Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Generelt

- TSW Editor asset-pakke med danske signaler
Hej,

En anden bruger gjorde mig opmærksom på dette forum, da jeg begyndte med at bygge danske signaler til Train Sim World i deres editor som blev offentliggjort for nogle måneder siden. I kan finde det hele på github: https://github.com/Ticket-to-the-North/rail-network-pack-dk/releases/tag/v0.0.2-alpha

I zip-filen findes der en liste om, hvad pakken indeholder. Der mangler en hel del mærker og alt muligt, de fleste hovedsignaler (I, SI, PU, SU, U, AM, DV) kan dog bruges allerede. Jeg ville ikke vente alt for længe med at dele det.  :D  Hvis nogen af jer har lyst til at prøve det, kommentér meget gerne, selvfølgelig også hvis I finder nogle fejl eller har brug for hjælp med at anvende pakken.

God weekend allesammen!

Jeg har nu fundet ud af, hvordan man vedhæfter screenshots.

Det ser rigtigt spændende ud! Jeg ved ikke, hvilken baggrund, du har, men hvis du har brug for hjælp eller spørgsmål, så hjælper jeg gerne. Jeg elsker at nørde signaler :)

Mvh Matias
www.Tognål.dk - pins og slipsenåle med masser af danske og svenske tog

Jeg forsøgte for mange år siden at programmere danske signaler til forgængeren, Train Simulator (Railworks), men kom aldrig langt, i høj grad af frustration over begrænsningerne i hvad det spil overhovedet kunne understøtte. Det virkede noget nær umuligt at det til at håndtere signalbilleder mere komplekse end "kør" og "stop". Jeg håber Train Sim World giver mere fleksible værktøjer end der var den gang.

Tak for svarene! Jeg har egentlig ikke noget at gøre med de danske jernbaner bortset fra fritidsinteresse. :)

Jeg ved ikke, hvad begrænsningerne ved programmering af signaler i railworks er, i TSW-editoren ser det hele sådan her ud:
- Der skelnes mellem hovedsignaler (al slags ting på jernbanen, der kan vise stop eller lignende) og "ancillary properties" - som enten selv har en form for 'tilstand' eller skal have adgang til hovedsignalernes tilstand, så planovergange, F-signaler, ATC-baliser, osv.
- Hvert hovedsignal forvalter togvejene til alle de næste opnåelige hovedsignaler. Hver togvej har en række attributter: Tilladte hastighed, togvejsklasse (adskiller hovedtogveje og rangertogveje), bogstav, og i dette tilfæle har jeg tilføjet at man kan markere en togvej som "Dangerous" på I-signaler når det skal vise et kryds på hastighedsviseren, og "Diverging" når I-signalet skal bruge højre arm i stedet for den lodrette.
- Når en togvej bliver indstillet af TSW's dispatcher og når et følgende signal skifter signalbillede, får man events som jeg nu har implementeret for at kunne fastlægge præcist hvad signalet skal vise.

I SR 1975 er alt beskrevet fra lokomotivførerens synsvinkel: Du ser A/B/C på signalet, så gør X/Y/Z. For signalernes programmering skal man se sig selv i signalets sted og finde ud af, under hvilke omstændigheder det ville vise A/B/C. Dertil lavede jeg en slags oversigt som I måske kan gennemgå og sige hvis der er noget forkert :) Tak på forhånd.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Tydeligvis kan signalerne endnu ikke vise stop og ryk frem, men det er mere på grund af at jeg ikke helt forstår, hvornår det egentlig bruges. Måske ved I-signaler, når togsæt skal sammenkobles?

Jeg er meget interesseret i at hjælpe. Du kan sende mig en mail, hvis det er, eller skrive en privat besked.
Jeg er selv lokomotivfører, men jeg har stor interesse inden for signaler og kender også et par stationsbestyrere.

Umiddelbart ser dit regneark korrekt ud, men der er jo selvfølgelig altid undtagelser. Spørgsmålet er bare, hvor meget i dybden, man vil gå. Nogle PU-signaler viser f.eks. forbikørsel forbudt, selvom de er togvejsendepunkt. Andre PU-signaler viser stop, selv uden en togvej til signalet - det er for at dække en togvejskonflikt (flankesikring). Det er blot et eksempel

Mvh Matias
www.Tognål.dk - pins og slipsenåle med masser af danske og svenske tog

Citat fra: fceschmidt Dato 17/12-23, 18:08Tydeligvis kan signalerne endnu ikke vise stop og ryk frem, men det er mere på grund af at jeg ikke helt forstår, hvornår det egentlig bruges. Måske ved I-signaler, når togsæt skal sammenkobles?

Stop og ryk frem benyttes som udgangspunkt kun ved fejl i sikringsanlægget, for eksempel hvis der sker en kortslutning så anlægget "tror" der holder et tog, selvom der er helt frit. I dette tilfælde kan man benytte Stop og ryk frem. Man må aldrig nogensinde benytte Stop og ryk frem ind til et spor hvor der holder et tog, men det er teknisk muligt.

Det benyttes også i få tilfælde hvor man har et sporarbejde, hvis det gør at man ikke kan få normalt grønt signal.

Der er formentlig nogen signalbilleder der mest er interessante i forbindelse med særlige situationer der ikke opstår i normal kørsel. Som netop "Stop og kør frem", eller rangering ud af en station.
Igen ved jeg ikke helt hvad mulighederne er, men hvis det på en måde er muligt at tilpasse signalerne i scenarier i spillet er det nok vejen frem. Som jeg husker det kunne man i Railworks placere ekstra mærker på sporet i scenarier, som så kan påvirke hvad signalerne viser. Alternativt kan du være nødt til at lave nogen særlige varianter af signaler der sådan set er magen til andre, men viser bestemte signalbilleder.

Tak for opklaringen, sil1207!

Citat fra: nielsm Dato 18/12-23, 10:59hvis det på en måde er muligt at tilpasse signalerne i scenarier i spillet er det nok vejen frem
Det giver mening, men jeg har ikke endnu beskæftiget mig med scenarier ;D Det følger så måske på et senere tidspunkt.

Og tak Matias, jeg har sendt dig en e-mail. PU-signalerne vil få en individuel option i forhold til hvornår de viser stop eller forbikørsel forbudt.

Gå op Sider:[1]
DSB MY 1112

Jernbanebøger

Omkring Faxe Jernbane 1864 - 1982

Omkring Faxe Jernbane 1864 - 1982. Pris 340 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak