Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Direkte tog fra Nakskov og Nykøbing Sjælland til/fra København
Gå ned Sider: 1 2 [3]
Citat fra: william skov Dato 28/11-23, 22:13Lollandsbanen har da perroner længere end 85 m? Et hurtigt kik på Sdfikort.dk viser nedenstående længder.
Øster Toreby  110 m
Grænge           190 m
Sakskøbing       135 m
Maribo           210 m
Søllested        200 m
Nakskov          150 m
Og Odsherred
Ny Hagested st   120 m
Gislinge              115 m
Svinninge            88 m + 145 m
Hørve                 125 m
Fårevejle             52 m + 120 m
Asnæs                 120 m
Grevinge             115 m
Vig                      120 m
Nørre asmindrup 115 m
Højby Sj.             115 m
Nykøbing Sj.       120 m + 165 m

/ Viktoria - 3/4 uddannet Arktisk Ingeniør

Citat fra: william skov Dato 28/11-23, 20:56Hvor stor forskel vil der egentlig være i indkøbsprisen, hvis man køber 3-vogns togsæt i stedet for 2-vogns togsæt? (som nuværende Lint og IC2)
Det ville jo give fordele med mere plads, så der kan være et stort cykelområde, og generelt mere plads, så folk ikke oplever togene som overfyldte i myldretiden.
Det kunne jo være et tiltag for at tiltrække flere pendlere.

Der er flere muligheder. To-vogns togsæt kan også fås i ca. 55 meter længde uden jacobsbogier inden man går op i ca. 65 meter for tre vogne med jacobsbogier.

Anders

Citat fra: william skov Dato 28/11-23, 22:13Lollandsbanen har da perroner længere end 85 m? Et hurtigt kik på Sdfikort.dk viser nedenstående længder.
Øster Toreby  110 m
Grænge          190 m
Sakskøbing    135 m
Maribo           210 m
Søllested        200 m
Nakskov         150 m

Mange af de perroner er gamle og urrenoveret. Vi ser også at de urrenoveret perroner på lokalbanerne og mindre BaneDanmark stationer er længere end de renoverede perroner der erstatter dem. F.eks. når Hillerød Station skal ombygges kommer de nye lokaltogsperroner kun til at være lange nok til tog på 85m trods for at de gamle perroner kunne håndtere tog der var markant længere.

Det viser igen, hvor uambitiøs jernbanen er i Danmark. Trist

Mvh Matias
www.Tognål.dk - pins og slipsenåle med masser af danske og svenske tog

Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 23/11-23, 15:29Niels har berørt emnet i dette indlæg:

https://www.jernbanen.dk/forum1/index.php/topic,1575.msg13890.html#msg13890
.....
At politikerne i Region Sjælland orker at bringe emnet på bane er kun godt. Der er mange hurdler, der skal overstås, men hvis viljen er til stede, kan direkte forbindelser formentlig lade sig gøre.

Og det gjorde politikerne så på mødet g.d. i Udvalget for regional udvikling, uddannelse, kollektiv trafik og internationalt samarbejde med følgende resumé og indstilling:

Resumé
Region Sjælland og kommunerne har et fælles ønske om, at der etableres direkte tog fra Nykøbing Sjælland og fra Nakskov til København. Udvalget har ønsket, at der arbejdes videre med denne sag. Der forelægges forslag til det videre arbejde.

Indstilling
Administrationen indstiller, at forslag til det videre arbejde med at etablere direkte tog fra Nykøbing Sjælland og fra Nakskov til København godkendes.
Sagen afgøres af Udvalget for regional udvikling, uddannelse, kollektiv trafik og internationalt samarbejde.


Udvalget godkendte indstillingen, og der arbejdes nu videre således, som det er beskrevet i dagsordenspunktet, der i sin helhed kan ses som pdf *her*.

M.v.h.
Niels

Citat fra: Danskjävlar Dato 28/11-23, 21:10
Citat fra: william skov Dato 28/11-23, 20:56Hvor stor forskel vil der egentlig være i indkøbsprisen, hvis man køber 3-vogns togsæt i stedet for 2-vogns togsæt? (som nuværende Lint og IC2)
Det ville jo give fordele med mere plads, så der kan være et stort cykelområde, og generelt mere plads, så folk ikke oplever togene som overfyldte i myldretiden.
Det kunne jo være et tiltag for at tiltrække flere pendlere.

Og driftsomkostningerne er vel ikke meget større end for 2-vognssæt, når de har samme personale, samme vedligehold og energien til fremdrift er vel primært luftmodstand, så et 1/3 længere tog kan næppe øge strømforbruget meget.

Nok et godt spørgsmål at stille. Men for Lokaltogs vedkommende er alle deres perroner dimensioneret efter en max længde på 85m per tog, hvilket svarer cirka til 2 Lint 41, 2 Desiroer, 2 IC2'er eller 2 tovogns Mireo batteritog koblet sammen. Så vi skal næppe forvente længere tog hos Lokaltog. Hvis jeg dog husker rigtigt har Arriva til gengæld tilkendegivet at de ville være glade for længere tog når de skal udskifte deres Lint og Desiro sæt engang i 2030'erne på grund af pres og overfyldte tog på en række ruter, bl.a. ud af Aarhus. Men også på fjernbanen i Vest er mange mindre stationer såsom Jerne, Tommerup, Børkop, og Viby Jylland blevet forkortet til max 85m lange perroner ligesom på lokalbanerne.

Det er som om BaneDanmark arbejder med 3 standardlængder for tog. Der er Lokaltogslængden, på små 2-vogns tog for stationer med nærtrafik og regionalruter i Vest, Dobbeltdækker længden for 5-6 vogne + lokomotiv for regionalruter i Øst, og så er der IC5 længden for stationer med fjerntrafik med plads til enten 2 eller 3 IC5 tog koblet sammen.

Viby Jylland står som at den har 107 og 109 meter perron. Det er stadig hamrende useriøst at øvrige nye perroner er 85m bare for at spare penge her og nu. Stilling Station er planlagt 90 meter perron  ::) uden overdækning selvfølgelig, riget fattes penge.

Mon man overvejer dobbeltdækkertog, hvis de findes i batterivariant?

Gå op Sider: 1 2 [3]

Jernbanebøger

Danmark set fra en togkupe

Danmark set fra en togkupe. Pris 300 kr.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak