Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Talgo på vej til Danmark
Gå ned Sider: 1 2 [3] 4 5
Talgo på vej til Danmark
Af Mads. 14/12-23, 17:45.
Citat fra: Thorfinn Dato 14/12-23, 15:12Det er ufair. I vækker forventninger. Når nogen om få dage poster det første billede fra Padborg vil jeg ikke kunne tænge andet end: "Hvorfor sidder jeg i denne gamle møjspænd når jeg kunne sidde i Talgos lækre lindorm?"

/scnr.

... som skøjter afsted gennem landskabet.

Citat fra: Mads Dato 14/12-23, 17:45
Citat fra: Thorfinn Dato 14/12-23, 15:12Det er ufair. I vækker forventninger. Når nogen om få dage poster det første billede fra Padborg vil jeg ikke kunne tænge andet end: "Hvorfor sidder jeg i denne gamle møjspænd når jeg kunne sidde i Talgos lækre lindorm?"

/scnr.

... som skøjter afsted gennem landskabet.

Det er kun i spanien de kører på skøjter ;) Resten af turen foregår med en sporbredde der passer til vognene

Citat fra: Thorfinn Dato 14/12-23, 15:12... Når nogen om få dage poster det første billede fra Padborg ...

Er der nogen (opdaterede) efterretninger ift. hvornår afbilledede EC 0401 når Padborg?

Talgo på vej til Danmark
Af anho. 14/12-23, 18:58.
Seneste redigering: 14/12-23, 19:02 af anho
Citat fra: LM94 Dato 13/12-23, 23:36At stammen bliver kaldt EC er med alt sandsynlighed grundet "EuroCity", men er nu blevet et litra.

Det er vel ikke første gang at der bliver uddelt litra med betydning. Nu har jeg ikke noget formelt bevis på at det forholder sig sådan, men jeg har en KRAFTIG formodning om at MF er et Motor-Fjerntog, MR var et Motor-Regionaltog, og ER er et Elektrisk Regionaltog. Og så er MG, MQ, MP og ET jo navngivet med et bogstav der ligger 'tæt op ad' et ældre tog med samme formål og drivkraft. IC5 kommer til at hedde ES, og er derfor uformelt klassificeret som et regionaltog. Måske er EF reserveret til et fremtidigt 'rigtigt' intercity/højhastighedstogsæt?

Citat fra: Emil.Joergensen Dato 14/12-23, 13:52De meddelte i hvert fald dette til et IDA event om deres planer for materiel i fremtiden. Her var det som en besvarelse på et spørgsmål, så det var af uformel karakter, men dog samme hovedbudskab som du nævner. For dyrt og meget lille gevinst (heraf ingen indenrigs).

Hvorfor ingen indenrigs? Vi har trods alt en bane der er bygget til 250 km/t, og en til på vej. Eller er det bare fordi EC-stammerne kun kommer til at blive brugt til international trafik, så det ikke tæller med?

Citat fra: Thomas Rasmussen Dato 14/12-23, 18:29
Citat fra: Thorfinn Dato 14/12-23, 15:12... Når nogen om få dage poster det første billede fra Padborg ...

Er der nogen (opdaterede) efterretninger ift. hvornår afbilledede EC 0401 når Padborg?

21. December ved 8 tiden :)
Derefter skal den til taulov og holde i 14 dage før den kan komme til Kastrup

Talgo på vej til Danmark
Af HTJ. 15/12-23, 09:46.
Så er det med at være klar med  kameraet

Talgo på vej til Danmark
Af metrohenrik, Ringsted. 15/12-23, 11:48.
Citat fra: HTJ Dato 15/12-23, 09:46Så er det med at være klar med  kameraet

Håber du er hurtigere en graffiti folket.. :-)

Med venlig hilsen

Henrik Værum Høgh

Talgo på vej til Danmark
Af bjergged. 15/12-23, 13:47.
Citat fra: Mads Dato 12/12-23, 23:02Også interessant at der midt i stammen ændres i hvilken ende af vognen som døren er.

Ikke bare døren, men hele vognkarossen. Foruden midtervognen har hver vogn kun en hjulbogie (nærmest døren), så hele stammen er "spejlet" rundt om midtervognen, der har to bogier. Det er Talgos lidt specielle hjulkoncept.

Citat fra: metrohenrik Dato 15/12-23, 11:48
Citat fra: HTJ Dato 15/12-23, 09:46Så er det med at være klar med  kameraet

Håber du er hurtigere en graffiti folket.. :-)

Vognene skal holde på terminalen og da denne er en kategori 3, er det noget mere besværligt at komme derind end "bare lige" :)

Talgo på vej til Danmark
Af Swed X. 16/12-23, 19:31.
Er der et sted man kan følge hvornår den er hvor, kunne nemlig godt finde på at spotte i lunderskov ;)

Talgo på vej til Danmark
Af hummel_62, Biltris trinbræt. 16/12-23, 20:06.
Men de skal vel ud og rulle? Træning, oplæring?

Talgo på vej til Danmark
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 16/12-23, 21:24.
Citat fra: HTJ Dato 15/12-23, 09:46Så er det med at være klar med kameraet


Vil der ikke blive rigelig tid i de næste 20-40 år til at fotografere EC?

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Talgo på vej til Danmark
Af anho. 16/12-23, 21:48.
Citat fra: Per Holm Dato 16/12-23, 21:24
Citat fra: HTJ Dato 15/12-23, 09:46Så er det med at være klar med kameraet


Vil der ikke blive rigelig tid i de næste 20-40 år til at fotografere EC?

Det er en del sjovere at være blandt de første til at fotografere noget nyt, end at fotografere noget som har været hverdagskost i årevis.

Talgo på vej til Danmark
Af LM94. 16/12-23, 22:39.
Citat fra: hummel_62 Dato 16/12-23, 20:06Men de skal vel ud og rulle? Træning, oplæring?

Vil ske i løbet af foråret og sommeren.

Talgo på vej til Danmark
Af GHolm. 17/12-23, 12:30.
Citat fra: bjergged Dato 15/12-23, 13:47
Citat fra: Mads Dato 12/12-23, 23:02Også interessant at der midt i stammen ændres i hvilken ende af vognen som døren er.

Ikke bare døren, men hele vognkarossen. Foruden midtervognen har hver vogn kun en hjulbogie (nærmest døren), så hele stammen er "spejlet" rundt om midtervognen, der har to bogier. Det er Talgos lidt specielle hjulkoncept.

Gad vide hvorfor man har valgt lige præcis den vogn som "midtervogn", for den er jo ikke i midten. Ved man hvad den hvad den vogn indeholder? Det kan måske være derfor.

Gå op Sider: 1 2 [3] 4 5

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak