Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Snerydningstog?
Gå ned Sider:[1] 2 3 ... 5
Snerydningstog?
Af frederikhk. 3/01-24, 09:00.
Seneste redigering: 3/01-24, 09:03 af frederikhk
Læste netop at togene ikke kan komme ud af Aarhus mod Aalborg. Er der nogen der ved om snerydningstogene er taget i brug?

Snerydningstog?
Af MMP. 3/01-24, 10:18.
Det er sporskifterne der fyger til, således de ikke kan omstilles, det vil et sneplovstog ikke hjælpe på, i og med der kun kører ganske få tog pt. Så er konsekvenserne til at overse :-)

Mvh Morten

Snerydningstog?
Af Administrator Tommy Nilsson, Ringsted. 3/01-24, 11:02.
Banedanmark melding kl. 10:30:

Trafikken indstilles på følgende strækninger:

Aarhus-Herning
Vejle-Struer
Struer-Herning
Aarhus-Struer (via Viborg)
Aarhus-Aalborg (indtil klokken 14)
Aalborg-Aalborg Lufthavn

*Nogle af strækningerne vil være lukkede indtil torsdag morgen. Tjek derfor løbende Rejseplanen og  Mit Tog.

Der indføres timedrift på følgende strækninger:

- Fredericia-Aarhus (Lyntog og regionaltog aflyses, mens IC-togene kører)
- Aalborg-Frederikshavn
- Herning-Skjern
- Esbjerg-Holstebro

Tommy Nilsson
Webmaster
Jernbanen.dk

Snerydningstog?
Af Administrator Tommy Nilsson, Ringsted. 3/01-24, 11:16.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Tommy Nilsson
Webmaster
Jernbanen.dk

Snerydningstog?
Af RasmusR. 3/01-24, 12:23.
Citat fra: MMP Dato  3/01-24, 10:18Det er sporskifterne der fyger til...

Jeg antager at der er varme på sporskifterne - kan det ikke hamle op med de aktuelle snemængder?

Snerydningstog?
Af Jens, Fredericia. 3/01-24, 12:41.
Citat fra: MMP Dato  3/01-24, 10:18Det er sporskifterne der fyger til, således de ikke kan omstilles, det vil et sneplovstog ikke hjælpe på, i og med der kun kører ganske få tog pt. Så er konsekvenserne til at overse :-)

Mvh Morten

Benyt så få sporskifter som muligt, bemand de få vitale sporskifter der er nødvendige for at opretholde driften med personale med kost og lad være med at benytte vigespor?

Mvh. Jens

Snerydningstog?
Af TWB. 3/01-24, 13:18.
Citat fra: MMP Dato  3/01-24, 10:18Det er sporskifterne der fyger til, således de ikke kan omstilles, det vil et sneplovstog ikke hjælpe på, i og med der kun kører ganske få tog pt. Så er konsekvenserne til at overse :-)

Mvh Morten
Så burde man måske sende nogle "kolde" hænder ud og rengøre sprskifterne.

Før vi fik så mange "kontornussere" kunne DSB opretholde ret meget drift selvom snemængderne var større end det vi nu oplever!

Trist at en ny letbane i Aarhus må opgive.
Fra min barndom i København kørte KS omend ned forsinkelse stort set på alle linier.

Snerydningstog?
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 3/01-24, 13:51.
Citat fra: Jens, Fredericia Dato  3/01-24, 12:41Benyt så få sporskifter som muligt, bemand de få vitale sporskifter der er nødvendige for at opretholde driften med personale med kost og lad være med at benytte vigespor?

Mvh. Jens

Bemand med hvem: Hjemmeværnet eller har du nogen andre i tankerne?

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Snerydningstog?
Af Jens, Fredericia. 3/01-24, 14:08.
Citat fra: Per Holm Dato  3/01-24, 13:51
Citat fra: Jens, Fredericia Dato  3/01-24, 12:41Benyt så få sporskifter som muligt, bemand de få vitale sporskifter der er nødvendige for at opretholde driften med personale med kost og lad være med at benytte vigespor?

Mvh. Jens

Bemand med hvem: Hjemmeværnet eller har du nogen andre i tankerne?


De kolleger som fjerner isklumper fra sporskifterne:

https://www.bane.dk/da/Nyt-fra-Banedanmark/Kopi-af-AArets-foerste-varsel-om-sne-og-storm

Mvh. Jens

Snerydningstog?
Af Krabsen. 3/01-24, 14:35.
Citat fra: TWB Dato  3/01-24, 13:18
Citat fra: MMP Dato  3/01-24, 10:18Det er sporskifterne der fyger til, således de ikke kan omstilles, det vil et sneplovstog ikke hjælpe på, i og med der kun kører ganske få tog pt. Så er konsekvenserne til at overse :-)

Mvh Morten
Så burde man måske sende nogle "kolde" hænder ud og rengøre sprskifterne.

Før vi fik så mange "kontornussere" kunne DSB opretholde ret meget drift selvom snemængderne var større end det vi nu oplever!

Trist at en ny letbane i Aarhus må opgive.
Fra min barndom i København kørte KS omend ned forsinkelse stort set på alle linier.
Det har intet med kontornusseri at gøre. 

Dels er der langt større trafikintensitet nu om dage, og dels var der tidligere langt flere ansatte på alle stationer. De er der ikke nu, fordi der ikke er brug for dem mere end et par dage om året, og dette behov kan ikke retfærdiggøre udgiften ved at have dem siddende og trille tommelfingre, mens de venter på snevejr..

Snerydningstog?
Af TWB. 3/01-24, 14:50.
Citat fra: Krabsen Dato  3/01-24, 14:35
Citat fra: TWB Dato  3/01-24, 13:18
Citat fra: MMP Dato  3/01-24, 10:18Det er sporskifterne der fyger til, således de ikke kan omstilles, det vil et sneplovstog ikke hjælpe på, i og med der kun kører ganske få tog pt. Så er konsekvenserne til at overse :-)

Mvh Morten
Så burde man måske sende nogle "kolde" hænder ud og rengøre sprskifterne.

Før vi fik så mange "kontornussere" kunne DSB opretholde ret meget drift selvom snemængderne var større end det vi nu oplever!

Trist at en ny letbane i Aarhus må opgive.
Fra min barndom i København kørte KS omend ned forsinkelse stort set på alle linier.
Det har intet med kontornusseri at gøre. 

Dels er der langt større trafikintensitet nu om dage, og dels var der tidligere langt flere ansatte på alle stationer. De er der ikke nu, fordi der ikke er brug for dem mere end et par dage om året, og dette behov kan ikke retfærdiggøre udgiften ved at have dem siddende og trille tommelfingre, mens de venter på snevejr..


At man har flyttet de fleste ansatte til mere eller mindre ligegyldige funktioner indebærer vel ikke at de kan få en kost og skovl og sendes ud for at sikre trafikafviklingen?

Eller er det fordi du selv blot en "DJØF'er som har det svært med manuelt arbejde?

Snerydningstog?
Af hummel_62, Biltris trinbræt. 3/01-24, 15:09.
Naj kan godt følge dig, men så nemt er det vel ikke

det er vel ikke som er godkendt / har sikkerheds uddanelse til at måtte være i sporet?
og så er personalet jo samlet på få lokationer.

vi kan da glæde os over at toget kørte indtil sneen faktisk kom, og ikke som ved storm hvor de stopper fordi det måske kommer til at storme

Snerydningstog?
Af Svend. 3/01-24, 15:18.
Citat fra: RasmusR Dato  3/01-24, 12:23
Citat fra: MMP Dato  3/01-24, 10:18Det er sporskifterne der fyger til...

Jeg antager at der er varme på sporskifterne - kan det ikke hamle op med de aktuelle snemængder?

Det korte svar er nej. Det lidt længere kræver en mere mere professionel/grundig viden om jernbanens infrastruktur, især sporskifter. Både at forklare og forstå.

Snerydningstog?
Af Svend. 3/01-24, 15:26.
Citat fra: TWB Dato  3/01-24, 13:18
Citat fra: MMP Dato  3/01-24, 10:18Det er sporskifterne der fyger til, således de ikke kan omstilles, det vil et sneplovstog ikke hjælpe på, i og med der kun kører ganske få tog pt. Så er konsekvenserne til at overse :-)

Mvh Morten
Så burde man måske sende nogle "kolde" hænder ud og rengøre sprskifterne.

Før vi fik så mange "kontornussere" kunne DSB opretholde ret meget drift selvom snemængderne var større end det vi nu oplever!

Trist at en ny letbane i Aarhus må opgive.
Fra min barndom i København kørte KS omend ned forsinkelse stort set på alle linier.

"Så burde man måske sende nogle "kolde" hænder ud og rengøre sprskifterne."
Nu sætter du dig bare roligt tilbage i stolen og læser videre her. Det kan være at du undervejs bliver lidt klogere på, hvordan jernebanen fungerer - også når der kommer sne.

Snerydningstog?
Af Svend. 3/01-24, 15:30.
Citat fra: Per Holm Dato  3/01-24, 13:51
Citat fra: Jens, Fredericia Dato  3/01-24, 12:41Benyt så få sporskifter som muligt, bemand de få vitale sporskifter der er nødvendige for at opretholde driften med personale med kost og lad være med at benytte vigespor?

Mvh. Jens

Bemand med hvem: Hjemmeværnet eller har du nogen andre i tankerne?

Problemet er, at de personalegrupper man tidligere kunne sætte ind, ikke længere er til stede.

Gå op Sider:[1] 2 3 ... 5
Motordriftens indførelse ved DSB
Motordriftens indførelse ved DSB

I Vingehjulet 1951 nr. 2 har vi fundet denne artikel, der beskriver nogle af de genvordigheder, DSB havde med den første motorvogn ´Hønen´ i 1923 til MR-vognene der blev bygget af A/S Frichs og A/S Scandia i fællesskab.

Læs mere

Jernbanebøger

Høng-Tølløse Jernbane 1901-2001

Høng-Tølløse Jernbane 1901-2001. Pris 310 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak