Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Vestbanen A/S får ny direktør

Mvh Vestjyden

Hvad laver selskabet Vestbanen A/S? Jeg ved det er ejet af Sydtrafik (region Syddanmark), og Arriva er operatør. Så hvorfor er der brug for et selskab? For mig at se er de blot bindeled mellem Sydtrafik og Arriva

De har vel stadig infrastrukturen...

Vestbanen A/S ejer infrastrukturen (strækningen Varde - Nr. Nebel 37,6 km.)
samt sporet mellem Nr. Nebel og Nymindegab (udlejet til skinnecykling).
Værkstedet i Varde (udlejet til ARRIVA tog).
Oksbøl station  (kontorlokaler for direktør og lokaler for banetjenesten).
Tidligere busanlæg (garage og værksted for banetjenesten).

Mvh.
Poul.

Vestbanen A/S får ny direktør
Af hummel_62, Biltris trinbræt. 9/01-24, 17:46.
Er det ikke for lille til at være en spiller på trafik markedet?
Bare et fordyrende lede med direktionen og bestyrelse

Citat fra: hummel_62 Dato  9/01-24, 17:46Er det ikke for lille til at være en spiller på trafik markedet?
Bare et fordyrende lede med direktionen og bestyrelse
Når jeg kigger på årsrapport, så der udgifterne til løn mv ikke de store udgifter. Det kunne ligne at direktøren også har et andet job og angivet i årsværk er det kun 0,6 person som er ansat.

Men der skal være et selskab til at håndtere aktiviteten m.h.t. at isolere økonomien fra ejernes økonomi. Det er Sydtrafik og Varde Kommune, som står som ejere. Og det er et gammel selskab. Iflg CVR er det fra 1955...

Citat fra: hummel_62 Dato  9/01-24, 17:46Er det ikke for lille til at være en spiller på trafik markedet?
Bare et fordyrende lede med direktionen og bestyrelse

Muligvis men igen er der noget nærdemokratisk i at ledelsen sidder der hvor banen er...

Mvh Vestjyden

Citat fra: Frank Poulsen Dato  9/01-24, 14:54De har vel stadig infrastrukturen...

Men der er Midtjyske Jernbaner nu infrastrukturforvalter.

Citat fra: Trainee Dato  9/01-24, 20:43
Citat fra: Frank Poulsen Dato  9/01-24, 14:54De har vel stadig infrastrukturen...

Men der er Midtjyske Jernbaner nu infrastrukturforvalter.

.... for Vestbanen A/S' regning; og et A/S skal jo - uanset omfanget af aktiviteter - jf. lovgivningen have en direktør og en bestyrelse.

Gå op Sider:[1]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak