Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Lokomotiv i DSB's julereklame
(Jeg kan ikke lige finde ud af, i hvilken kategori indlægget hører hjemme, men det handler trods alt om lokomotiver.)

DSB har her op til jul lanceret en meget fin lille reklamefilm,i hvilken en dreng står ved banegårdens modeltogsudstlling og drømmer sig ind i togrejsen.

MEN men men! Hvor er det ærgerligt, at der i det førhen så stolte jernbanefirma ikke er én eneste, der har slået i bordet og sagt til reklamebureauet, at et dansk lokomotiv altså har 'to ender'. Så det makværk dér får I lige rettet.
(Se ved tidspunkt: 0:29)

Nu overfortolker jeg, men det bekræfter mig bare endnu en gang i det indtryk jeg har af DSB: udover det kørende personale har ingen af de ansatte i Telegade noget som helst kendskab til deres egne produkter og historie. Det er et problem for en virksomhed, når kulturen og stoltheden forsvinder.


Brok og væk herfra!

Ja, det er lidt ærgerligt, når de ellers har fået litra og det hele rigtigt. En meget mystisk MV1102 der har fået lavet overgang til passagervogn?

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Og nu vi er i gang med flueknepperiet, den DSB-ansatte (togfører, formodentlig) har en gammeldags uniform med kasket – men med det nye sekskantede logo. Ren sjusk og anakronisme ;D

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Lokomotiv i DSB's julereklame
Af andersj, Aalborg. 18/12-23, 13:19.
Det er hydralab der har lavet filmen og Accenture Song der har lavet sangen.

Det er lidt en interessant video, for det er tydeligt at der har været en ambition om at være detaljeorienteret, så det hele bliver lidt en blanding af at tingene overordnet er korrekt, men detaljerne er forkerte.

Eksempelvis er Bn-vognene, ikke Bn-vogne men tyske Bnrzb 778.2. Havde man virkelig kælet for detaljen havde det også været B-vogne. Hvordan man lige er kommet frem til at det skulle være Bnrzb vogne ved jeg ikke - måske det er den type som kører på modelbaneanlægget på København H som man har set i forbindelse med optagelserne til scenerne der ikke er animeret?

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Det mest pinlige er dog at man har vendt mellemvognene på IR4'eren forkert i den sidste scene.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet. 

Alt i alt, ikke noget 99,9% af seerne vil opdage når den bare kører på TV, men det er selvfølgelig lidt ærgerligt at man med sådan en ret dyr og ret detaljeorienteret reklamevideo ikke kommer de sidste procent i mål.

Anders

Citat fra: andersj Dato 18/12-23, 13:19Det er hydralab der har lavet filmen og Accenture Song der har lavet sangen.

Det er lidt en interessant video, for det er tydeligt at der har været en ambition om at være detaljeorienteret, så det hele bliver lidt en blanding af at tingene overordnet er korrekt, men detaljerne er forkerte.

Eksempelvis er Bn-vognene, ikke Bn-vogne men tyske Bnrzb 778.2. Havde man virkelig kælet for detaljen havde det også været B-vogne. Hvordan man lige er kommet frem til at det skulle være Bnrzb vogne ved jeg ikke - måske det er den type som kører på modelbaneanlægget på København H som man har set i forbindelse med optagelserne til scenerne der ikke er animeret?

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Det mest pinlige er dog at man har vendt mellemvognene på IR4'eren forkert i den sidste scene.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet. 

Alt i alt, ikke noget 99,9% af seerne vil opdage når den bare kører på TV, men det er selvfølgelig lidt ærgerligt at man med sådan en ret dyr og ret detaljeorienteret reklamevideo ikke kommer de sidste procent i mål.

Og kaldt dem noget med 34xx :D

Lokomotiv i DSB's julereklame
Af mss. 18/12-23, 20:35.
Alle de detaljer betyder selvfølgelig noget for os "togtosser", men som en reklame til almindelige danskere synes jeg at den er rigtigt fin! Trods EMD F7, tyske Bn og omvendt ER... ;)

P.s. tak for linket!

Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Nu er der måske en smule jernbanetosseri herinde. Vi skal nok også huske på at animationsstudier som Hydralab er relativt små og har begrænset ressourcer. Især hvis de ikke er givet nok tid eller et stort nok budget. De har nok ikke lavet alle 3D modellerne i deres reklame selv men i stedet for købt eller downloadede dem fra andre og givet dem nye teksturer. Og et klassisk Amerikansk streamliner lokomotiv og tyske Silberling vogne der begge 2 ligner DSB's gamle tog en smule, må anses at være mere almindelige. IR4 modellen er nok det eneste tog der er helt hjemmelavet fra the ground up så at sige, og der kan man kun se toget i et splitsekund.

Selv hvad angår reklamens design skal det jo forestille at drengen er transporteret ind i modeljernbanens verden, og på modeljernbaner matcher det ikke altid hvordan det ser ud i virkeligheden. Det er måske op til debat men det afhænger jo også rigtig meget. Vognene på modelbanen på Hovedbanegården matcher f.eks. heller ikke virkelighedens DSB alt for godt. Såvidt jeg ved havde de faktisk mere realistiske vogne før hen, men de var for store til modelbanens skarpe sving.


Citat fra: Jonas1983 Dato 17/12-23, 21:47..det bekræfter mig bare endnu en gang i det indtryk jeg har af DSB: udover det kørende personale har ingen af de ansatte i Telegade noget som helst kendskab til deres egne produkter og historie. Det er et problem for en virksomhed, når kulturen og stoltheden forsvinder.

Og det er også et problem når folk som dig graver grøfter dybere. Jeg kan afsløre at det altså ikke er sådan at samtlige medarbejdere i Telegade involveres i reklamefilm. Jeg synes virkeligt at det er uklædeligt (for at sige det mildt) sådan at skære alle over én kam, og bidrage til en fortælling der intet hold har i virkeligheden. Skidt skidt skidt.

P.S. Nu er det så også en sød lille animationsfilm hvor tingene sjældent er 1:1 det samme som i virkeligheden.. Skaden er nok til at overse.

Gå op Sider:[1]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak