Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Talgo på vej til Danmark
Gå ned Sider: 1 [2] 3 4 5
Citat fra: andersj Dato 12/12-23, 22:40På Twitter er der nogle flere billeder i dagslys. Her er et interessant et fra dette Tweet: https://x.com/garridinsi/status/1734591137862529233?s=46&t=k9JcXsvpyBaGrCjeXl_9ug



Bemærk hastigheden på 230 km/t og at stammerne får deres egen litra "EC" mens vognene også individuelt har deres egne litra - ligesom det kendes fra togsæt også (MFA-FF-MFB eksempelvis)

i forbindelse med dette, har jeg læst et eller andet sted at det er muligt for de nuværende EB'er at hastighedsopgraderes til 230 km/t.
Er det noget DSB har ønsket sig på nogle af deres EB'er?

Den klare fordel er jo, at togene kan fortsætte fra Hamborg til Berlin. Hvis min hukommelse ikke svigter mig er der/vil der være krav om, at togene skal køre 230 km/t der pga. stor trafik.

Talgo på vej til Danmark
Af mpp. 13/12-23, 14:13.
Det er noget der er blevet snakket om her og spekulationen er, at DSB købte Vectron som hyldevare og på det tidspunkt var max farten 200. Senere er der andre der har købt Vectron til 230 og også i en model der kan køre i flere lande og så kunne man forestille sig, at DSBs Vectroner kunne opdateres til 230 også. Reelt handler det jo nok mest om godkendelser, da der nok ikke er blevet lavet så meget om fysisk i lokomotiverne.

Talgo på vej til Danmark
Af LM94. 13/12-23, 21:38.
Citat fra: LM94 Dato 13/12-23, 21:35
Citat fra: Choo choo Dato 13/12-23, 10:53
Citat fra: andersj Dato 12/12-23, 22:40På Twitter er der nogle flere billeder i dagslys. Her er et interessant et fra dette Tweet: https://x.com/garridinsi/status/1734591137862529233?s=46&t=k9JcXsvpyBaGrCjeXl_9ug



Bemærk hastigheden på 230 km/t og at stammerne får deres egen litra "EC" mens vognene også individuelt har deres egne litra - ligesom det kendes fra togsæt også (MFA-FF-MFB eksempelvis)

Rigtig nok at litra MF, MG og ER har vognlitra, men det er ikke normalt at skrive dem begge på. For mig ser det underligt ud at en vogn, får 2 litra og litranumrer skrevet på siden.

Talgo på vej til Danmark
Af mss. 13/12-23, 22:29.
Forvirrende ligesom dine 2 indlæg?  ;D

Jeg mener at det er gældende regler i EU at hver vogn, også i et fast togsæt, skal have et individuelt UIC-nummer. Det er dog upraktisk at anvende, hvis man hver gang skal registere/oplyse en lang liste med vognnumre for hvert togsæt. Der kommer så togsætnummeret ind i billedet.
I Tyskland f.eks. står togsæt-nummeret (med større skrift) kun på endevognene:


Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Talgo på vej til Danmark
Af mikkelwf. 13/12-23, 22:43.
Citat fra: mss Dato 13/12-23, 22:29Forvirrende ligesom dine 2 indlæg?  ;D

Jeg mener at det er gældende regler i EU at hver vogn, også i et fast togsæt, skal have et individuelt UIC-nummer. Det er dog upraktisk at anvende, hvis man hver gang skal registere/oplyse en lang liste med vognnumre for hvert togsæt. Der kommer så togsætnummeret ind i billedet.
I Tyskland f.eks. står togsæt-nummeret (med større skrift) kun på endevognene:



Der er jo så den (store) forskel, at du her bruger en ICE4 som eksempel, en selvkørende enhed / EMU, hvor de danske talgo-vogne bare er fast forbundne vogne (ikke hvad jeg direkte vil kalde et togsæt). Så det er lidt pærer og bananer direkte at sammenligne netop de to.

Jeg ved ikke hvordan f.eks. ÖBB's Railjet gør, men du har nok 100% ret i at der er dikterede regler for både UIC-registreringen af de enkelte vogne, samt det samlede togsæt/vognsæt/hvad vi nu kalder det.. :)

Citat fra: mikkelwf Dato 13/12-23, 22:43
Citat fra: mss Dato 13/12-23, 22:29Forvirrende ligesom dine 2 indlæg?  ;D

Jeg mener at det er gældende regler i EU at hver vogn, også i et fast togsæt, skal have et individuelt UIC-nummer. Det er dog upraktisk at anvende, hvis man hver gang skal registere/oplyse en lang liste med vognnumre for hvert togsæt. Der kommer så togsætnummeret ind i billedet.
I Tyskland f.eks. står togsæt-nummeret (med større skrift) kun på endevognene:



Der er jo så den (store) forskel, at du her bruger en ICE4 som eksempel, en selvkørende enhed / EMU, hvor de danske talgo-vogne bare er fast forbundne vogne (ikke hvad jeg direkte vil kalde et togsæt). Så det er lidt pærer og bananer direkte at sammenligne netop de to.

Jeg ved ikke hvordan f.eks. ÖBB's Railjet gør, men du har nok 100% ret i at der er dikterede regler for både UIC-registreringen af de enkelte vogne, samt det samlede togsæt/vognsæt/hvad vi nu kalder det.. :)

Bedre hvis vi kalder det et vognsæt?

Talgo på vej til Danmark
Af LM94. 13/12-23, 23:36.
Seneste redigering: 13/12-23, 23:40 af LM94
Citat fra: mss Dato 13/12-23, 22:29Forvirrende ligesom dine 2 indlæg?  ;D

Jeg mener at det er gældende regler i EU at hver vogn, også i et fast togsæt, skal have et individuelt UIC-nummer. Det er dog upraktisk at anvende, hvis man hver gang skal registere/oplyse en lang liste med vognnumre for hvert togsæt. Der kommer så togsætnummeret ind i billedet.
I Tyskland f.eks. står togsæt-nummeret (med større skrift) kun på endevognene:



Ved ikke om det er jeg du hentyder til, men jeg referere ikke til UIC nummeret, men derimod at man bruger 2 forskellige litra betegnelser på en og samme vogn. Du bruger heller MF udvendigt på vognene, men som der bliver skrevet "MFA-FF-MFB". MF bruges af lægfolk, alle andre bruger "IC3". At stammen bliver kaldt EC er med alt sandsynlighed grundet "EuroCity", men er nu blevet et litra. Lægfolk vil referere til "EC" og vognenes individuelle litra, mens medier og ikke kyndige jernbanefolk vil med alt sandsynlighed kalde dem for "Talgo vogne".

Talgo på vej til Danmark
Af mss. 13/12-23, 23:38.
Netop, togsæt eller vognsæt, idéen er den samme.
En ICE 4 som på mit foto kan op- og nedformeres, det gælder i øvrigt også ICE 1 og 3, de har også sætnumre.
De tyske IC 2 garniturer har også sætnumre (står på styrevognen), selvom det bare er almindelige IC-
dobbeltdækkervogne.

DSB's løsning med sætnumre på hver mellemvogn er dog noget omstændig ved ændring af vognsammensætningen.

Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Talgo på vej til Danmark
Af Niels Munch. 13/12-23, 23:39.
"Lægfolk" plejer da at være de ikke fagligt kyndige?

Talgo på vej til Danmark
Af mss. 13/12-23, 23:47.
Påskriften "EC 0401" er ikke et litra, det er vognsættype + vognsætnummer.

Men det er lidt forvirrende at se på. Jeg tænker også at det var smartere at nøjes med nummeret og skrive det i større skrift på enderne af toget som hos DB. Men man kan jo vænne sig til meget  ;)

Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Talgo på vej til Danmark
Af LM94. 14/12-23, 00:04.
Citat fra: Niels Munch Dato 13/12-23, 23:39"Lægfolk" plejer da at være de ikke fagligt kyndige?

Du har ret, jeg blandede om på 2 termer. Det skulle være sagkyndig... Min fejl, og så siger jeg godnat herfra. Så kan jeg måske skrive korrekt i morgen.

Citat fra: mpp Dato 13/12-23, 14:13Det er noget der er blevet snakket om her og spekulationen er, at DSB købte Vectron som hyldevare og på det tidspunkt var max farten 200. Senere er der andre der har købt Vectron til 230 og også i en model der kan køre i flere lande og så kunne man forestille sig, at DSBs Vectroner kunne opdateres til 230 også. Reelt handler det jo nok mest om godkendelser, da der nok ikke er blevet lavet så meget om fysisk i lokomotiverne.

DSB har et eller andet sted meddelt at EB kan opgraderes til 230 km/t, men at det vil være dyrt.

Talgo på vej til Danmark
Af MBRrail. 14/12-23, 13:01.
Citat fra: mikkelwf Dato 13/12-23, 22:43
Citat fra: mss Dato 13/12-23, 22:29Forvirrende ligesom dine 2 indlæg?  ;D

Jeg mener at det er gældende regler i EU at hver vogn, også i et fast togsæt, skal have et individuelt UIC-nummer. Det er dog upraktisk at anvende, hvis man hver gang skal registere/oplyse en lang liste med vognnumre for hvert togsæt. Der kommer så togsætnummeret ind i billedet.
I Tyskland f.eks. står togsæt-nummeret (med større skrift) kun på endevognene:



Der er jo så den (store) forskel, at du her bruger en ICE4 som eksempel, en selvkørende enhed / EMU, hvor de danske talgo-vogne bare er fast forbundne vogne (ikke hvad jeg direkte vil kalde et togsæt). Så det er lidt pærer og bananer direkte at sammenligne netop de to.

Jeg ved ikke hvordan f.eks. ÖBB's Railjet gør, men du har nok 100% ret i at der er dikterede regler for både UIC-registreringen af de enkelte vogne, samt det samlede togsæt/vognsæt/hvad vi nu kalder det.. :)

Vil ikke nødvendig kalde det pærer og bananer, da stammenumre er interne og hvert selskab kan gøre hvad de vil.

Men det der tæller er jo UIC/VKM nummeret på hvert køretøj, at DSB jo så har valgt at sætte tre numre oven i hinanden gør at det måske bliver lidt forvirrende. Lå iøvrig mærke til på det video klip at vognnummeret og EC nummer bytter plads der hvor vognene bliver vendt.

I Holland gør man på ICRmm stammerne, som er løse vogne men som altid kører som fast stamme, at man har skrevet stammenummeret på gavlen af de yderste vogne.

ÖBB og CD har deres Railjet stammer UIC nummeret så det både fortæller stammenummer, men også hvor i stammen vognen er.
FX Så er 73 81 84-90 144-0  endevognen op mod lokomotivet i vognsæt nr44, og 73 81 80-90 744-1 er den syvende og sidste vogn, altså styrevognen.  ;) 

Mvh Marc

Citat fra: Poul Brandt Dato 14/12-23, 12:24
Citat fra: mpp Dato 13/12-23, 14:13Det er noget der er blevet snakket om her og spekulationen er, at DSB købte Vectron som hyldevare og på det tidspunkt var max farten 200. Senere er der andre der har købt Vectron til 230 og også i en model der kan køre i flere lande og så kunne man forestille sig, at DSBs Vectroner kunne opdateres til 230 også. Reelt handler det jo nok mest om godkendelser, da der nok ikke er blevet lavet så meget om fysisk i lokomotiverne.

DSB har et eller andet sted meddelt at EB kan opgraderes til 230 km/t, men at det vil være dyrt.

De meddelte i hvert fald dette til et IDA event om deres planer for materiel i fremtiden. Her var det som en besvarelse på et spørgsmål, så det var af uformel karakter, men dog samme hovedbudskab som du nævner. For dyrt og meget lille gevinst (heraf ingen indenrigs).

Talgo på vej til Danmark
Af Thorfinn. 14/12-23, 15:12.
Det er ufair. I vækker forventninger. Når nogen om få dage poster det første billede fra Padborg vil jeg ikke kunne tænge andet end: "Hvorfor sidder jeg i denne gamle møjspænd når jeg kunne sidde i Talgos lækre lindorm?"

/scnr.

Gå op Sider: 1 [2] 3 4 5

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak