Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Antal km før nedbrud
Antal km før nedbrud
Af Thom32. 12/01-24, 07:19.
Seneste redigering: 12/01-24, 07:21 af Thom32
Det er DSB der selv har lavet undersøgelsen mellem 2021/2022. Tankevækkende, men også sjovt at se hvor ringe IC4 egentlig er sammenlignet med andet materiel. 
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Antal km før nedbrud
Af bjergged. 12/01-24, 09:41.
Ja, IC4 er, på godt jydsk, noget pangel.

Antal km før nedbrud
Af RasmusD. 12/01-24, 10:42.
Jeg tror ærlig talt ikke at den grafik er retvisende. De må have misforstået eller fejllæst noget data.

"Nedbrud" er en fejl, der gør at toget må aflyses. IC4 er på mange måder klamphug, men jeg tror simpelthen ikke på at den kun kører ~6000 km mellem nedbrud.

"MDBF", mean distance between failure, er en anden snak. Det er i virkeligheden nok de tal, der er tale om. "Failure" er ikke nedbrud, det er fejl der giver forsinkelser. Der lyder de 6000 km mere rigtigt.

Da IC3 kørte bedst, havde den en MDBF omkring 50.000 km.


Antal km før nedbrud
Af esni. 12/01-24, 11:14.
Mean time to repair er også af betydning. Den berømte/berygtede fejl med Vectron der skulle reboote computere efter nogle få tusinde km havde kun en nedetid i størrelsesordenen minutter

Eskild

Antal km før nedbrud
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 12/01-24, 11:20.
I er inde på noget af det rigtige, for hvornår er en fejl registreret her som fejl. Jeg er ret sikker på at det ikke betyder nedbrud, hvor toget holder på fri bane eller ved perron og fysisk ikke kan køre videre (med passagerer). Det foresvæver mig at det også gælder fejl på ventilation, toilet og kaffemaskine. Der vil en dårlig kaffemaskinemodel jo kunne trække ned :-)

Antal km før nedbrud
Af frederikhk. 12/01-24, 11:29.
Det er formentlig tal for fejl der leder til forsinkelser på over 2:59 min. Man kan finde månedlige rapporter der indeholder de her tal her: https://www.dsb.dk/om-dsb/virksomheden/rapporter-og-regnskab/rapportering-til-Transportministeriet/

Antal km før nedbrud
Af Lasseno. 12/01-24, 12:18.
Nedbrud er ikke den rigtige beskrivelse for tallene. Det rigtige er MDBF.

MDBF står for "Mean Distance Between Failure".

Begrebet dækker over antallet af kilometer mellem, at fejl på materiellet er skyld i forsinkelser i driften (2.59).

Det har intet at gøre med toilet eller kaffemaskinefejl, blot for at skyde det spændende rygte til jorden ;-)

Men egentlig en sjov sammenligning, for hvis DSB opformerer dobbeltdækkerstammer fra 4 til 5 vogne, så kan de nedbringe CO2 udslippet med 25% pr plads kilometer :-) og helt vildt kan det jo blive, hvis man kører med 10 DD vogne på alle afgange...uanset om der folk med eller ej.

Hvis man udregnede ME med 6 dobbeltdækkervogne, var det måske mere miljørigtigt end IC3...og fjerner DSB siddepladserne i underetagen af Bk-vognene for at lave plads til cykler stiger CO2 udslippet, fordi der bliver færre siddepladser.

/Lasse

Antal km før nedbrud
Af pjl. 18/01-24, 14:10.
Citat fra: Thom32 Dato 12/01-24, 07:19Det er DSB der selv har lavet undersøgelsen mellem 2021/2022. Tankevækkende, men også sjovt at se hvor ringe IC4 egentlig er sammenlignet med andet materiel. 
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

ME Drifts(U)stabilitet var noget oversolgt...

Antal km før nedbrud
Af Dieseldoktor. 19/01-24, 19:50.
Hvor har du den påstand fra?
At ME skulle være oversolgt?

Antal km før nedbrud
Af nielsm. 19/01-24, 20:09.
Jeg ville dog også gerne have set IR4 og Øresundstog på samme grafik. Er der nogen der ved om de tal findes nogen steder?

Antal km før nedbrud
Af pjl. 19/01-24, 20:25.
Citat fra: Dieseldoktor Dato 19/01-24, 19:50Hvor har du den påstand fra?
At ME skulle være oversolgt?

Ved ikke hvor jeg skrev det?

Antal km før nedbrud
Af Trainee. 19/01-24, 20:25.
Citat fra: nielsm Dato 19/01-24, 20:09Jeg ville dog også gerne have set IR4 og Øresundstog på samme grafik. Er der nogen der ved om de tal findes nogen steder?

De findes bl.a. i de månedlige rapporteringer til Transportministeriet:

https://www.dsb.dk/om-dsb/virksomheden/rapporter-og-regnskab/

Antal km før nedbrud
Af Dieseldoktor. 19/01-24, 23:23.
[attach id=8719]DSB-manedsrapport---11-2023.pdf

Gå op Sider:[1]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak