Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Flensborg uden Indusi
Gå ned Sider:[1] 2 3
Flensborg uden Indusi
Af thadef, Aarhus/Slesvig by. 28/11-23, 06:55.


Har jeg forstået det ret, udløber IC3s godkendelse til det tyske signalsystem ved slutningen af året. Af denne grund har man jo indsat Vectron på Hamborg-København og streget Hamborg-Aarhus fra K24. Hvad betyder dette dog  for togene mellem Flensborg og Fredericia? Med hvilket Materiel skal DSB fremover køre over grænsen?
På nuværende tidspunkt er det vel udover IC3 kun Vectron, som har mulighed for at krydse grænsen og her mangler der vel passende vogne for det bliver nok lidt trangt at sidde med flere end 20 passagere i førerrummet ;)

Udover det kunne der jo kun tænkes, at DSB prøver at få IC3 godkendt igen, men det tyder der intet på, eller at man få en form for ekstra tilladelse mellem Padborg og Flensborg. Har DSB meldet noget om trafikken til Flensborg?

mvh Thade

Flensborg uden Indusi
Af steenth. 28/11-23, 07:04.
Hvis man tjekker rejseplanen, så der er stadig direkte tog til/fra Flensborg efter nytår. Det DSB's plan er, at installere ETCS, så muligheden at kører ind i Tyskland fjernes. Men installationen er endnu kun i starten.

Flensborg uden Indusi
Af esni. 28/11-23, 07:23.
Var der ikke på tidspunkt en plan om at strækningen skulle have ETCS level 1 LS parallelt med Indusi?

Eller er det bare mig der drømmer?

Eskild

Flensborg uden Indusi
Af Ollebrum. 28/11-23, 10:38.
Citat fra: thadef Dato 28/11-23, 06:55Har jeg forstået det ret, udløber IC3s godkendelse til det tyske signalsystem ved slutningen af året. Af denne grund har man jo indsat Vectron på Hamborg-København og streget Hamborg-Aarhus fra K24. Hvad betyder dette dog  for togene mellem Flensborg og Fredericia? Med hvilket Materiel skal DSB fremover køre over grænsen?
På nuværende tidspunkt er det vel udover IC3 kun Vectron, som har mulighed for at krydse grænsen og her mangler der vel passende vogne for det bliver nok lidt trangt at sidde med flere end 20 passagere i førerrummet ;)

Udover det kunne der jo kun tænkes, at DSB prøver at få IC3 godkendt igen, men det tyder der intet på, eller at man få en form for ekstra tilladelse mellem Padborg og Flensborg. Har DSB meldet noget om trafikken til Flensborg?


Er det ikke fra K25 (december 2024) det bliver intressant?

I hele K24 skal det vel vare MF/IC3 stadigt.


https://www.ft.dk/samling/20231/almdel/TRU/bilag/54/index.htm

Signalprogrammet Okt 2023

Flensborg uden Indusi
Af henrik-thomsen. 28/11-23, 11:34.
Den tyske plan er udrulning Padborg Grænse-Flensburg-Flensburg Weiche i 2027.

Selv tvivler jeg uendeligt meget på at tidsplanen for Tysklands ETCS-udrulning vil holde, når man ser hvor mange strækninger, der skal udrustes. DB skriver selv at det kræver tilstrækkeligt med "Haushaltsmittel" https://fahrweg.dbnetze.com/fahrweg-de/kunden/etcs/ETCS-Migrationsstrategie-10115054#

Interaktivt kort:
ETCS Migrationsstrategie für Deutschland bis 2028:
https://fahrweg.dbnetze.com/resource/blob/10909344/8f84fc6df01f9198d883ab2a5c99a989/Karte-Migrationsstrategie-bis-2028-data.html

Flensborg uden Indusi
Af Svend. 28/11-23, 13:15.
Seneste redigering: 28/11-23, 13:19 af Svend
Citat fra: henrik-thomsen Dato 28/11-23, 11:34Den tyske plan er udrulning Padborg Grænse-Flensburg-Flensburg Weiche i 2027.

Selv tvivler jeg uendeligt meget på at tidsplanen for Tysklands ETCS-udrulning vil holde, når man ser hvor mange strækninger, der skal udrustes. DB skriver selv at det kræver tilstrækkeligt med "Haushaltsmittel" https://fahrweg.dbnetze.com/fahrweg-de/kunden/etcs/ETCS-Migrationsstrategie-10115054#

Interaktivt kort:
ETCS Migrationsstrategie für Deutschland bis 2028:
https://fahrweg.dbnetze.com/resource/blob/10909344/8f84fc6df01f9198d883ab2a5c99a989/Karte-Migrationsstrategie-bis-2028-data.html


Bemærk "den lille krølle": ETCS-L2mS. Den lader vi lige stå et øjeblik, mens I læser færdigt  ;)   

Flensborg uden Indusi
Af andersj, Aalborg. 28/11-23, 15:37.
IC3'erne mister deres tysklandsgodkendelse uanset hvad når de bliver ombygget.

Da de skulle have nye radioer tog det også flere år før løsningen blev godkendt i Tyskland.

DB måtte også opgive at fjerne tilthardwaren fra ICE-TD togene, da EBA krævede at de så skulle godkendes som helt nye tog.

Anders

Citat fra: thadef Dato 28/11-23, 06:55Har jeg forstået det ret, udløber IC3s godkendelse til det tyske signalsystem ved slutningen af året.

Godkendelsen udløber ikke, men det er besluttet at Indusi udtages af togene når der indbygges nyt signalsystem da den oprindelige løsning alligevel ikke har vist sig mulig uden stor risiko for både tekniske og godkendelsesmæssige forsinkelser.

På et tidspunkt var det DB Netz plan at udrulle ERTMS mellem Padborg og Flensborg til K25. Banedanmark havde endda et projekt omkring tilpasning af signalerne i Padborg som følge heraf. Det projekt er nu udskudt endnu engang.

Reelt kan det betyde at der udtages en lille håndfuld IC3-indusi der ikke ombygges, men som så også skal udrangeres til K28 da det så bliver svært at finde andre strækninger at indsætte dem på til den tid.

Flensborg uden Indusi
Af esni. 28/11-23, 20:50.
Citat fra: Svend Dato 28/11-23, 13:15Bemærk "den lille krølle": ETCS-L2mS. Den lader vi lige stå et øjeblik, mens I læser færdigt  ;)   


Og så bliver jeg (sikkert den eneste?) forvirret

Jeg har hørt om ETCS Level 1 LS, ETCS Level 1 FS, og ETCS Level 2.

men ETCS Level2mS og ETCS Level2oS?

Er der nogen, der føler sig kaldet til at uddybe? Steenth?

Eskild

Flensborg uden Indusi
Af tgsen. 29/11-23, 12:18.
Citat fra: Time will tell Dato 28/11-23, 20:22
Citat fra: thadef Dato 28/11-23, 06:55Har jeg forstået det ret, udløber IC3s godkendelse til det tyske signalsystem ved slutningen af året.

Godkendelsen udløber ikke, men det er besluttet at Indusi udtages af togene når der indbygges nyt signalsystem da den oprindelige løsning alligevel ikke har vist sig mulig uden stor risiko for både tekniske og godkendelsesmæssige forsinkelser.

På et tidspunkt var det DB Netz plan at udrulle ERTMS mellem Padborg og Flensborg til K25. Banedanmark havde endda et projekt omkring tilpasning af signalerne i Padborg som følge heraf. Det projekt er nu udskudt endnu engang.

Reelt kan det betyde at der udtages en lille håndfuld IC3-indusi der ikke ombygges, men som så også skal udrangeres til K28 da det så bliver svært at finde andre strækninger at indsætte dem på til den tid.
F.eks. til Nakskov og Nyk. S?

Flensborg uden Indusi
Af andersww. 29/11-23, 12:26.
Citat fra: esni Dato 28/11-23, 20:50
Citat fra: Svend Dato 28/11-23, 13:15Bemærk "den lille krølle": ETCS-L2mS. Den lader vi lige stå et øjeblik, mens I læser færdigt  ;)   


Og så bliver jeg (sikkert den eneste?) forvirret

Jeg har hørt om ETCS Level 1 LS, ETCS Level 1 FS, og ETCS Level 2.

men ETCS Level2mS og ETCS Level2oS?

Er der nogen, der føler sig kaldet til at uddybe? Steenth?
ETCS Level2m(it)S(ignale) - altså med eksterne signaler
 ETCS Level2o(hne)S(ignale) - uden eksterne signaler, den løsning der benyttes i DK

Flensborg uden Indusi
Af steenth. 29/11-23, 12:31.
Citat fra: esni Dato 28/11-23, 20:50Og så bliver jeg (sikkert den eneste?) forvirret

Jeg har hørt om ETCS Level 1 LS, ETCS Level 1 FS, og ETCS Level 2.

men ETCS Level2mS og ETCS Level2oS?

Er der nogen, der føler sig kaldet til at uddybe? Steenth?
o, m og s står for "mit und ohne signal", som er niveau 2 om det er med eller uden signal... Så man bevare signalerne og sætter ETCS oven på i dette tilfælde.. Andre strækninger har de brugt ETCS uden at sætte signaler op, som vi gør i vores signalprogram.

Flensborg uden Indusi
Af Svend. 29/11-23, 14:38.
Seneste redigering: 29/11-23, 14:41 af Svend

Citat fra: steenth Dato 29/11-23, 12:31
Citat fra: esni Dato 28/11-23, 20:50Og så bliver jeg (sikkert den eneste?) forvirret

Jeg har hørt om ETCS Level 1 LS, ETCS Level 1 FS, og ETCS Level 2.

men ETCS Level2mS og ETCS Level2oS?

Er der nogen, der føler sig kaldet til at uddybe? Steenth?
o, m og s står for "mit und ohne signal", som er niveau 2 om det er med eller uden signal... Så man bevare signalerne og sætter ETCS oven på i dette tilfælde.. Andre strækninger har de brugt ETCS uden at sætte signaler op, som vi gør i vores signalprogram.

Du mangler at forklare, hvordan ETCS Level2mS kombineres med PZB90 på tysk strækning syd for Padborg (mulighed for kørsel på begge typer anlæg på samme strækning)..... og hvilken indflydelse det får for kørsel med PZB90 på strækningen, når ERTMS er nået til Padborg nordfra.

Flensborg uden Indusi
Af steenth. 30/11-23, 07:07.
Citat fra: Svend Dato 29/11-23, 14:38
Citat fra: steenth Dato 29/11-23, 12:31o, m og s står for "mit und ohne signal", som er niveau 2 om det er med eller uden signal... Så man bevare signalerne og sætter ETCS oven på i dette tilfælde.. Andre strækninger har de brugt ETCS uden at sætte signaler op, som vi gør i vores signalprogram.

Du mangler at forklare, hvordan ETCS Level2mS kombineres med PZB90 på tysk strækning syd for Padborg (mulighed for kørsel på begge typer anlæg på samme strækning)..... og hvilken indflydelse det får for kørsel med PZB90 på strækningen, når ERTMS er nået til Padborg nordfra.
Hvorfor skulle jeg have det med, når jeg kan se andre i gruppen, som kender mere til det projekt end jeg gør.Så jeg har nøjes med den viden, som jeg har set i forbindelse med at kigge lidt i de generalle tyske planer.

Flensborg uden Indusi
Af esni. 30/11-23, 07:23.
Citat fra: steenth Dato 30/11-23, 07:07
Citat fra: Svend Dato 29/11-23, 14:38
Citat fra: steenth Dato 29/11-23, 12:31o, m og s står for "mit und ohne signal", som er niveau 2 om det er med eller uden signal... Så man bevare signalerne og sætter ETCS oven på i dette tilfælde.. Andre strækninger har de brugt ETCS uden at sætte signaler op, som vi gør i vores signalprogram.

Du mangler at forklare, hvordan ETCS Level2mS kombineres med PZB90 på tysk strækning syd for Padborg (mulighed for kørsel på begge typer anlæg på samme strækning)..... og hvilken indflydelse det får for kørsel med PZB90 på strækningen, når ERTMS er nået til Padborg nordfra.
Hvorfor skulle jeg have det med, når jeg kan se andre i gruppen, som kender mere til det projekt end jeg gør.Så jeg har nøjes med den viden, som jeg har set i forbindelse med at kigge lidt i de generalle tyske planer.

Jeg erkender blankt at jeg intet ved om dette emne, men jeg er temmelig nysgerrig om det.
Jeg har så i andre sammenhænge set steenth skrive som om han vidste noget om disse sager, hvorfor jeg opfordrede ham til at kommentere.


Eskild

Gå op Sider:[1] 2 3

Jernbanebøger

Gjerrildbanen - En Rejse Gennem Norddjurs

Gjerrildbanen - En Rejse Gennem Norddjurs. Pris 290 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak