Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

S-tog, metro, letbaner

- Åbning af M4
Gå ned Sider:[1] 2 3
Åbning af M4
Af mpp. 5/01-24, 23:23.
Jeg tænkte, at vi da at vi endnu ikke har fået en udmelding om hvornår cityringen lukker for test af Sydhavnsmetroen og vi derfor ikke kender åbningsdatoen endnu. Der var et udbud for erstatningsbuskørsel, men det inkluderede så vidt jeg husker kun perioden til 31/12-23. Er der lavet et nyt udbud for erstatningsbuskørsel i første kvartal, eller kan man forlænge aftalen der blev lavet sidste år? Tiden går hurtigt og de skal vel se at rubbe neglene, hvis de skal have metroen klar på denne side af sommerferien.

Åbning af M4
Af LM94. 5/01-24, 23:29.
Citat fra: mpp Dato  5/01-24, 23:23Jeg tænkte, at vi da at vi endnu ikke har fået en udmelding om hvornår cityringen lukker for test af Sydhavnsmetroen og vi derfor ikke kender åbningsdatoen endnu. Der var et udbud for erstatningsbuskørsel, men det inkluderede så vidt jeg husker kun perioden til 31/12-23. Er der lavet et nyt udbud for erstatningsbuskørsel i første kvartal, eller kan man forlænge aftalen der blev lavet sidste år? Tiden går hurtigt og de skal vel se at rubbe neglene, hvis de skal have metroen klar på denne side af sommerferien.

Udbud af metroerstatningbusser under Sydhavnsmetroens prøvekørsel
CitatBuserstatning på Metrocityringen i vinteren 2023-24
Kontrakten om buskørsel til erstatning for Metrocityringen dækker perioden fra søndag 10. december 2023 til og med torsdag 29. februar 2024. Så længe er metroen dog ikke planlagt erstattet med busser. Kontrakten dækker derimod en forventet driftsperiode på 12 dage, som eventuelt kan forlænges med op til 4 dage. Men det vides endnu ikke, hvornår driftsperioden vil ligge. Den samlede kontraktperiode på omkring 2½ måned omfatter derfor den tid, hvor operatøren skal stå standby og kunne indsætte kørslen, hvilket vil blive forudgået af et varsel på fire uger. Derfor begynder kontrakten som udgangspunkt i standby, og kontrakten ophører før 29. februar, hvis driftsperioden plus eventuel forlængelse er gennemført inden da. Operatøren skal med andre ord ikke stå standby efter driftsperiodens ophør.

Åbning af M4
Af mpp. 6/01-24, 00:28.
Tak for svar. Så det forventes på nuværende tidspunkt at prøvekørslerne vil være færdige senest i februar og så vil åbningen ligge senest i slutningen af maj? Med mindre det selvfølgeligt skrider og man skal bruge et nyt udbud?

Åbning af M4
Af Niels Munch. 8/01-24, 10:37.
M4: Den endelige dato meldes ud tre måneder før åbningen.

Metroselskabets nyhedsbrev af 08. januar 2024:

"Metrolinjen M4 til Sydhavn og Valby åbner til sommer

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Lige nu testkøres metrotog på strækningen mellem Havneholmen og København Syd (foto: Metroselskabet).

Når kalenderen viser sommer, får hovedstaden endnu mere metro, når metrolinjen M4 forlænges med fem nye stationer i Sydhavn og Valby. Den endelige dato meldes ud tre måneder før åbningen.
....."


Læs hele nyhedsbrevet her: https://mailchi.mp/m/metrolinjen-m4-til-sydhavn-og-valby-bner-til-sommer?e=5c3b9bd81f .

M.v.h.
Niels

Åbning af M4
Af anho. 15/01-24, 19:55.
M3 og M4 lukker i uge 7 og 8 for at prøvekøre Sydhavnsstrækningen af M4. Ugerne er valgt, så de falder sammen med skolernes vinterferier.

https://www.dr.dk/nyheder/seneste/koebenhavnske-metrolinjer-lukker-helt-i-uger

Åbning af M4
Af mpp. 15/01-24, 20:34.
Skal der så gå 3 måneder derfra til en åbningsdag kunne man jo gætte på lørdag den 1. juni som åbningsdag. Det skal nok blive en fest

Åbning af M4
Af bjergged. 15/01-24, 21:23.
Citat fra: anho Dato 15/01-24, 19:55M3 og M4 lukker i uge 7 og 8 for at prøvekøre Sydhavnsstrækningen af M4. Ugerne er valgt, så de falder sammen med skolernes vinterferier.

https://www.dr.dk/nyheder/seneste/koebenhavnske-metrolinjer-lukker-helt-i-uger

Voldsomt at man er nødt til at lukke helt i to uger. Kan det ikke testes om natten? Eller er det bare for dyrt med den slags?

Åbning af M4
Af Niels Munch. 15/01-24, 21:51.
Seneste redigering: 15/01-24, 21:54 af Niels Munch
Se Metroselskabets egen pressemeddelelse af d.d. om bl.a. testen her: https://m.dk/nyheder/m3-og-m4-lukker-i-to-uger-for-at-goere-klar-til-sommeraabning-af-metro-til-sydhavn-og-valby/ .

Bemærk også, at "Cirka én måned før forventet åbning vil M3 og M4 lukke ned igen i ét døgn. Det sker i forbindelse med den såkaldte Trial Run, hvor systemet justeres for fejl, og drifts- og vedligeholdelsespersonalet opbygger rutine med det nye system og de mange procedurer. Lukningen vil forventeligt finde sted i en weekend."

M.v.h.
Niels

Åbning af M4
Af mpp. 15/01-24, 22:15.
Citat fra: bjergged Dato 15/01-24, 21:23Voldsomt at man er nødt til at lukke helt i to uger. Kan det ikke testes om natten? Eller er det bare for dyrt med den slags?

Metroen blev også lukket ned i 2 uger umiddelbart efter åbningen, da man testede M4 mod Nordhavn. Udfordringen med at teste det om natten er vist, at man så skal genindstille driften to gange i døgnet og over meget længere tid (måske måneder) hvilket øger risikoen for fejl. Så er det alligevel lettere at teste det hele uden passagerer og 24/7.

Åbning af M4
Af KKLD. 15/01-24, 22:23.
Er der egentlig planer for om man ændrer på køreplanen for Linje F når M4 forlænges til København Syd?
Det kunne fx være et udvidet driftsvindue da metroen jo kører 24/7 og man så kunne understøtte nye rejsemønstre bedre?

Åbning af M4
Af banemanden. 16/01-24, 15:23.
M3+M4 lukkes, fordi systemet skal have den nye del af M4 integreret. Hvis man skal "rulle" sådan en integrering tilbage, tager det adskillige timer hver dag og man vil derfor være meget hårdere ramt i længere tid da tidsrummet man kunne køre i, kun ville være tildelt ganske få timer og det så ville tage 5-6 uger i stedet.

Man gjorde det samme da M4's nordhavnsdel kom til og når de nye nordhavns stationer skal føjes til, kommer man til at gøre det samme.

Åbning af M4
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 16/01-24, 15:48.
Seneste redigering: 16/01-24, 15:51 af Per Holm
Citat fra: KKLD Dato 15/01-24, 22:23Er der egentlig planer for om man ændrer på køreplanen for Linje F når M4 forlænges til København Syd?
Det kunne fx være et udvidet driftsvindue da metroen jo kører 24/7 og man så kunne understøtte nye rejsemønstre bedre?


Kan du komme i tanker om nogen der vil betale for det?

Når jeg er ankommet ved midnatstid til København Syd og har taget F hjem har der aldrig været mere end en håndfuld andre rejsende i toget og jeg kan ikke forestille mig særlig mange der fremover vil skifte fra M4 til F eller vice versa.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Åbning af M4
Af Theis Andersen. 16/01-24, 18:04.
Citat fra: banemanden Dato 16/01-24, 15:23M3+M4 lukkes, fordi systemet skal have den nye del af M4 integreret. Hvis man skal "rulle" sådan en integrering tilbage, tager det adskillige timer hver dag og man vil derfor være meget hårdere ramt i længere tid da tidsrummet man kunne køre i, kun ville være tildelt ganske få timer og det så ville tage 5-6 uger i stedet.

Man gjorde det samme da M4's nordhavnsdel kom til og når de nye nordhavns stationer skal føjes til, kommer man til at gøre det samme.

Gjorde man også det samme dengang M1 og M2 blev forlænget til Frederiksberg, Vanløse og lufthavnen? Jeg er for ung til at kunne huske det.


Åbning af M4
Af KKLD. 17/01-24, 10:41.
Citat fra: Per Holm Dato 16/01-24, 15:48
Citat fra: KKLD Dato 15/01-24, 22:23Er der egentlig planer for om man ændrer på køreplanen for Linje F når M4 forlænges til København Syd?
Det kunne fx være et udvidet driftsvindue da metroen jo kører 24/7 og man så kunne understøtte nye rejsemønstre bedre?


Kan du komme i tanker om nogen der vil betale for det?

Når jeg er ankommet ved midnatstid til København Syd og har taget F hjem har der aldrig været mere end en håndfuld andre rejsende i toget og jeg kan ikke forestille mig særlig mange der fremover vil skifte fra M4 til F eller vice versa.

Jeg ved ikke hvad det koster. Jeg ved heller ikke hvad det koster at lade være.

Jeg kan konstatere at A-buslinjerne kører hvert 30. minut midt om natten alle hverdagsnætter, og 20 min i weekenderne. Jeg ved dog også, at et tog er dyrere end en bus at køre til lønning og vedligeholdelse. Men billigere i forhold til hastigheden med en bus.

Måske Linje F kunne have en overgangsperiode til at køre hvert 20. min og hvert 30. min. Den stopper jo brat op med køre fra 10. min drift. Eller måske få 3-6 ekstra afgange så der er tog 30-60 min senere.


Jeg tror det allerbedste er at lave et eksperiment med det så vi ikke skal gætte :-)
Var det ikke også hvad man gjorde med nattog på alle S-togslinjer? Stor succes.

Når der kommer førerløse S-tog på Linje F om 6 år er jeg helt sikker på at den kommer til at køre 24/7.

Åbning af M4
Af banemanden. 17/01-24, 11:23.
Citat fra: Theis Andersen Dato 16/01-24, 18:04
Citat fra: banemanden Dato 16/01-24, 15:23M3+M4 lukkes, fordi systemet skal have den nye del af M4 integreret. Hvis man skal "rulle" sådan en integrering tilbage, tager det adskillige timer hver dag og man vil derfor være meget hårdere ramt i længere tid da tidsrummet man kunne køre i, kun ville være tildelt ganske få timer og det så ville tage 5-6 uger i stedet.

Man gjorde det samme da M4's nordhavnsdel kom til og når de nye nordhavns stationer skal føjes til, kommer man til at gøre det samme.

Gjorde man også det samme dengang M1 og M2 blev forlænget til Frederiksberg, Vanløse og lufthavnen? Jeg er for ung til at kunne huske det.


Nej, for der var ikke tale om udvidelser men den helt oprindelige planlægning af strækningerne.
Cityringen og M4 er besluttet over flere omgange og ved bestillingerne har man bestilt systemet således, at det dækker det man bestiller - ikke det man måske vil bestille fremad. Sådan rent teknisk og nørklet, men ikke desto mindre rigtigt nok :)

Tror så også der er noget med forskellen i signalsystemerne på de to metrosystemer, hvor det gamle oprindelige system de havde på M1+M2 måske har kunne håndteres anderledes da det var lidt mere "antikt" set med nutidens øjne. Der er næsten 25 år mellem udviklingen af de to systemer

Gå op Sider:[1] 2 3

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak