachi Italy) højhastighedstog er begge fantastiske tog. Hitachi har også produceret Caravaggio (dobbeltdækker regionaltog der kører alle steder i Italien, også et ret fint tog at køre i).

Mine udtalelser om Alstom er baseret på mine egne oplevelser med deres tog, og på regionaltogsniveau er det sgu mildest talt en virkelig skuffende oplevelse.

Og indtil modbevist, vil jeg tro at IC5 også bliver en skuffelse.

Og helt ærligt, man ville jo heller ikke betale for at få bedre kvalitet ala Siemens og Stadler. Det mest komiske er dog stadig, at politikerne stod og klappede i deres små fedtede hænder over at de nu havde købt en hyldevare, selvom Stream ER et udviklingsprojekt.. :/

Citat fra: mikkelwf Dato 27/11-23, 09:04
Citat fra: mgameing123 Dato 27/11-23, 08:35
Citat fra: mikkelwf Dato 26/11-23, 22:31
Citat fra: Svend Dato 26/11-23, 22:17
Citat fra: mpp Dato 26/11-23, 21:19Det virker dog som om Lolland-toget ville have nogle interessante udfordringer med at finde materiel, .....

Ja, mon ikke! Men selvfølgelig kan der findes en løsning

Du mener helt oprigtigt at Alstom er løsningen..!? Haha, det var alligevel sjovt... (stort set alt hvad de laver pt. er der problemer med og det er forsinket, plus deres signalafdeling gør en dyd ud af at forsinke leveringen af ERTMS)..

Det bliver spændende at se hvor forsinkede IC5 bliver, så det er nok lidt ønsketænkning at drømme om diverse privatbaneudgaver af Stream..

Bare DSB (med ført hånd, af vores kompetente politikere of Transportministeriet) dog havde valg Siemens eller Stadler, men vi skulle jo have endnu en gang discount-lort..
Alstrom er ikke nødvendigvis lort. Alstrom Coradia er bevist til at være godt i andre lande. Problemet med 1C4 var at togene var bestilt fra Alsaldo Breda (nu Hitachi Italy) og fabrikken er kendt for at lave dårlig tog.

Nu er Alstom Coradia jo flere forskellige platforme - Stream (i IC-udgaven, NS ICNG og DSB IC5) er jo en stort set komplet nyudvikling, baseret på Stream regionaltog (der bl.a. kører under navnet Pop i Italien).

Jeg ved godt Alstom producerer ordentlige tog, men de producerer altså også meget der ikke er synderlig godt. Jeg havde selv "fornøjelsen" af at køre i Regional-Stream i Italien tidligere i år, og helt ærligt, det er virkelig et skodtog. Komforten var forfærdelig.

I samme ombæring er det også at (med omvendt fortegn) at strække den en del at sige at Hitachi Italy er kendt for at lave dårlige tog. Ansaldobreda havde. nogle meget uheldige tog, IC4 og V250 til Holland/Belgien, men ellers laver de jo sådan set ganske udmærkede tog.

Både ETR500 (Ansaldobreda) og ETR1000 (Hitachi Italy) højhastighedstog er begge fantastiske tog. Hitachi har også produceret Caravaggio (dobbeltdækker regionaltog der kører alle steder i Italien, også et ret fint tog at køre i).

Mine udtalelser om Alstom er baseret på mine egne oplevelser med deres tog, og på regionaltogsniveau er det sgu mildest talt en virkelig skuffende oplevelse.

Og indtil modbevist, vil jeg tro at IC5 også bliver en skuffelse.

Og helt ærligt, man ville jo heller ikke betale for at få bedre kvalitet ala Siemens og Stadler. Det mest komiske er dog stadig, at politikerne stod og klappede i deres små fedtede hænder over at de nu havde købt en hyldevare, selvom Stream ER et udviklingsprojekt.. :/

Det er DSB selv, der har lavet deres udbudsmateriale, og dermed selv valgt tog ud fra de kriterier de har valgt - og fået godkendt politisk. Bombardier og Siemens afgav ikke tilbud. Stadlers bud var for dyrt, så Alstom vandt, og skal nok få leveret noget, der matcher DSBs intentioner.

Lasse

Citat fra: mikkelwf Dato 27/11-23, 09:04Nu er Alstom Coradia jo flere forskellige platforme - Stream (i IC-udgaven, NS ICNG og DSB IC5) er jo en stort set komplet nyudvikling, baseret på Stream regionaltog (der bl.a. kører under navnet Pop i Italien).

Jeg ved godt Alstom producerer ordentlige tog, men de producerer altså også meget der ikke er synderlig godt. Jeg havde selv "fornøjelsen" af at køre i Regional-Stream i Italien tidligere i år, og helt ærligt, det er virkelig et skodtog. Komforten var forfærdelig.

I samme ombæring er det også at (med omvendt fortegn) at strække den en del at sige at Hitachi Italy er kendt for at lave dårlige tog. Ansaldobreda havde. nogle meget uheldige tog, IC4 og V250 til Holland/Belgien, men ellers laver de jo sådan set ganske udmærkede tog.

Både ETR500 (Ansaldobreda) og ETR1000 (Hitachi Italy) højhastighedstog er begge fantastiske tog. Hitachi har også produceret Caravaggio (dobbeltdækker regionaltog der kører alle steder i Italien, også et ret fint tog at køre i).

Mine udtalelser om Alstom er baseret på mine egne oplevelser med deres tog, og på regionaltogsniveau er det sgu mildest talt en virkelig skuffende oplevelse.

Og indtil modbevist, vil jeg tro at IC5 også bliver en skuffelse.

Og helt ærligt, man ville jo heller ikke betale for at få bedre kvalitet ala Siemens og Stadler. Det mest komiske er dog stadig, at politikerne stod og klappede i deres små fedtede hænder over at de nu havde købt en hyldevare, selvom Stream ER et udviklingsprojekt.. :/

IC5 bliver næsten identisk med ICNG, som allerede er i drift i Holland. Der virker passagererne til at være ret glade for dem - de er ikke perfekte, men absolut heller ikke dårlige, når man ser på de 'anmeldelser' som folk har givet af dem.
Det primære problem med Alstom er deres dårlige projektstyring på IT-fronten (hvilket førte til ICNGs betydelige forsinkelser og til problemerne med signalsystemet herhjemme), og at de nu tilsyneladende har taget flere opgaver på sig end de er i stand til at levere inden for tidsrammen, hvilket betyder forsinkede leverancer.

AnsaldoBreda (og Ansaldo før dem) havde dog flere bommerter end bare IC4 og V250. De leverede også sporvogne til Göteborg (M32) og Oslo (SL95), der har voldt betydelige genvordigheder. Type 8-sporvognene i Boston har også haft nogle problemer, omend ikke lige så slemme som dem i Göteborg og Oslo.
Efter de blev opkøbt at Hitachi, er situationen dog blevet betydeligt bedre. Dog har mange af deres nyere tog ry for at 'rasle' en del under kørslen, inklusive Class 800 i UK, og ETR1000 i Italien.

Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato 27/11-23, 09:08
Citat fra: mikkelwf Dato 27/11-23, 09:04
Citat fra: mgameing123 Dato 27/11-23, 08:35
Citat fra: mikkelwf Dato 26/11-23, 22:31
Citat fra: Svend Dato 26/11-23, 22:17
Citat fra: mpp Dato 26/11-23, 21:19Det virker dog som om Lolland-toget ville have nogle interessante udfordringer med at finde materiel, .....

Ja, mon ikke! Men selvfølgelig kan der findes en løsning

Du mener helt oprigtigt at Alstom er løsningen..!? Haha, det var alligevel sjovt... (stort set alt hvad de laver pt. er der problemer med og det er forsinket, plus deres signalafdeling gør en dyd ud af at forsinke leveringen af ERTMS)..

Det bliver spændende at se hvor forsinkede IC5 bliver, så det er nok lidt ønsketænkning at drømme om diverse privatbaneudgaver af Stream..

Bare DSB (med ført hånd, af vores kompetente politikere of Transportministeriet) dog havde valg Siemens eller Stadler, men vi skulle jo have endnu en gang discount-lort..
Alstrom er ikke nødvendigvis lort. Alstrom Coradia er bevist til at være godt i andre lande. Problemet med 1C4 var at togene var bestilt fra Alsaldo Breda (nu Hitachi Italy) og fabrikken er kendt for at lave dårlig tog.

Nu er Alstom Coradia jo flere forskellige platforme - Stream (i IC-udgaven, NS ICNG og DSB IC5) er jo en stort set komplet nyudvikling, baseret på Stream regionaltog (der bl.a. kører under navnet Pop i Italien).

Jeg ved godt Alstom producerer ordentlige tog, men de producerer altså også meget der ikke er synderlig godt. Jeg havde selv "fornøjelsen" af at køre i Regional-Stream i Italien tidligere i år, og helt ærligt, det er virkelig et skodtog. Komforten var forfærdelig.

I samme ombæring er det også at (med omvendt fortegn) at strække den en del at sige at Hitachi Italy er kendt for at lave dårlige tog. Ansaldobreda havde. nogle meget uheldige tog, IC4 og V250 til Holland/Belgien, men ellers laver de jo sådan set ganske udmærkede tog.

Både ETR500 (Ansaldobreda) og ETR1000 (Hitachi Italy) højhastighedstog er begge fantastiske tog. Hitachi har også produceret Caravaggio (dobbeltdækker regionaltog der kører alle steder i Italien, også et ret fint tog at køre i).

Mine udtalelser om Alstom er baseret på mine egne oplevelser med deres tog, og på regionaltogsniveau er det sgu mildest talt en virkelig skuffende oplevelse.

Og indtil modbevist, vil jeg tro at IC5 også bliver en skuffelse.

Og helt ærligt, man ville jo heller ikke betale for at få bedre kvalitet ala Siemens og Stadler. Det mest komiske er dog stadig, at politikerne stod og klappede i deres små fedtede hænder over at de nu havde købt en hyldevare, selvom Stream ER et udviklingsprojekt.. :/

Det er DSB selv, der har lavet deres udbudsmateriale, og dermed selv valgt tog ud fra de kriterier de har valgt - og fået godkendt politisk. Bombardier og Siemens afgav ikke tilbud. Stadlers bud var for dyrt, så Alstom vandt, og skal nok få leveret noget, der matcher DSBs intentioner.

Lasse

Så du mener ikke der lå et latent politisk pres for at undgå endnu en IC4-skandale?

Én af de ting der blev slået meget kraftigt ned på, af politikerne, ved valget ad Alstom, var at IC5 var en hyldevare - noget jeg stadig mener er faktuelt forkert og lidt ødelægger præmissen for at vælge IC5 (ud fra den præmis).

Jeg havde glemt at Siemens ikke bød - det er der sikkert mange grunde til. Jeg havde personligt håbet på Stadler som vinder.

Citat fra: anho Dato 27/11-23, 15:01
Citat fra: mikkelwf Dato 27/11-23, 09:04Nu er Alstom Coradia jo flere forskellige platforme - Stream (i IC-udgaven, NS ICNG og DSB IC5) er jo en stort set komplet nyudvikling, baseret på Stream regionaltog (der bl.a. kører under navnet Pop i Italien).

Jeg ved godt Alstom producerer ordentlige tog, men de producerer altså også meget der ikke er synderlig godt. Jeg havde selv "fornøjelsen" af at køre i Regional-Stream i Italien tidligere i år, og helt ærligt, det er virkelig et skodtog. Komforten var forfærdelig.

I samme ombæring er det også at (med omvendt fortegn) at strække den en del at sige at Hitachi Italy er kendt for at lave dårlige tog. Ansaldobreda havde. nogle meget uheldige tog, IC4 og V250 til Holland/Belgien, men ellers laver de jo sådan set ganske udmærkede tog.

Både ETR500 (Ansaldobreda) og ETR1000 (Hitachi Italy) højhastighedstog er begge fantastiske tog. Hitachi har også produceret Caravaggio (dobbeltdækker regionaltog der kører alle steder i Italien, også et ret fint tog at køre i).

Mine udtalelser om Alstom er baseret på mine egne oplevelser med deres tog, og på regionaltogsniveau er det sgu mildest talt en virkelig skuffende oplevelse.

Og indtil modbevist, vil jeg tro at IC5 også bliver en skuffelse.

Og helt ærligt, man ville jo heller ikke betale for at få bedre kvalitet ala Siemens og Stadler. Det mest komiske er dog stadig, at politikerne stod og klappede i deres små fedtede hænder over at de nu havde købt en hyldevare, selvom Stream ER et udviklingsprojekt.. :/

IC5 bliver næsten identisk med ICNG, som allerede er i drift i Holland. Der virker passagererne til at være ret glade for dem - de er ikke perfekte, men absolut heller ikke dårlige, når man ser på de 'anmeldelser' som folk har givet af dem.
Det primære problem med Alstom er deres dårlige projektstyring på IT-fronten (hvilket førte til ICNGs betydelige forsinkelser og til problemerne med signalsystemet herhjemme), og at de nu tilsyneladende har taget flere opgaver på sig end de er i stand til at levere inden for tidsrammen, hvilket betyder forsinkede leverancer.

AnsaldoBreda (og Ansaldo før dem) havde dog flere bommerter end bare IC4 og V250. De leverede også sporvogne til Göteborg (M32) og Oslo (SL95), der har voldt betydelige genvordigheder. Type 8-sporvognene i Boston har også haft nogle problemer, omend ikke lige så slemme som dem i Göteborg og Oslo.
Efter de blev opkøbt at Hitachi, er situationen dog blevet betydeligt bedre. Dog har mange af deres nyere tog ry for at 'rasle' en del under kørslen, inklusive Class 800 i UK, og ETR1000 i Italien.

Jeg håber personligt også på det bedste - men forbeholder mig retten til at være skeptisk.. :)

Alstom virker generelt til at have store problemer med projektstyring, og ja, især på it-fronten. Jeg synes heller ikke deres præstationer med levering af ERTMS hæver forhåbningerne yderligere (og ja, jeg ved godt det ikke er samme afdeling som bygger togene :) ).

De har vist også haft alvorlige problemer med at integere deres eget ETCS-system i Traxx, som fulgte med købet af Bombardier, hvilket vist nok har resulteret i, at de ikke har kunnet levere lokomotiver i en årrække (er vist genoptaget nu igen). Men det har Siemens nok ikke klaget over.. :)

Citat fra: mikkelwf Dato 28/11-23, 08:10Én af de ting der blev slået meget kraftigt ned på, af politikerne, ved valget ad Alstom, var at IC5 var en hyldevare - noget jeg stadig mener er faktuelt forkert og lidt ødelægger præmissen for at vælge IC5 (ud fra den præmis).

DSB skrev jo også i pressemeddelelsen at man havde købt noget der var "tæt på et standardtog" og at de købte tog intet havde til fælles med dem der kører i Italien under samme produktnavn.

Standardtog er hvad NJ og MJBA har købt, typisk på under 3 år fra udsendelse af udbudsmateriale til levering af tog. Tænk på at MJBA ikke engang havde udsendt udbudsmateriale da Alstom fik IC5 kontrakten, men alligevel bliver de leveret og kommer i drift før IC5.

Anders

Hvor stor forskel vil der egentlig være i indkøbsprisen, hvis man køber 3-vogns togsæt i stedet for 2-vogns togsæt? (som nuværende Lint og IC2)
Det ville jo give fordele med mere plads, så der kan være et stort cykelområde, og generelt mere plads, så folk ikke oplever togene som overfyldte i myldretiden.
Det kunne jo være et tiltag for at tiltrække flere pendlere.

Og driftsomkostningerne er vel ikke meget større end for 2-vognssæt, når de har samme personale, samme vedligehold og energien til fremdrift er vel primært luftmodstand, så et 1/3 længere tog kan næppe øge strømforbruget meget.

Citat fra: william skov Dato 28/11-23, 20:56Hvor stor forskel vil der egentlig være i indkøbsprisen, hvis man køber 3-vogns togsæt i stedet for 2-vogns togsæt? (som nuværende Lint og IC2)
Det ville jo give fordele med mere plads, så der kan være et stort cykelområde, og generelt mere plads, så folk ikke oplever togene som overfyldte i myldretiden.
Det kunne jo være et tiltag for at tiltrække flere pendlere.

Og driftsomkostningerne er vel ikke meget større end for 2-vognssæt, når de har samme personale, samme vedligehold og energien til fremdrift er vel primært luftmodstand, så et 1/3 længere tog kan næppe øge strømforbruget meget.

Nok et godt spørgsmål at stille. Men for Lokaltogs vedkommende er alle deres perroner dimensioneret efter en max længde på 85m per tog, hvilket svarer cirka til 2 Lint 41, 2 Desiroer, 2 IC2'er eller 2 tovogns Mireo batteritog koblet sammen. Så vi skal næppe forvente længere tog hos Lokaltog. Hvis jeg dog husker rigtigt har Arriva til gengæld tilkendegivet at de ville være glade for længere tog når de skal udskifte deres Lint og Desiro sæt engang i 2030'erne på grund af pres og overfyldte tog på en række ruter, bl.a. ud af Aarhus. Men også på fjernbanen i Vest er mange mindre stationer såsom Jerne, Tommerup, Børkop, og Viby Jylland blevet forkortet til max 85m lange perroner ligesom på lokalbanerne.

Det er som om BaneDanmark arbejder med 3 standardlængder for tog. Der er Lokaltogslængden, på små 2-vogns tog for stationer med nærtrafik og regionalruter i Vest, Dobbeltdækker længden for 5-6 vogne + lokomotiv for regionalruter i Øst, og så er der IC5 længden for stationer med fjerntrafik med plads til enten 2 eller 3 IC5 tog koblet sammen.

Citat fra: Danskjävlar Dato 28/11-23, 21:10
Citat fra: william skov Dato 28/11-23, 20:56Hvor stor forskel vil der egentlig være i indkøbsprisen, hvis man køber 3-vogns togsæt i stedet for 2-vogns togsæt? (som nuværende Lint og IC2)
Det ville jo give fordele med mere plads, så der kan være et stort cykelområde, og generelt mere plads, så folk ikke oplever togene som overfyldte i myldretiden.
Det kunne jo være et tiltag for at tiltrække flere pendlere.

Og driftsomkostningerne er vel ikke meget større end for 2-vognssæt, når de har samme personale, samme vedligehold og energien til fremdrift er vel primært luftmodstand, så et 1/3 længere tog kan næppe øge strømforbruget meget.

Nok et godt spørgsmål at stille. Men for Lokaltogs vedkommende er alle deres perroner dimensioneret efter en max længde på 85m per tog, hvilket svarer cirka til 2 Lint 41, 2 Desiroer, 2 IC2'er eller 2 tovogns Mireo batteritog koblet sammen. Så vi skal næppe forvente længere tog hos Lokaltog. Hvis jeg dog husker rigtigt har Arriva til gengæld tilkendegivet at de ville være glade for længere tog når de skal udskifte deres Lint og Desiro sæt engang i 2030'erne på grund af pres og overfyldte tog på en række ruter, bl.a. ud af Aarhus. Men også på fjernbanen i Vest er mange mindre stationer såsom Jerne, Tommerup, Børkop, og Viby Jylland blevet forkortet til max 85m lange perroner ligesom på lokalbanerne.

Det er som om BaneDanmark arbejder med 3 standardlængder for tog. Der er Lokaltogslængden, på små 2-vogns tog for stationer med nærtrafik og regionalruter i Vest, Dobbeltdækker længden for 5-6 vogne + lokomotiv for regionalruter i Øst, og så er der IC5 længden for stationer med fjerntrafik med plads til enten 2 eller 3 IC5 tog koblet sammen.

Lollandsbanen har da perroner længere end 85 m? Et hurtigt kik på Sdfikort.dk viser nedenstående længder.
Øster Toreby  110 m
Grænge          190 m
Sakskøbing    135 m
Maribo           210 m
Søllested        200 m
Nakskov         150 m

Gå op Sider: 1 [2] 3

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak